Návštěva hradu nedaleko Zlína - v Malenovicích

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou Do přírody

Malenovický hrad je jednou z nejvýznamnějších historických památek zlínského regionu. Nachází se asi 5 km od centra průmyslového města Zlína. Do městské části Malenovice se dostáváme městskou Dopravou, od zastávky MHD u křižovatky jdeme pěšky přes obec k místnímu parčíku s altánkem, pak pokračujeme kolem kostela u silnice, kousek po silnici a pak pěšinou ještě do kopečka k historické památce - Malenovic - hradu.

Kdysi to bývala tvrz pánů z Lichtenberka - typ hradu s plášťovou zdí bez hlavní věže jen s průjezdní věží. Z podhradí vedla přes renesanční most cesta do hradu, nad průčelím brány bývaly erby rodů, keré zde panovaly. Hrad z 2. poloviny 14. století byl později rozšířen o obytné budovy, renesanční přístavby. Z původního gotického středověkého hradu při několika přestavbách v následujících stoletích vzniklo renesanční zámecké sídlo později barokně upraveno.

Do poloviny 20. století měl hrad obytnou a správní funkci, veřejnosti je přístupný jen z části. Do roku 1602 ho jako poslední vlastnili Lichtenštejnové, bydleli však v nedalekém zámku v Pohořelicích, na hradě v Malenovicích měli kanceláře s byty pro úředníky. Od roku 1951 se hrad dostává do vlastnictví Muzea Zlína, které zde má své depozitáře a pravidelné prohlídky.

Začíná prohlídka - jdeme po schodišti, kde vidíme vycpané zvířectvo, trofeje - hlavy domorodého i exotického zvířectva. Na chodbě si prohlížíme bývalé střelecké terče, zbytek je ve věži s ukázkou zbraní. V interiérech vidíme malovaný sál s pozdně gotickou klenbou a dochovanými nápisy z poloviny 16. století, procházíme i hlavním sálem s freskovou výzdobou a křišťálovým lustrem, také jedním z pokojů, které jsme si prohlédli byl kabinet panského úředníka a další sálky. Nahlédli jsme i do domácí malé hradní kaple s malbami z poloviny 18. století. Ve druhém patře obdivujeme ve velké skříni vystavené minerály, a to nejlepší nakonec ! Vyhlídka z hradní věže na velkou část Hostýnských vrchů a dole pod námi do městečka. Na jižní straně se nám otevírá pohled na hradní nádvoří.

Při sestupu věže v jejím podkroví vidíme videokazetu z budky zde narozených mláďat poštolky. Pod střechou si své sídlo vytvořili ještě asi ve 2O takových bytech - komu by se nelíbilo bydlet na hradě, že ! Po zestupu na nádvoří si prohlédneme studnu tesanou do skály, hlubokou 30 metrů.

Pak si v hradních prostorách prohlížíme výstavu s ukázkou starých řemesel a výstavou hradů JV Moravy s jejich nalezišti. A zde naše prohlídka končí. Vycházíme z hradu, kde uděláme pár jeho fotek z venčí a jdeme se kousek po silnici projít k byvalému areálu koupaliště s tobogánem, kde fotíme za ohradou krásné koně. Vracíme se silnicí zpět do obce Malenovice, zastavujeme se v místní restauraci na oběd.

V restauraci NEON v Malenovicích - moc dobrý oběd, gulášová polévka, já kuřecí steak s žampiony a hranolky, Franta si dal oblíbený vepřový guláš.

Prohlídka hradu i s výstatvními prostorami se nám líbila, dokonce i počasí docela vyšlo.

Vstupné do hradu je dosp. osoba 50 kč.

Během návštěvní sezóny se na hradě konají svatby, koncerty, divadelní představení, vystoupení skupin historického šermu. Hrad je stále opravován a probíhají restaurátorské práce.

NOVINKA :

Od 19. 5. 2013 byla na hradě otevřena přírodovědná expozice - Zvířata na Zemi a člověk, kde je spousta zajímavostí - kolekce 150 preparovaných zvířat a 115 exemplářů motýlů a brouků. Zaujme například vyobrazení ještěra v životní velikosti a kostra slonice Sumatry asi 300 kg.

Na hradě se pořádají i noční prohlídky.

Poslední aktualizace: 22.6.2013
Návštěva hradu nedaleko Zlína - v Malenovicích na mapě
Autor: JENNY-JANA

Příspěvky z okolí Návštěva hradu nedaleko Zlína - v Malenovicích

Na dohled od malenovického hradu
  V půlce října jsme se za slunečné soboty s Janou rozhodli, že po obědě n…
   Je až s podivem, že jen kousek od moderního a průmyslového Zlína se…
České hrady a zámky se po zimní sezóně tradičně otvírají návštěvn…
Nádherným sídlem rodů Šternberků, který je možno navštívit 6 km od…
Poslední říjnový víkend byl hodně deštivý, a tak jsme se rozhodli…
  Jak už jsem se v jednom předešlém cestopise zmínil, prohlídka opraveného…
Hrad leží na skalním hřbetu nedaleko Zlína. Založil ho pravděpodobně mora…
Hrad leží ca 5 km od Zlína. Dostupnost je autem po celý rok. Parkoviště je přímo před hradem, i když příjezdová cesta vypadá jako…
  Při návštěvě zachovalých hradů či zřícenin můžete obdivovat pokaždé…
Pěkný výlet na Zlínsku je do Muzea Hájenka, stojícího kousek před…
Spolkový pivovar Sazovice v Malenovicích vznikl v roce 2008 tři kilometry…
   Malenovice jsou městskou částí naší krajské metropole a díky rozsáhl…
Vánoční jarmark na hradě Malenovice obohatí výstava mikulášských masek i…
Při prohlídce nově upraveného centra Malenovic mne v dopoledním horku zau…
Malenovický hrad je jednou z nejvýznamnějších památek zlínského…
  Malenovice jsou v současnosti městskou čtvrtí Zlína s téměř 7 a půl tis…
Od srpna 2014 se místní i návštěvníci města Zlína mohou opět projít parkem…
Malenovice jsou městskou částí města Zlína, žije  v nich asi se…
Aktivní sportovní den nebo relaxaci a pohodu lze prožít v nově…
Projíždíte - li směrem od Otrokovic do Zlína a hledáte  - li dobrou res…