Na Vraní skálu a dále na hrady Točník a Žebrák

Tipy na výlet Romantika Pro zdatnější Celodenní výlet

Než se podíváme na zříceniny Točníku a Žebráku, navštívíme Vraní skálu, která nám poskytuje nádherný kruhový výhled do kraje.

Ve Zdicích se vydáme po modré značce, která nás vyvede na okraj města. Za benzínovou pumpou zamíří modá značka vpravo a polní cestou otevřeným terénem dojdeme do Knížkovic. Za vsí jdeme do kopce lesním úsekem až k turistickému rozcestí Na Hřebeni. Od rozcestí doporučuji pokračovat modře značenou pěšinou vedoucí lesem. Po prudké změně směru, kdy modrá uhýbá vlevo, začínáme stoupání k rozcestí Vraní skála.

Na rozcestí pokračujeme vlevo a žlutě značenou pěšinou procházíme kolem několika skalních bloků. Při troše fantazie lze ve skalách najít různé postavy. Pás skal se táhne v délce kilometru od severovýchodu k jihozápadu a vrcholí vlastní Vraní skalou. Výstup na vyhlídku je trochu obtížný. Pro ulehčení výstupu je zde vybudováno zábradlí a dvě plošiny. Při troše obezřetnosti a dodržení všech pravidel se na vyhlídku dostanou i děti. Důkazem jsou zápisy ve vrcholové knize. Stojíme na vyhlídkové plošině ještě trochu zadýcháni, ale již si můžeme naplno vychutnat nádherný celokruhový výhled do kraje, na Křivoklátské lesy, Beroun, vzdálenou Prahu i blízký Točník.

Od Vraní skály sestoupíme poměrně příkrým svahem na rozcestí V Potocích. Zabočíme vpravo a žlutě značená cesta vedoucí okrajem lesa nás přivede do Hředlí, kde je možnost odpočinku a občerstvení v místní restauraci. Z Hředlí jdeme společně po červené a žluté značce. Na kraji lesa žlutá uhýbá vlevo a stoupá do lesa. Červená obchází vrchol kopce okrajem lesa. Zajímavější, avšak trochu náročnější je žlutě značená stezka vedoucí po kamenitém hřebínku kopce až ke hradu Točník. Hrad již dlouho prochází rozsáhlou citlivou rekonstrukcí. Točník je také velmi zajímavou ukázkou hradního stavitelství z období Václava IV.

Od hradu se můžeme podívat ještě dolů ke zřícenině Žebráku po červeně a žlutě značeném chodníku. Výškový rozdíl je poměrně značný a tak nám sestup dolů a posléze výstup zpět dá trochu zabrat.

K návratu do Hředlí využijeme od rozcestí u hradu Točník buď červeně, nebo žlutě značenou cestu. Záleží na tom, kterou trasou jsme k hradu šli. Z Hředlí pak pokračujeme k rozcestí V Potocích po známé žlutě značené cestě. Od rozcestí pak rozcestí Na Hřebeni vystoupáme zeleně značenou cestou.

Pokud se nebojíte, že zabloudíte, můžete se do centra Zdic vrátit z tohoto rozcestí neznačenou cestou. Pokračujete mírně vlevo podél lesa polní cestou, která vás přivede po krátkém sestupu na okraj Zdic mezi garáže a do ulice Hroudská a dále do Vorlovy ulice, která vyůstí u kostela ve Zdicích.

Pokud si netroufáte, vrátíme se do Zdic po známé modře značené cestě přes Knížkovice.

Navštívíme Vraní skálu kousek od Zdic, která nám poskytuje nádherný kruhový výhled do kraje. Podíváme na zříceniny Točníku a Žebráku, jež patří mezi hojně navštěvované hrady.

Zákaldní občerstvení do batohu. Velmi dobře si odpočinete i načerpáte dalších sil ve Hředlích v restauraci U Smetanů. V létě se dá posedět i venku. Další možnost je pak na Točníku a v Žebráku.

Nádherný výhled do kraje z vrcholu Vraní skály. Prohlídka hradu Točník a případně i Žebrák se vám také jistě bude líbit.

Točník

Autor: trempik

Příspěvky z okolí Na Vraní skálu a dále na hrady Točník a Žebrák

Žebrák
Žebrák leží ve Středních Čechách, jihozápadním směrem od města Beroun. Mě…
Jedeme se podívat na královské hrady Žebrák a Točník ležící asi 2 km…
U cyklostezky ze Žebráku na Točník stojí nový pravoslavný kříž.…
Listopadový výlet do české přírody nemusí nutně být jen pochod…
Tento hrado-zámecký výlet lze absolvovat pěšky, na kole, autem i …
Dříve soukromé i reprezentační sídlo českých králů, dnes významný úkryt letní kolonie netopýra velkého. Vydejte se po staré obchodní…
Turistický rozcestník pod hradem Točník najdeme hned u silnice, která vede na zdejší sběrné parkoviště. Rozcestím prochází žlutá a…
Kaple sv. Jana Nepomuckého stojí na návsi obce Točník. Jedná se o kapličku obdélníkového půdorysu se sešikmenou sedlovou stříškou a …
Točník je malá vesnička v údolí Stroupínského potoka, ve Zbirožské…
Jedeme na hrad Točník. Hrad se nachází kousek od sjezd 34 dálnice…
díl střípků vás zavede na hrad Točník a na…
Hudební festival Hrady CZ startuje jubilejní letní "tour" 11. čer…
Patnáctý ročník festivalu Hrady CZ startuje v pátek a sobotu 12. a…
Čtrnáctý ročník festivalu Hrady CZ startuje v pátek a sobotu 13. …
Hrady Točník a Žebrák  www.VELKABITVA.cz Unikátní spojení železné a fantasy bitvy scénářově vychází z klasiky J.R.R. Tolkiena - "Hobit" …
Točnický medvědín je umístěn v hradním příkopu. Právě v něm se „prohánějí“…
Z Berouna vyrážíme po silnici E 50 ze které po pár kilometrech sjíždíme na…
Naše společná cesta začíná na Exitu 34 dálnice D5. Odtud směřujeme na…
Hudební festival Hrady CZ startuje v pátek a sobotu 14. a 15. čer…
Naše společná cesta začíná na Exitu 34 dálnice D5. Odtud směřujeme na Žebrák. Projedeme okolo supermarketu a na křižovatce se dáme…