Na Trubiska a přes Lačnovské skály a rybníky do Horní Lidče ( retro 1999)

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Pro zdatnější Celodenní výlet Do přírody

Dnes navštívíme dřevěný lovecký zámeček Trubiska, ukrytý v hlubokém lesnatém údolí nedaleko Pozděchova,mrkneme se na Horní a Dolní Lačnovské skály, pokocháme se výhledy na pozoruhodnou krajinu moravsko - slovenského pomezí a na závěr mineme překrásné Lačnovské rybníky.

Nástupní místo výletu : Lidečko ves - ( vlak, bus)

Cíl : Horní Lideč - ( bus, vlak)

Hlavní dopravní prostředek na celé trase : vlastní noženky

Je začátek měsíce října, volání modravých dálek je zvláště nutkavé a otupuje pracovní výkony, konečně přichází sobota a já vyrážím na cestu. Dnes je nádherný podzimní den a dálky se vyznačují velmi Ostrou viditelností.

Foto: Franta

Z vlaku výstup v Lidečku vsi a ten 1 km po Čertovy skály vede bohužel po rušné hlavní silnici. V poslední zatáčce před " Čerťáky" odbočuju mezi baráky doleva, přes menší paseku se dotýkám konce skalní hradby. Pak už po písčité lesní cestě vlevo a pomalu stoupám hluboce zaříznutým údolíčkem pod hlavním hřebenem Vizovických vrchů směrem ke Krajčici. Z menší paseky odbočuju do strmého svahu Zámčiska a provádím menší průzkum terénu. ( Při svém posledním výletu jsem z " Krásné vyhlídky" zahlédl ve svahu nějaké skalní útvary. Napřed v lese nacházím perfektní kotlinku s menšími balvany a pozoruhodnou, 6 m vysokou pískovcovou skálu, která má tvar monolitu ! Pod ní nádherné místo na táboření. O kousek dál je na zarůstající pasece menší výhledová skalka, po vrstevnici dál lesem a zde hezky tvarovaná stěna nižšího mrazového srubu. Dostávám se zpět na cestu od "Čerťáků" a pak už jen poslední metry Ostrého stoupání a stojím na louce pod Krajčicí.

Ovívá mě tu docela silný nepříjemný vítr a tak honem na hřeben do lesa. Vlevo máme skalky na Lazu, já se ale jdu podívat na zajímavý skalní útvar ve svahu Krajčice, který je zbarven do zeleného odstínu, je plný dutin a jež moje děti kdysi pojmenovaly " Zelenou příšerou"... Kousek pod skálou vede modrá značka, jdu po ní dál, obloukem obcházím kótu Laz a dostávám se ke stejnojmennému rozcestí.Ještě kousek po hřebenu po modré a pak přichází na výběr barva žlutá. Ta mne svádí napřed trochu strmějším chodníkem na lesní silničku a po ní už pohodlně klesám do hlubokého lesnatého údolí a po 2.5 km přicházím na vytoužené místo - ke Trubiskám. A jsem zklamán !

Na loučce u potoka se tu nachází velké tábořiště s posezením, výletiště s přístřeškem pro muzikanty a " zámek". Ten zestává z jedné malé " šopy" - (asi hospodářské stavení), veliké " šopy" - to je ten zámeček - a ... to je všechno !! Když to trochu rozdýchám, tak vidím, že jsou obě budovy roubené a zámeček má v patře po obou stranách ozdobný vyřezávaný balkón. Ze zadní strany má hlavní budova dokonce vyřezávané schodiště a na střeše malou věžičku.

( Já jsem si ale pod pojmem dřevěný lovecký zámeček představoval něco takového, co se nachází ve Vihorlatu na břehu Mořského oika ..!)

Ten zdejší vznikl někdy po pol.19.století a patřil panstvu Stillfriedů, dnes jsou jeho vlastníky pravděpodobně myslivci. Poblíž zámečku se nachází několik pramenů, které byly upraveny. Žádný ale není minerální ani sirný, jak to "drze" tvrdí turistické mapy. To se jen "někdo" před několika desetíletími "trošku" spletl a zakreslil tu něco, co tu nikdy neexistovalo a z omylu se stala tradice, která se šíří do dalších a dalších vydání turist.map !! ( Zmiňované prameny se nacházely ve svazích hlavního hřebene hor, ale už asi dávno zanikly ...)

Okolo silničky, vedoucí od zámku dolů údolím, by se měly nacházet vodní plochy menších rybníčků. Já už bohužel nemám na průzkum čas a tak se vracím 1 km po silničce zpět po žluté a po jíné asfaltce už bez značky na její závěr a pak mne čeká kilometrové stoupání mezi čarokrásně zbarveným kapradím -( od odpoledního slunce) - až na poněkud pralesovitý vrchol, kde po chvíli nacházím "dobrou" modrou značku. Po chvíli z ní odbočuju po žluté na nádherné Horní a Dolní Lačnovské skály. Od nich pak pokračuju po tom novém značení po lesní cestě na horní okraj obce Lačnova.

Celou cestu proklínám toho, kdo navrhl vést značku těmito místy - ke skalám vede od Lačnova cesta minimálně o 1 km kratší, schůdnější a navíc s hezkými výhledy - ta žlutě značená vede po "tankodromu" blátivé lesní cesty a tůněmi s "léčivým bahnem" s naftou, vzniklých po kolech těžkých lesních mechanismů - po cestě to nejde vůbec, po okraji lesa jo, ale je to dost vysilující !!!

Foto: Franta

Konečně Lačnov, což je poměrně veliká a výstavná obec. Z horního konce je hezký výhled zpět k hlavnímu hřebenu, z jehož svahu trčí dobře viditelné útesy obou již zmiňovaných skal. Pak cesta k bývalému JZD a odtud mírně klesající silničkou - ( moc hezká panorámata ) - ke třem krásným Lačnovským rybníkům. U toho prostředního se hned vedle silnice nachází i občerstvovací hospůdka " Rybárna", dnes bohužel zavřená a tak poslední 1 km za uhašením žízně a na vlak do H.Lidče ...

Protože na cestě nejsou žádná občerstvovací zařízení - a láska ke krásám naší vlasti, jak známo, prochází napřed žaludkem - je dobré si vzít veškeré papaníčko a bumbáníčko sebou ...

Po prvotním "zklamání" jsou Trubiska vlastně docela hezkým místem, Lačnovské skály jsou nádherné a totéž platí i o rybnících a krajině Vizovických vrchů a horizontu Bílých Karpat.

Nelíbí se mi bezhlavé značení nových turistických cest, při jejich realizaci by se mělo zvažovat více faktorů a především ten lidský !!

Zámeček Trubiska je veřejnosti nepřístupný. Vstup do lesa a výstup z něj zdarma ...

Poslední aktualizace: 23.7.2011
Na Trubiska a přes Lačnovské skály a rybníky do Horní Lidče ( retro 1999) na mapě
Autor: Franta

Příspěvky z okolí Na Trubiska a přes Lačnovské skály a rybníky do Horní Lidče ( retro 1999)

Trubiska - lovecký zámeček
  V hlubokém údolí Vizovických vrchů se na sever od hlavního hřebene u…
   Součástí okruhu nové trasy a Naučné stezky "Okolo šesti dědin" je také …
  Součástí areálu Loveckého zámečku Trubiska bývaly i dva rybníky. Menší -…
Dnes máme na programu trochu delší výlet a tak už brzy ráno odjíždíme…
                                                  pátek      Už…
Říká se, že když je něčeho vzácného málo, je ho jako šafránu. To ale…
Přírodně velmi hezké je údolí potoka Trubiska, jímž prochází po celé jeho…
Tento tip na příjemný výlet je určen všem obdivovatelům drsné krásy…
  Dnešní pouť nebude cestopisem v pravém slova smyslu. Navštívíme sice…
  Je nádherná neděle - začátek měsíce října - a protože zůstat trčet doma …
Rozcestí Láz leží na modré turistické značce táhnoucí se z Lidečka přes Č…
  Nedůvěra v meteorology se nevyplácí a může se krutě vymstít - příkladem…
   Dnes je krásná říjnová sobota, volání modrých dálek je zvlášť nut…
  Dnes už jsou Lačnovské skály známým turistickým pojmem, ale za časů mého mládí je znali jen trampové a horolezci. Navíc nebyly vůb…
   Pokud by se u nás na východní Moravě pořádala soutěž o "Pískovcovou sk…
   Celý rok jsem zlobil -  přesto se ale Ježíšek zachoval velkoryse a pro…
Již nějakých pár let každoročně vyrážíme za bigbítem do hlavního města…
Pískovcový skalní utvar na hřebeni Vizovických vrchů. Přístup nejlépe …
   Je začátek měsíce února. Jedu vlakem do Horní Lidče a zde dostávám téměř…
   Jako nevlastní odvržená sestra si nejspíše připadají Prostřední…