Naučná stezka Kožlany

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou Do přírody

Město Kožlany, ležící na pomezí Středočeského a Plzeňského kraje vstoupilo do historie naší republiky 28. května 1884, kdy se zde narodil významný pomocník T.G.Masaryka a druhý prezident Československa dr. Edvard Beneš.
Nejen jemu, ale i zajímavostem Kožlan a nejbližšího okolí je věnována naučná stezka, která byla otevřena v roce 2007.
Do Kožlan jsme se dopravili autem, které jsme zanechali na parkovišti naproti městskému úřadu. Zde i začíná naučná stezka na kterou jsme následně vyrazili.

Naučná stezka má 13 zastavení, je značena dělenou zelenobílou značkou a měří asi 7 kilometrů.

Zastavení č. 1 je u památníku místním obětem obou světových válek. Památník odhalil osobně Edvard Beneš při své návštěvě Kožlan v roce 1947.

Zastavení č. 2 je u místní staré školy, kterou navštěvoval v letech 1890-1896 i Edvard Beneš. Dnes v této budově sídlí Městské muzeum. Jeho expozice je věnována významným místním rodákům, samostatně pak E. Benešovi, historii místní školy, výrobě kožlanské keramiky a všeobecně historii Kožlan a životu v nich. Samostatnou součástí expozice umístěné v druhé budově je prohlídka trosek německé stíhačky, která se zřítila do nedalekého rybníka Vožehák v roce 1944 a zůstala zakonzervována pod třímetrovou vrstvou bahna až do roku 2012, kdy byla při čištění rybníka objevena, následně vytažena a umístěna jako součást kožlanského muzea.
Hned vedle budovy staré školy stojí i nejstarší stavba Kožlan, kostel sv. Vavřince ze 13. století.

Zastavení č. 3, 4 a 5 nás provedou centrem Kožlan. Uvidíme zajímavé kožlanské budovy, např. budovu nové školy, nebo místní sokolovnu, spatříme rodný domek E. Beneše a v parčíku při silnici i sochu tohoto slavného rodáka.

Zastavení č.6 a 7 jsou věnována výrobě tradiční kožlanské keramiky. U zastavení 6 spatříme pěkně zrekonstruovanou keramickou továrničku a zastavení 7 nás zavede kousek za Kožlany do míst zvané Hliny, kde se dříve těžila hlína k výrobě keramiky nezbytná.

Zastavení č.8 . Vycházíme z Kožlan a sestupujeme do údolí Hrádeckého potoka. Naše cesta vede ke kožlanskému židovskému hřbitovu z 18. století, který je ukryt v lesním porostu vlevo od trasy naučné stezky.

Zastavení č. 9 se nachází přímo v údolí Hrádeckého potoka, kterým v dřívějších dobách vedla obchodní stezka spojující Prahu a klášter Plasy. Na ochranu této stezky byl ve 13. století na ostrohu nad Hrádeckým potokem a říčkou Javornicí vystavěn hrádek Angerbach.

Zastavení č. 10 je věnováno samotnému hrádku Angerbach. K hrádku se dostaneme strmým výstupem od naučné stezky a uvidíme z něj již jen zbytky obvodových zdí a výrazné terénní nerovnosti.

Zastavení č. 11 je u soutoku Hrádeckého potoka s říčkou Javornice. Odbočíme-li z trasy a půjdeme cca 100 metrů proti proudu Javornice dojdeme k rybníku Vožehák, odkud byly vyzdviženy trosky německé stíhačky, kterou jsme viděli v muzeu.
Odsud se vracíme zpět do Kožlan. i když se dostáváme na výchozí místo, tak naše cesta ještě nekončí. Naučná stezka odsud směřuje k místnímu hřbitovu.

Zastavení č. 12 je na kožlanském hřbitově. V rodinné hrobce jsou zde pochováni oba rodiče Edvarda Beneše, Matěj a Anna Petronila Benešovi.

Zastavení č. 13 nás zavede na vyvýšené místo kousek za hřbitov, odkud je krásný výhled na Kožlany a okolí.

Zde naše putování po NS Kožlany končí a vracíme se zpět k autu zaparkovanému před MÚ.

Při tomto půldenním výletě jsme si vystačili s vlastními zásobami.

Celá naučná stezka je moc pěkně udělaná, moc se nám na její trase líbilo. Co také potěšilo je otevírací doba kožlanského muzea. Mají otevřeno celoročně, takže tento výlet lze uskutečnit kdykoli během celého roku.

Muzeum otevřeno celoročně od úterý do soboty 7:30-11:30 a 12:00-16:00.
Vstupné: muzeum 40,- a 20,- Kč, letadlo 20,- a 10,- Kč.

Poslední aktualizace: 18.3.2018
Naučná stezka Kožlany na mapě
Autor: neratovak

Příspěvky z okolí Naučná stezka Kožlany

Kožlany
Město Kožlany se nachází na západě České republiky, a to asi 40 km od Plz…
Rybník o velikosti 3,6 hektaru vznikl přehrazením toku Javornice, která je…
Dřevec je vesnice patřící pod město Kožlany ležící 4 km jihovýchodně od K…
Pěkný tip na výlet a turistickou trasu naleznete,když se vydáte o víkendu…
V hrobce pod kaplí kostela sv. Petra a Pavla v západočeských Kralovicích…
Nevýrazná zřícenina hradu Angerbach stojí na ostrohu nad soutokem dvou…
Kralovice jsou poprvé zmiňovány v písemných pramenech v roce 1183, kdy je…
Při dovolené v Plzni jsme čas trávili cestováním po okolí. Vyjeli jsme…
Jednolodní farní Kostel Sv. Petra a Pavla je zmiňovaný již roku 1250, byl…
Hrad Krašov se již od 13. století vypíná na skalním ostrohu nad řekou…
  Jedinečná silueta hradu Krašova, majestátně zhlíží do kraje, na vinoucí…
Krašov
Půvabné zříceniny hradu Krašov stojí na skalnatém ostrohu nad levým břehem…
Naše společná cesta začíná na Exitu 61 dálnice D5. Odtud směřujeme cestou…
Sobota 17. 6. 2023 Včerejší procházkou…
Mariánská Týnice je bývalé probošství cisterciáckého kláštera v P…
Muzeum a galerie severního Plzeňska Mariánská Týnice. Regionální muzeum…
Mariánský Týnec
Klášter nese jméno podle původní kaple zasvěcené panně Marii. Leží ve ste…
Již po několikáte jsem s přítelkyní projížděl po silnice z Kralovic na Plzně a pokaždé jsem ji slíbil, že se někdy půjdeme podívat…
Naše společná cesta začíná ve městě Rakovník. Odtud míříme na obce Lubná,…
Po silnici 229 z Rakovníka směrem na Kralovice odbočíme asi po deseti…