Na zámku Konopiště Vás čeká setkání s netopýry, medvědy a Sv. Jiřím

Tipy na výlet Rodina s dětmi Do přírody

Pravidelnou autobusovou linkou meziměstské Dopravy jedoucí z Prahy Roztyl ke Konopišti.

Zámek Konopiště, který býval středověkým hradem, je znám především jako sídlo arcivévody Františka Ferdinanda d´Este. Málokdo však tuší, že v současnosti má zámek kromě medvěda v hradním příkopu i další vzácné obyvatele. Zdejší sklepení, půdy a rozsáhlý park poskytují útočiště 12 druhům netopýrů. Na Konopišti to tedy v noci opravdu žije!

Hrad Konopiště založil ve 13. století nedaleko svého rodového sídla Benešova, po vzoru francouzských pevností, pražský biskup Tobiáš. V průběhu následujících staletí se zde vystřídala řada majitelů a také hrad samotný prošel velkou proměnou. Do dnešní finální zámecké podoby jej dovedl poslední urozený majitel, František Ferdinand d´Este, následník císařského trůnu zavražděný i s manželkou v roce 1914 v Sarajevu. V roce 1921 převzal zámek československý stát a zčásti ho otevřel veřejnosti. Za II. světové války zde sídlil hlavní štáb SS, po osvobození pak bylo Konopiště návštěvníkům znovu zpřístupněno. Arcivévoda František Ferdinand d´Este se sem za svého života často uchyloval pro neshody na císařském dvoře kvůli nerovnému sňatku s Žofií Chotkovou. Kromě přestavby sídla dal kolem založit rozlehlý krajinářský park, vybudovat růžovou zahradu se skleníky a naplnil své sídlo bohatými uměleckými sbírkami a loveckými trofejemi. To vše je zde možné obdivovat dodnes a také dva unikáty, jimiž jsou historická střelnice s pohyblivými a akustickými terči a muzeum sv. Jiří. Obsáhlá monotematická sbírka s motivy tohoto světce a mučedníka nemá u nás obdoby.

Zámek Konopiště patří mezi významné netopýří lokality ve středočeském kraji. Sklepy a půdy zámku a také rozsáhlý zámecký park obývá 12 druhů těchto tajuplných nočních lovců. Pravidelně tu zimuje
6 druhů netopýrů (n. velký, n. řasnatý, n. vodní, n. ušatý, n. dlouhouchý a n. černý). Jejich početnost v různých letech kolísá v závislosti na konkrétním průběhu zimy, většinou se ale pohybuje kolem
20 - 30 zvířat, nejpočetnější bývá netopýr velký. Netopýři přečkávají zimu nejčastěji ve starých pivovarských sklepích ve svahu pod zámkem. Tato místa si návštěvníci mohou prohlédnout během některých speciálních akcí, jako je např. Hradozámecká noc a při troše štěstí se tak s tajuplnými obyvateli hradu setkat osobně. V teplém období roku využívají netopýři jako přechodný úkryt i zámecké půdy, kde byly nalezeny pobytové stopy netopýrů ušatých a netopýrů rezavých, v minulosti tu byli zastiženi také netopýři velcí. Rozsáhlý zámecký park s množstvím starých doupných stromů, rybníkem, tůněmi a Konopišťským potokem je také významným netopýřím stanovištěm. Běžně se zde můžeme setkat s netopýrem rezavým, nad hladinou rybníka loví netopýři vodní, v korunách stromů netopýři hvízdaví, parkoví či nejmenší a světla lamp podél cest využívají k lovu netopýři večerní. Na Konopišti to tedy v noci opravdu žije! Na zámku jsou také pravidelně pořádány přednášky o netopýrech pro veřejnost, zpravidla v srpnu v rámci Mezinárodní noci pro netopýry.

Něco navíc:

Pravidelné sčítání netopýrů zimujících v zámeckých sklepích realizuje ČESON ve spolupráci se Správou zámku Konopiště od roku 1993. První údaje o netopýrech na této lokalitě však pocházejí již z padesátých let 20. století. Historické záznamy hovoří dokonce o výskytu vzácného vrápence malého, který zde však po roce 1980 již nebyl zastižen.

V zámeckém příkopu je možné sledovat medvěda ušatého, též zvaného medvěd himalájský. Tradice zdejšího „medvědária“ sahá až do poloviny 19. století.

Velkým lákadlem je také růžová zahrada s tropickými a subtropickými skleníky a množstvím růží oceňovaných často na výstavách.

Rozsáhlým areálem zámeckého přírodně krajinářského parku pak prochází naučná stezka „Historie a příroda konopišťského zámeckého parku“. Dvanáct zastavení je věnováno historii parku,
sochařské výzdobě i přírodním zajímavostem. Více zde: http://www.stezky.info/naucnestezky/ns-konopiste.htm

Na Konopišti je draho, doporučujeme si vzít svačinu s sebou :-)

Zámek a a jeho medvěd a také zámecký park s množstvím starých doupných stromů, rybníkem, tůněmi a Konopišťským potokem, kde se vyskytuje mnoho druhů netopýrů :-)

Více informací netopýrech (nejen na Konopišti) zde

Rezervace prohlídek na tel: +420 317 721 366 nebo emailu: rezervace@zamek-konopiste.cz. Více informací zde: https://www.zamek-konopiste.cz/cs

Poslední aktualizace: 22.3.2017
Na zámku Konopiště Vás čeká setkání s netopýry, medvědy a Sv. Jiřím na mapě
Autor: Ceson

Příspěvky z okolí Na zámku Konopiště Vás čeká setkání s netopýry, medvědy a Sv. Jiřím

Rozcestí Konopiště - zámek
Rozcestím u zámku Konopiště prochází červená, zelená a žlutá turistická trasa včetně značené naučné stezky Historie a příroda…
Jestliže přijedete autem na Zámek Konopiště, hned na…
Na rozcestí cest v parku před Zámkem Konopiště stojí barokní fontána. Na…
Konopiště
Soutěž 2 body
Zámek Konopiště je navštěvovanější památkou na Benešovsku ve Středočeském…
Na dnešní výlet vyrážíme autobusem z Roztyl a jedeme do Benešova,aut.…
Cestou na dovolenou se nám do cesty připletl zámek Konopiště. Lež…
Podzimní procházka zámeckým parkem s návštěvou muzea. Vycházím po červené…
Rozcestí Konopiště - park
Rozcestím u centrálního parkoviště a vstupu do parku pod konopišťským zámkem prochází červená a žlutá turisticky značená trasa.…
Středočeské památky spravované Národním památkovým ústavem přivítaly do…
Neděle 7. 6. 2020 Jak dlouho pršelo, ani nevíme. K ránu už bylo po dešti.…
Budova Sokolovny byla v Benešově postavena roku 1903. Za návrhem v…
Spěchat se má pomalu, ale přeci jenom občas se to tak sejde, že to pomalu…
Město Benešov leží necelých 40 kilometrů jihovýchodně od Prahy v kraji mezi řekou Sázavou a bájnou horou Blaník.Jeho výhodná poloha na doprav…
Původní jižní část nádraží postavili v roce 1872, severní část byla…
„Lepší je mít jednu super píseň než deset průměrných“. To řekl kdysi…
Budovu gymnázia nechalo město Benešov vybudovat v letech 1905-1907. Škola…
Benešov leží jihovýchodním směrem od města Prahy. Městem prochází…
Na místě starého keltského hradiště byl v roce 1217 postaven pozdně románský kostel Sv. Jakuba a Filipa. Je to druhý nejstarší…
Kostel Minoritů
Minoritský Klášter založil v letech 1243 - 1247 staroboleslavský probošt Tobiáš z Benešova (+1261), jeden ze synů Beneše z Benešova,…