Naučná stezka Borkovická blata

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Celodenní výlet Do přírody Na kole

Jedeme se podívat na Borkovická Blata.

My jsme jeli na kole, když jsme v Borkovicích odbočili ze stezky Selského baroka. Je možno jet autem až na místo, ale je také možno použít autobus z Veselí nad Lužnicí, který v Borkovicích staví.

Pak se vydáte po silnici po žluté (je možno jet na kole již z Veselí). Žlutá cca po 1,5 km odbočuje vlevo a vy pokračujete po silnici (s minimálním provozem) dál na hlavní silnici. To již vpravo vidíte parkoviště a začátek naučné stezky Borkovická Blata.

Stezka měří přiblížně 5,5 km a dobrá zpráva pro cyklisty - namusíte nechávat kola na parkovišti. Lesní cesta vás přiblíží k blatům, kde dál jdete po prkenných "chodnících". Kolo je možno vést i po těchto chodnících nebo je možno ho nechat na kraji zamčené. Okruh vás vždy k nim vrátí.

Stezka má 31 zastávek (asi 11 velkých a 20 malých informačních tabulek). Dozvíte se, jak se zde rašelina těžila, k čemu se používala, jak docházelo postupně k zarůstání oblasti, co zde roste, co zde žije. Uvidíte i stroje, které se k těžbě používaly.

Nejzachovalejší část blat byla v roce 1980 vyhlášena přirodní rezervací.

Pokud postupujete podle šipek, tak zpočátku máte pocit, že se jedná již o vyschlou oblast, jsou zde pozůstatky po ruční těžbě rašeliny, kterou používali po vysušení jako otop. Průmyslová těžba šla více do hloubky, pak docházelo k zatopení oblastí - a to vidíte v poslední části prohlídky.

Bohužel, co se týká jídla, doporučuji vlastní zásoby. Restaurace v Borkovících otvírala až odpoledne a i ve vedlejších vesnicích to vypadalo obdobně. A když už bylo otevřeno, tak bez možnosti zakoupit si něco teplého. Možná, že v sezoně je situace lepší, kdo ví. A tak zásobu jídla a raději i pití s sebou.

Mám ráda takovéhle naučné stezky, které jsou hezky popsány, zobrazeny. U některých dřevin nebo rostlin byly přímo i popisky. Takže bylo na co se koukat, co si přečíst. Dokonce i kde si odpočinout. Na stezce jsou dva zastřešené altánky.

Stezka je volně přístupná, je možno jet i s kočárkem. Bohužel obávám se, že vozíčkáři by měli problémy, hlavně s nájezdy na prkenné chodníčky. Možná i s kořeny na cestě. Ale budou-li mít s sebou kamarády, kteří jim pomůžou, pak to snad taky zvládnou.

Poslední aktualizace: 10.2.2014
Naučná stezka Borkovická blata na mapě

Příspěvky z okolí Naučná stezka Borkovická blata

Blatskou krajinou na Borkovická blata
Výlet po blatské krajině poseté vesnicemi s domy zdobenými selským barokem…
zajímavá lokalita nedaleko Tábora, 3 km od obce Mažice je i tak…
Na přírodní rezervaci Borkovická blata jsem náh…
Přírodní rezervace Borkovická Blata nám určitě připraví nezapomenutelný zážitek určitěpřipraví jistě procházka po blatech, po…
Pokud chcete poznat nejen zajímavou architekturu, …
Rašeliniště Borkovická (Soběslavská) blata se nachází asi 5 km…
Záluží leží na okraji Borkovických Blat asi 5 km západně od…
Vesnička Komárov Leží asi 13 km západně od města Soběslav. Leží v…
Stezka Selské baroko je okruh v jižních Čechách - v oblasti severozápadně…
Obec Dráchov leží jižním směrem od města Soběslav a na levém…
Vesnice Žíšov se nechází 1 km severně od Veselí nad Lužnicí. První zmínka…
Úžasná, ale tichá příroda. Krásný rozhled do okolí. Křesťanské poutní místo. Umělecké i současně působivé zpracování biblických výje…
Jedeme na kolech z Veselí nad Lužnicí (kolem zastávky ČD Veselí n. L.) po…
Veselí nad Lužnicí leží v Jižních Čechách, západním směrem…
Soběslav leží v Jižních Čechách, severozápadním směrem od…
Zřícenina hradu se nachází ve městě Soběslav na Táborsku v Jihočeském kraji. Dochovala se okrouhlá hláska z doby kolem roku 1510 s kamenným…
Jsme ubytovaní v kempu nedaleko Soběslavy, proto se víc jak nabízí toto město navštívit. Celému náměstí dominují hned dva kostely. Kostel sv. Petra a …
Horusický rybník najdeme v Jižních Čechách, jižním směrem od města Veselí…
Levostranný přítok Lužnice, který do ní ústí asi 3 km jižně od Bechyně ne…