Nejdek, město v údolí Rolavy.

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou

První písemná zmínka o městě je z roku 1340. V této době se tady začínalo s těžbou cínu. V tomto století byl zřejmě postaven hrad a také farní kostel. Ve 14. a 16. století dosáhla těžba cínu svého vrcholu. Bylo to především zásluhou loketského rodu Šliků. Potíže nastaly během třicetileté války, kdy byl pravděpodobně zbořen místní hrad. Oživení nastalo s těžbou železné rudy. Bylo nutné postavit hutě a hamry a začaly prosperovat i další řemesla. Na vývoj města a jeho okolí měly vliv obě světové války. V Nejdku a jeho okolí žilo převážně obyvatelstvo německé národnosti, které po druhé světové válce bylo vystěhováno. Dnes je Nejdek městem s necelými osmi tisíci obyvateli a má deset místních částí. Spojení s krajským městem a sousedním Saskem zajišťuje železnice a městem prochází silnice druhé třídy č. 220. Město je rozložené v údolí řeky Rolavy, která protéká východně od města. Výstavba se soustředila v údolí řeky a menší část obsadila okolní návrší. Pozváním k návštěvě města byl pro nás pohled hradní věže a skutečnost, že jsme v tomto městě ještě nebyli.

Vycházka městem začíná na parkovišti na náměstí Karla IV. a to v jeho severní části. Naše první kroky vedou k hradu. Ten stojí na nevysokém návrší a jak oznamuje tabule na bráně, lze si jeho návštěvu dohodnout telefonicky. Je odpoledne a jak vyplývá z hovoru s místním občanem, zbyla z hradu pouze gotická věž a zeď kolem, která byla jistě postavena o mnoho později. V roce 1831 byla věž snížená o horní patro a tak jdeme Žižkovou ulicí o něco výše a máme hrad jako na dlani. Od hradu pokračujeme k farnímu kostelu sv. Martina. Ten byl postaven někdy kolem roku 1756 na místě starší svatyně. Je to hezké baroko a jistě zaujme jeho řezbářská výzdoba. Kostel je jednolodní s půlkruhovým presbytářem a s vnitřním barokním zařízením. V okolí kostela je několik dalších barokních soch. Sloup Nejsvětější Trojice je z roku 1715 a zhotovil jej sochař A. G. Pöhner. O pět let starší je socha sv. Jana z Nepomuku a možná ještě starší je socha neznámého světce. Od kostela procházíme náměstím. Domy na náměstí jsou novějšího data a z větší části opravené. V jižní části náměstí jsou vysázeny stromy. Náměstí je v těchto místech širší a na povrch vytéká voda. Zajímavá kašna Rolavka má i něco do sebe. Dominantou této části je tovární budova „Česárna vlny“, kterou vlastní Britové. V jižní části města je zámek z roku 1889 postavený v novobarokním slohu. V této části je i nádraží. Další zajímavostí je křížová cesta na Křížovém vrchu východně nad městem. Naše procházka končí na náměstí v pivnici Bílý kůň.

Při pobytu v této části Krušných hor jsme se stravovali a byli ubytováni v hotelu Subterra v Horním Žďáru, který je jednou z místních částí města Ostrova. Můžeme jen doporučit, i když v době pandemie bylo určité omezení.

Nejdek je menší město, tak trochu ukryté mezi vrcholy Krušných hor. Je to zajímavé místo a nám se město líbilo. Za návštěvu zcela jistě stojí.

Vycházka městem se vejde do dvou až tří kilometrů. I když bylo vedro a chodilo se většinou po dlažbě, byl to docela zajímavý výlet. Ve městě je ještě muzeum, které v době naší návštěvy bylo zavřené. K doplnění ještě musím upozornit na zajímavou barokní sochu ve středu náměstí. Jedná se asi o některého z archandělů. Parkovišť je ve městě několik a parkuje se zdarma.

Poslední aktualizace: 28.2.2021
Nejdek, město v údolí Rolavy. na mapě
Autor: Bohumir

Příspěvky z okolí Nejdek, město v údolí Rolavy.

Památník Otakara Korce v Nejdku
Pamětní deska umístěná v Nejdku v ulici Nádražní připomíná místo, kde…
Nejdek leží v Západních Čechách, severozápadním směrem od Karlových Varů.…
Vážení přátelé turistiky i Turistiky, tentokrát bych Vás rád pozval na…
Rozcestník je umístěný na chodníku v centru Nejdku hned vedle rušné třídy na náměstí Karla IV. Prochází tudy dvě turisticky značené…
Hradní věž neboli "Knížecí nos" patří mezi nejvýznamnější nejdecké památky. Je postavena v románsko-gotickém stylu a je pozůstatkem…
Pokud z náměstí v Nejdku vyrazíte po zelené nebo žluté turistické značce směr Krásná vyhlídka, dojdete zhruba po 500 metrech na…
Nejdecká křížová cesta je jedinečná svou délkou a smělostí projektu. Byla postavena v příkré, téměř nepřístupné stráni, je na mnoha…
Kousek nad městem, asi 1 kilometr po žluté nebo zelené turistické trase z…
Rozcestí Krásná vyhlídka
Rozcestník u hotelu Krásná vyhlídka při místní komunikaci ukazuje směry zelené a žluté turistické trasy. Obě trasy stoupají z údolí…
Směrové šipky turistického rozcestníku Nová Suchá na křižovatce hlavní silnice s místními komunikacemi ukazují směr jediné…
Webkamera umístěná v Krušných horách v osadě Pozorka na soukromém…
Téměř okružní naučná stezka vede nádhernou krajinou Krušných hor, po…
Šipky rozcestníku umístěného u křižovatky místních lesních cest ukazují směry dvou turistických tras přičemž ukazatele jsou umístěny…
Zhruba tři kilometry severně od města Nejdku se nachází rozhledna, která je po Klínovci, Blatenském vrchu a Plešivci čtvrtou nejvýše…
Tisovský vrch (též Pajndl) je vrch nad Tisovou u Nejdku, na jehož…
Na vrcholovém žulovém skalisku Tisovského vrchu /977m/ byla dokončena v roce 1897 jedna z nejmohutnějších a nejkrásnějších rozhleden…
Rozcestník umístěný na vysokém smrku stojícím u křižovatky lesních cest na rozhrání lesa a pastviny ukazuje směry dvou turistických…
9 km dlouhá okružní procházka v okolí Nových Hamrů. Cílem je Tisovský vrch (976 m) s rozhlednou. Vrch se vypíná nad obcí Tisová…
  Vycházka na skalní útvary v Krušných horách, které bývaly v minulosti…
Je to okružní naučná stezka dlouhá 6 km, značená červeně, která se…