Svitavy

Svitavy leží na řece Svitavě, na hranici mezi Čechami a Moravou. Samotně město Svitavy se začalo budovat v polovině 13. století. Centrum Svitav je městskou památkovou zónou. Nejslavnějším svitavským rodákem je Otakar Schindler.

Turistická oblast: Svitavsko

Tipy na výlety Svitavy / Trasy  Litomyšl / Hrad Svojanov Ubytování Svitavy
Turistické cíle / Mapa Svitavy Moravská Třebová / Zámek Litomyšl Bohuňovské skály

Nádherný a pohodový výlet z Moravské Třebové do Jevíčka

Tipy na výlet Pro zdatnější Celodenní výlet Za kulturou Za sportem Do přírody

Moravská Třebová a rozhledna Pastýřka
Moravská Třebová a rozhledna Pastýřka  •  Fotografie (32)  • Foto: Isolda11

Jedeme do Moravské Třebové, což v našem případě (v neděli ráno z Brna) obnášelo rychlík do České Třebové a poté lokálku tak trochu zpátky do Moravské, přičemž nám ale v Brně nebyli schopni ani přes opakované urgence prodat jízdenku na správnou trasu (tedy ne s přestupem již ve Skalici), takže jsme to nakonec vyřešili až se sympatickým panem průvodčím v posledním vlaku - doplatkem:)

Zpět z Jevíčka jsme si vyhlédli přímý autobus až do Brna, který měl v J. začínat, avšak přijel již téměř plný - bůh ví odkud - takže jsme byli rádi, že jsme se vůbec vešli:(

Foto: Isolda11

Prohlídce Moravské Třebové, kde náš výlet začíná, je třeba věnovat zvláštní výlet, neboť všechny zdejší památky opravdu za hodinku nezvládneme! Můžeme ale zahájit třeba v příjemné cukrárně Zdeně kousek od náměstí, pokud se tedy vejdeme, protože je zřejmě - a právem - velmi oblíbená:)

V Moravské Třebové je nabídka docela slušná - např. viz výše, ale když vyrážíme v neděli ráno, není otevřeno skoro nikde. Zásadně si nosíme dostatek jídla i pití s sebou (po dlouholetých turistických zkušenostech), ale třeba uprostřed trasy v Křenově zrovna před naším příchodem otevřela hospůdka v opravené farní budově. Zato jevíčské náměstí se stále opravuje a sehnat zde i pouhou kávu nebylo jednoduché:( Ještěže měl otevřeno alespoň hotel Morava!

Kromě některých již výše uvedených drobnějších výhrad ale tentokrát převládaly jednoznačně pozitivní dojmy z nádherné a hlavně klidné přírody - včetně ochutnávky prvních lesních jahod, nepotkali jsme ovšem ani jediného turistu:)

Foto: Isolda11

Z moravskotřebovského náměstí jsme se tedy vydali po červené turistické značce směrem na Křenov. První zastávkou byla po 3 kilometrech Rozhledna Pastýřka na kopci Pastvisku, dále jsme pokračovali Nad Peklo (vyplatí se zajít si kousek ke studánce), Nad Útěchov, na Slídový vrch, kde už jsme se ocitli ve výšce 577 m. n. m., pak zase dolů pod Arnoštův vrch na malebné rozcestí s kapličkou pod starými stromy a za chvíli už jsme byli v Křenově. Jak jsme ale zjistili, není nezbytné odbočovat se značkou ze silnice ve chvíli, kdy spatříme za kopcem majestátní křenovský barokní kostel, protože nás čeká sice jeden malebný rybníček, ale pak také nepříliš vábný úsek kolem zemědělského družstva, který bychom si klidně odpustili. Navíc jsme pak do Křenova museli odbočit a zase se vrátit na rozcestí u ZD, takže je vlastně lepší zůstat na silnici a projít si Křenov celý zespodu nahoru. Kostel byl bohužel dokonale zabedněný (jako obvyklecrying), takže jsme po krátké prohlídce náměstí pokračovali po žluté značce už směrem na Jevíčko. Čekala nás ještě samota či vesnička Mařín s přilehlým starodávným hradiskem (i rozcestník je zde ale tak zarostlý, že by si ho člověk málem nevšiml:), dále obec Zadní Arnoštov, středověký hřbitovní kostelík sv. Bartoloměje a konečně po zhruba 24 kilometrech i cílové Jevíčko. Díky pestrosti KRAJINY, různorodosti terénu a přízni počasí jsme se ale vůbec neunavili, bylo tam opravdu nááádherně a vřele doporučujeme!!!Smile

Poslední aktualizace: 13.6.2011
Autor: Isolda11

Městečko Trnávka

Příspěvky z okolí Nádherný a pohodový výlet z Moravské Třebové do Jevíčka

Památník výsadku Komenský u Předního Arnoštova
Památník padlým příslušníkům výsadkové operace Komenský, která byla během druhé světové války vyslána ze Sovětského Svazu. Památník se nachází v místech, kde došlo 25. ledna 1945 ke střetu, ve kterém padlo sedem příslušníků výsadku a jeden těžce raněn. Na místo se nejlépe dostanete, když na jižním konci obce Přední Arnoštov odbočíte na modré turistické značce vpravo. Odbočka je značená. Auto je však nutné nechat v obci.
Trojdílné Hradiště o rozloze asi 2 ha založené zřejmě v 9. století. Přístup je ze silnice Zadní Arnoštov-Křenov po odbočení doprava, severozápadně za osadou Mařín. Zachovány zbytky valů a příkop. Kolem hradiště …
Od roku 2016 zdobí a nehyzdí Městečko Trnávka poněkud netradiční morový sloup. Přeci jen menší obec nemohla ve svých zdrojích konkurovat movitějším sídlům, ačkoliv na dílo určitě přispěl i nějaký místní mecenáš. Celkové náklady nesla obec, která také složila vydržovací kapitál, který spravoval místní farář. Samotné dílo vytvořil v roce 1731 Severin Tischler, původně ze Svitav (1705–1742?3). Sochař působil v nedaleké Moravské…
Křenov je středně velkou obcí s 430 obyvateli a najdeme ji v oblasti Svitavské vrchoviny, severozápadním směrem od města Jevíčko a jižním směrem od Moravské Třebové. V okolí obce se rozprostírají lesy, severozáp…
Zřejmě jen velmi pozorný turista zaregistruje téměř na severním okraji vesničky Lázy nenápadně skrytou klasicistní pilířovou Kalvárii z roku 1833, resp. to, co se z ní dochovalo. Tato památka bývá sice občas označována jako kamenný Krucifix, ale z její podoby je zřejmé, že označení Kalvárie je přece jen správnější. Mezi částmi, které už dnes, bohužel, obdivovat nemůžeme, patří …
Socha sv. Jana Nepomuckého v Lázech u Městečka Trnávka není obvyklou barokní památkou, ale sochařským dílem, které zde nechali vztyčit manželé Florián a Veronika Procházkovi v roce 1845. Klasicistní socha stojí na…
Malá půvabná kaple sv. Marka se nachází na horním (výškově i orientací vůči světovým stranám) okraji vesničky Lázy, nacházející se ve svitavském okrese. Kaplička pochází z počátku 19. století, kdy zde byla postave…
Před nedávno krásně opravenou barokní farní budovou v centru Křenova se vyjímá hodnotné, rovněž barokní, mírně nadživotní pískovcové sousoší Panny Marie s Ježíškem v náručí, který kopím probodává hada u jejích nohou. Skulptura byla dříve připisována známému sochaři Jiřímu Františku Pacákovi, dnes se však přisuzuje spíše jeho spolupracovníku, svitavskému rodáku Severinu…
Cesta pěšky z Hanušovic do Rakouska (díl 3.)Mírovskou částí Zábřežské vrchoviny do Trnávky, pak dále přes Hušák až do JevíčkaJe opravdu příjemné mít na cestě možnost spát v posteli. Vím, že takový luxus si moc neužijeme, tak proč nevyužít takové možnosti? A následující noc by měla být také ve znamení pohodlí. Co je trochu nepohodlné, tak ten slejvák, který celou noc panoval. A …
Městečko Trnávka je i přes svůj název obcí. Obec tvoří i několik osad a malých obcí ležících v blízkém okolí Městečka Trnávka a to Bohdalov, Lázy, Ludvíkov, Mezihoří, Nová Roveň, Pacov, Pěčíkov, Petrůvka, Plech…
Jak už je v Lázech u Městečka Trnávky „dobrým zvykem“, také socha Panny Marie Immaculaty s Ježíškem v náručí pochází z 19. století, konkrétně z roku 1877. Stojí vedle autobusové zastávky v severní části centra obc…
   Z České Třebové odjíždíme po kolejích dvěma natřískanými vagony do Třebovic. Přední vůz pokračuje dále na Lanškroun. Ten náš stoupá pod Třebovské stěny - Hřebečovský hřbet a podél něj pokračujeme přes obc…
Romantická zřícenina kamenného gotického hradu na podlouhlém vrcholu nad Městečkem Trnávka bývá též nazývána Starý Cimburk nebo Trnávka. Hrad byl založen někdy na přelomu  13. a  14.…
Obec Městečko Trnávka se rozprostírá v okrese Svitavy v Pardubickém kraji. Prochází tudy železniční trať Česká Třebová-Skalice nad Svitavou, ale také autobusová Doprava ve směru Jevíčko…
Po prohlídce České Třebové přijíždíme do Městečka Trnávky - shlédnout zříceninu Cimburk. Vlak stoupá k Třebovským stěnám  přes několik obcí   - do města Moravská Třebová , pak pokračujeme přes pár…
Víska u Jevíčka je malá obec se 160 obyvateli a najdeme ji v oblasti Boskovické brázdy, severním směrem od města Jevíčko. Ve středu obce je malý rybník a z něj vytéká bezejmenný potok, jež nedaleko obce ústí do …
Šnekov je malá osada a najdeme ji mezi obcemi Křenovem a Březinou, severozápadním směrem od města Jevíčka a v oblasti Zábřezšké pahorkatiny. Osada se rozkládá v údolí Malonínského potoka a na západním úpatí vrch…
Chornice je větší obcí s 830 obyvateli a najdeme ji v oblasti nazývané Malá Haná, severovýchodním směrem od města Jevíčko a jihovýchodním směrem od města…
 Do města přijíždíme vlakem a do jeho centra jdeme pěšky, v něm záhy přicházíme na hlavní Moravskotřebovské náměstí. Z tmavých mraků na obloze vyklouzlo slunce a prosvěcuje celou tu nádhe…
Rozstání je malá podhorská obec s 230 obyvateli a najdeme ji pod vrcholky Zábřežské vrchoviny, jihovýchodním směrem nedaleko města Moravská Třebová. Obcí protéká Malíkovský potok, jež u j…
Pokud se někdy podíváte do Moravské Třebové, rozhodně stojí za to podívat se na tuto renesanční perlu i z výšky. Na vrchu Pastvisko, který ovšem na mapách Kčt nese název Nad Boršovem je od r. 2009 otevřena rozhledna, která nabízí pěkné výhledy na okolí města. K rozhledně je nejjednoduší použít výstupovou cestu od Moravské Třebové a to dvěma turistickými značkami, červenou a zelenou. Obě procházejí po ulici pod zámkem, takže…
  Při našem pobytu v Moravské Třebové jsme měli, kromě poznávání města, možnost podívat se i na několik zajímavých míst v okolí. Jedním z nich byl vrch Pastvisko ( 516 m.n.m.), na kterém stojí Rozhledna Pastýřk…
Výstavba zemské plicní léčebny byla zahájena na jaře roku 1914. Po vypuknutí 1. světové války byl zemský výbor nucen veškeré práce ukončit, avšak potřeba péče o nemocné a raněné vojáky donutila v roce 1915 c. k.…
Uprostřed Palackého náměstí, které je pro změnu středobodem východočeského městečka Jevíčko, najdeme osmibokou pískovcovou kašnu z roku 1837, které se občas říká Amorova a která byla v roce 2001 zapsána mezi naše …
Bývalý hrad Plankenberk,nebo Plankenberg byl postaven v Nectavském údolí v roce 1391 markrabětem Janem ke střežení obchodní stezky.Rokem 1421 opěrný bod husitů a po roce 1476 zbořen. Zachovány menší zbytky zdí,roz…
Jedná se o barokní zvlněnou stěnu, třemi krucifixy před ní, sochou Krista, žehnajícího Boha Otce nad ní a sochami Madony, Jana Evangelisty a dvou andělů po stranách. Tento jedinčný sochařský celek se připisuje J. Pacákovi a pochází z období kolem roku 1730. Tvoří dominantu zdejšího unikátního komplexu pozdně gotických, renesančních a barokních památek nacházejících se ve svahu Křížového vrchu.Z nejvyšší části Křížového vrc…
Renesanční zámek se nachází ve městě Moravská Třebová na Svitavsku v Pardubickém kraji. Zámek je patrový trojkřídlý objekt s mohutnou věží i zbytky zdiva středověkého hradu. V zámecké galerii jsou sbírky…
Moravská Třebová leží na Severní Moravě a na pomyslné hranici mezi Moravou a Čechy, severozápadním směrem od města Olomouc. Město se rozkládá pod západními vrcholky Zabřežské pahorkatiny. V…
Bouzov
Hrad Bouzov na Olomoucku je typickým romantickým sídlem se všemi znaky adaptace z konce 19. století, zvýrazněné cimbuřím, arkýři, střílnami, bezpočtem věží a bašt, parkem a dvěma dlouhými mosty, které se klenou n…