Na Stradonku po NS Perucko

Tipy na výlet Romantika Celodenní výlet Do přírody

Kdo by neznal příběh o knížeti Oldřichovi a krásné Boženě. Měl se před více jak tisíci lety odehrát v Peruci. Městys, ležící na jižním okraji Českého Středohoří, to je i výchozí bod tohoto výletu. Po malebném okolí Peruce nás provede naučná stezka Perucko, z které však i odbočíme, aby jsme se z rozhledny Stradonka, která leží na místě bývalého hradiště pokochali krásnými výhledy na České Středohoří.

Naše putování může začít na peruckém nádraží. Odtud se po modré značce dostaneme na perucké náměstí, kde je k vidění kostel sv. Petra a Pavla vystavěný na začátku 18. století. Naproti kostelu stojí zámek, kde je již znovu zpřístupněná Pamětní síň Emila Filly, malíře, který zde trávil poslední roky svého života. V barokní sýpce u zámku je pak možné navštívit i Muzeum české vesnice. Kousíček pod zámkem se pak nachází Boženina studánka, místo, kde mělo dojít k setkání knížete Oldřicha a pradleny Boženy, kterou pak kníže pojal za svou manželku. Knížete Oldřicha samotného pak připomíná majestátný tisíciletý Oldřichův dub.

Od dubu pokračujeme po modré ke Krásné vyhlídce. Pěkně upravené místo nabízí opravdu úchvatný výhled na České Středohoří. Člověk jen musí mít štěstí na počasí. Já ho bohužel neměl, ale i to málo co bylo vidět stálo za to.

Z Krásné vyhlídky pak pokračujeme do osady Chrastín, kde opustíme trasu naučné stezky Perucko a vydáme se vpravo po dost špatně značené žluté stezce k rozhledně Stradonka. Stradonka leží na místě bývalého hradiště Stradonice, a i když je vysoká pouhých 6 metrů, nabízí krásný výhled do kraje.

Od rozhledny pak jdeme stále po žluté směrem na Stradonice. U místního hřbitova zahneme doleva a klesáme dále do obce. Ze Stradonic pokračujeme po žluté směrem na Chrastín a v údolí Débeřského potoka se znovu napojíme na trasu naučné stezky. Naučná stezka, která nás nyní dovede až do cíle putování v Peruci je osazena informačními tabulemi, z kterých se toho turista spoustu dozví o přírodě, zdejším kraji a i o příbězích a osudech místních lidí.

Naučná stezka nás postupně provede okolo Stradonického rybníka, přes přírodní rezervaci V hlubokém k Čertově lávce a ke krásné studánce, která byla upravena do podoby lázní. Dále se dostaneme k kempu, kde dříve stával cukrovar a okolo rybníka Majlant doputujeme až do osady Débeř. Odsud je moc pěkná vyhlídka do údolí Débeřského potoka, který překonáme u bývalé vodárny a pomalu se začneme vracet do Peruce. Zde u nákupního střediska naučná stezka končí a mi se po modré značce můžeme přesunout nazpět k vlakovému nádraží

Dost dobře jsem se nasytil a napil v restauraci hotelu Oldřichův dub, která se nachází u peruckého kempu.

Kdyby bylo ideální počasí, tak bych možná napsal že výhledy na České Středohoří a zdejší příroda. Ale co mě zaujalo nejvíce, tak to byly dokonalé texty na všech dvaceti informačních tabulích na naučné stezce.

Zámek Peruc má otevřeno pouze v hlavní turistické sezóně tj. od května do září. Kromě Muzea české vesnice je nyní již otevřena i Pamětní síň Emila Filly poté co ji asi před rokem navštívili zloději a odnesli některá malířova díla.

Já jsem tento výlet absolvoval na konci března, vše bylo ještě uzavřené, takže jsem utrácel jen za vlak a nějaké to jídlo a pití.

Poslední aktualizace: 24.5.2015
Na Stradonku po NS Perucko na mapě
Autor: neratovak

Příspěvky z okolí Na Stradonku po NS Perucko

Přírodní památka Štola u Stradonic
V zalesněném svahu nad cestou vedoucí do Debeřského údolí, za posledními domy Stradonic je stará opuštěná štola, kde se hlavně za II…
Ráno jsme opustili Louny a začínáme se přesouvat trochu k jihu. Na cestě tentokrát máme tři rozhledny, které bychom rádi navštívili.…
Obec Stradonice, nad kterou se Rozhledna Stradonka nachází, je velmi dobře…
Klub žen v Stradonicích dostal vynikající nápad postavit rozhlednu nad obcí na návrší Na Valech /291 m/, které v minulosti obývali…
Rozhledna se nachází v blízkosti obce Stradonice (zhruba 15 km východně od…
Přírodní památka V Hlubokém se nachází v prudkých svazích Debeřského údolí…
Debeřské údolí se nachází mezi Perucí a Stradonicemi v dolním poohří. Údolím vede Naučná stezka Perucko. Nedaleko od penzionu…
V hospodářsky a zemědělsky využívané krajině Lounska mnoho souvislých zalesněných ploch není, ale Peruc a jeho severní část je takovou výjimkou. …
Prastarý Oldřichův dub roste pod obcí Peruc, východně od Loun. Patří mezi nejznámější stromy v Čechách. Pověst vypráví, že se kdesi…
Původně renesanční letohrádek na břehu Ohře, později barokně přestavěný a…