Národní přírodní rezervace a naučná stezka Úhošť

Tipy na výlet Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

Když jsme hledali zajímavosti při cestě podhůřím Krušných hor, zaujala nás právě tato lokalita. Na mapě to vypadá zajímavě. Jsou tam skály i vyhlídky, tedy to, co se nám líbí. Uvidíme, jaká bude skutečnost.

Národní přírodní rezervace Úhošť se rozkládá na pravém břehu řeky Ohře. Naproti na levém břehu je nádherné město Kadaň, které jsme si prošli již vloni. Rezervace zde byla vyhlášena r. 1974 na rozloze 115 ha. Součástí rezervace je stejnojmenná vrcholová nezalesněná plošina se strmými okrajovými svahy. U nás je to jediná stolová hora, která je sopečného původu. Právě při třetihorní činnosti doupovského vulkánu vznikly terasovité stupně skal, které jsou vidět ze západní části národní přírodní rezervace - z údolí Donínského potoka.
Toto území bylo i ideálním místem pro budování hradišť. Prakticky uprostřed rezervace jsou zbytky halštatského osídlení. Nedaleko bývala i vesnička Úhošť. Písemné zmínky jsou z r. 1401 a po odsunu německého obyvatelstva nebyla osídlena a r. 1963 úředně zrušena. Zajímavostí je, že se zde živili zemědělstvím – vodu čerpali ze dvou nedalekých jezírek, která nevysychala ani v době největšího sucha.
V rezervaci roste přes 60 vzácných druhů rostlin a mnoho vzácných druhů hmyzu.
Západní částí rezervace vede naučná stezka, na které je 13 zastavení, kde jsou informace o zajímavostech z okolí, o geologii, fauně i flóře, ale také o řece Ohři. Je určena pouze pro pěší. Základní část, která vede souběžně s červenou turistickou značkou, měří 6 km. Z tohoto téměř okruhu vede 1,5 km dlouhá odbočka k jihovýchodnímu okraji rezervace, na které je ještě jedna vyhlídka a 4 zastavení. Na tuto odbočku jsme se už nevydali hlavně proto, že jsme si nevšimli vlevo odbočující cesty.
Naučná stezka začíná v Pokuticích – v obci, o níž je první písemná zmínka již z r. 1170 – 1180. Zde je jeden problém, že tu není parkoviště, musí se tedy hledat místo, kde by se nechalo zaparkovat tak, aby auto nepřekáželo.
Začátek cesty je poměrně náročný. Již cestou se otevírají daleké výhledy. Nejkrásnější jsou samozřejmě nahoře – tam je to nádhera. Stezka vede po okraji stolové hory, vpravo se kocháme pohledem do údolí Ohře, na Kadaň a na kopce, které se za ní zvedají, vpravo je to snad ještě krásnější. To se ani nedá popsat. Lehce zvlněná rovina, tu a tam roste stromek nebo keř, plochy jsou částečně oddělené pásy stromů nebo křovisek a za nimi to samé, ale samozřejmě jiné. Jeden neví, kam se dřív podívat. Ke konci naši cestu zleva lemují skaliska, která umožňují další nádherné výhledy, tentokrát do údolí Donínského potoka. Ty zhruba 3 km po tomto vrcholu jsme šli hrozně dlouho. To nejde jen jít a jít. Neustále jsme se zastavovali, otáčeli a kochali se. Tu krásu ještě umocňovaly plochy rozkvetlé mateřídoušky. Neměli jsme bohužel pro výhledy ideální počasí, ale i tak jsme byli nadšeni.
Samozřejmě jsme se zase museli dostat dolů do údolí potoka, takže sestup už tak zajímavý nebyl. Až zase dole. Najednou jsme vpravo viděli tu vysokou skalnatou stěnu, ty terasovité stupně. To jsme fakt až tam nahoře byli?
Naučná stezka končí v obci Zásada u Kadaně, odkud se musí 1,5 km do kopce k autu. To bylo samozřejmě nejméně zajímavé. To se však musí vydržet.

Na naučné stezce ani v jedné z obcí možnost občerstvení není. Takže nějakou svačinku je dobré vzít si s sebou. Nějaká lavička se na trase najde.

Touto naučnou stezkou jsem byla přímo nadšená. Bohužel fotky asi úplně tu nádheru neukážou.

Kdo je v Kadani, může si výlet prodloužit. Červená turistická trasa vede z parkoviště pod hradem po zajímavém nábřeží Maxipsa Fíka a vlevo přes hráz do Pokutic. Ze Zásady se pak nemusí po silnici, ale lze sejít k Ohři a po cyklotrase dojít ke hrázi a po nábřeží na parkoviště. Pak je okruh cca 14 dlouhý, příp 17 km, pokud se vydáte ještě na odbočku NS.
Do Pokutic i do Zásady u Kadaně jezdí z Kadaně a z Klášterce nad Ohří autobusy. Jen nevím, jak často.
Poslední aktualizace: 2.8.2019
Národní přírodní rezervace a naučná stezka Úhošť na mapě

Příspěvky z okolí Národní přírodní rezervace a naučná stezka Úhošť

Jesenný výlet na Úhošť - stolovú horu
Národná prírodná pamiatka Úhošť leží na okraji Doupovských hor blízko…
Tabulová hora - Úhošť Krajinná dominanta se strmými svahy v SZ části…
Jedeme na královský hrad HASIŠTEJN Hrad se nachází v lese na kopci nad vesnicí Místo,(JEDE SE TAM AUTEM), nachází se cca: 7km od města …
Po velké zdravotní přestávce, kdy jsem už nemohla chodit přírodou na delší túry, se u mě zastavil syn a vzal mě na výlet do Kadaně, …
Vodné dielo Kadaň sa nachádza pri kráľovskom meste Kadaň na 126 riečnom…
Střední tok řeky Ohře můžeme – díky hlubokým údolím, stříbrným peřejím,…
Ohře medzi Kadaňou a Kláštercem nad Ohří Rieka Ohře má dĺžku 302 km.…
Lávka Víta Brandy je kovová moderní stavba, která má umožnit zejména…
Nábřeží Maxipsa Fíka v Kadani je rozsáhlá oblast podél řeky Ohře, která…
Vodní nádrž Kadaň s celkovou plochou 67,2 ha byla vybudována na…
Hrad se nachází ve městě Kadaň na Chomutovsku v Ústeckém kraji.…
Františkánský Klášter a kostel Čtrnácti sv. pomocníků je situován…
Kadaň měla ve středověku rozsáhlé opevnění, ze kterého dnes zůstala jen…
Zelený strom není skutečný strom, ale vysoká moderní budova stojící v…
Kadaň - fontána na Mírovém náměstí Tzv. " Šlihovský rybník " je vodná…
Radnice v Kadani vznikla přestavbou bývalé tržnice sukna v druhé polovině 14. století. Ta vyhořela v r. 1362. Dochovaly se z ní klenuté prostory v…
Kadaň - radničná veža Pôvodná gotická radnica pochádza z 1. polovice 14. storočia s veľkou hranovitou vežou z čias okolo…
Milujeme rozhledny, rádi navštěvujeme pivovary, ale cestou do severní…
Kopec Svatý vrch vysoký 402 metrov sa nachádza severne nad kráľovkým…
Katova ulička v Kadani získala primát jako nejužší ulice v České republice. Ve svém nejužším místě měří 66,1 cm a její délka je 51…