Na skok do Wawy

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Celodenní výlet Za kulturou

Hlavní město Polska Varšava není zrovna turistickou destinací č. 1. Většina našinců si myslí, že tady není nic k vidění, tak proč sem jezdit, že? Nicméně je opak pravdou, Varšava (Wawa, jak ji Poláci důvěrně přezdívají...) má i staré město s královským hradem, které doslova vstalo z popela jako bájný Fénix a nabízí mnoho krásných míst k vycházkám a světe drž se, stejně jako naše "superúžasná" Praha figuruje na seznamu UNESCO a to od roku 1980 a navíc má stejnojmenou čtvrť - Pragu.

Do Wawy se nejlépe dostaneme letecky a pro ty, kteří to nemají zas tak daleko jako já, je lepší cesta autem. Cesta sice není nic moc, 380 km je docela dálka, ale jakžtakž ubíhá. Jen si člověk musí zvyknout, že dálnice jako u nás končí za Katovicemi u letiště a potom už vede po polských rychlostních cestách. Cesta je sice čtyřproudová, ale neustále přerušovaná semafory...

Foto: Miaucis

Varšavské staré město je malebné a člověk jen stěží pozná, že se vlastně jedná téměř o kopii města, postavenou po druhé světové válce. Najdeme zde hradby, náměstí lemované rádoby starobylými domy i královský hrad.

Během Varšavského povstání bylo 85 procent starého města zničeno, zbyla zde doslova hora trosek. Němci město zničili zcela záměrně jako trest za povstání a odpor obyvatel. Chtěli také dostat na kolena symbol polské státnosti. Město bylo zničeno, ale hrdost Poláku a jejich odhodlání ne. Po válce se hned začalo se stavbou zničených staveb a během 5 let byla postavena téměř dokonalá rekonstrukce starého města s použitím původních fragmentů staveb. Byla to úplně nová zkušenost, která měla vliv na válečnou obnovu dalších měst po celé Evropě. Obnoveny byly kostely, paláce, městské domy, hradby. Obnova Wawy měla širokou podporu celého národa a ponětí o budování města se dostalo až k nám do česko-polského pohraničí (někdy se dětem dokonce říkávalo: Nezlob, nebo pojedeš budovat Varšavu.... ). Znovuvýstavba starého města byla unikátním příkladem obnovy celého urbanistického celku v duchu zásad památkové péče a zasáhla také do dějin urbanismu novým náhledem na urbanizaci měst zničených válkou. Rekonstrukce byla nákladná a složitá, ve starém městě byly stavby původem ze středověku a i ty bylo třeba obnovit, včetně složitých klenebních systémů kostelů a dalších historických stavebních kostrukcí. Myslím, že dnes by obnova byla mnohem složitější a nákladnější. Řemesla upadají a po válce stále ještě bylo plno lidí, která stará řemesla uměla poctivě. V dnešní době skla, polystyrénu, železobenonu a porothermu se staví úplně jinak...

Církevní stavby, královský palác a městské domy a paláce byly věrně obnoveny a po desítkách let po znovuvybudování má i člověk znalý problém zjist co je nové a co je původní...

Za prohlídku také stojí nádherný barokní královský zámek ve Wilanově, který téměř bez úhony přežil válečné běsnění a kde je nyní zámecká expozice.

Ve Varšavě je mnoho možností ubytování, my jsme zamířili do jednoho malého penzionku na venkově. Ve městě je plno restaurací a jídelen, kde mají velkou nabídku mezinárodních i tradičních jídel. Určitě vyzkoušejte tradiční a velmi oblíbená kopytka s masem, houbami nebo výbornou držkovou polévku (flaczki), pro ty co nemají rádi držky tak polévku žurek. Nezapomeňte vyzkoušet bigos (maso se zelím).

Foto: Miaucis

Wawa mě mile překvapila svou živostí a opravdovostí. Nepotkáte zde proudy turistů jako v Praze a město není tak "skanzenoidní" jako naše Praha (i když ta je určitě krásnější). Lidé jsou milí a je zde celkově vzato větší pohoda než v našem hlavním městě.

Ceny, otvírací doby a další užitečné informace se dají najít na:

Poslední aktualizace: 5.11.2013
Na skok do Wawy na mapě
Autor: Miaucis

Příspěvky z okolí Na skok do Wawy

Warszawa 24.04.2015
Spojili jsme návštěvu finále eSportu s prohlídkou některých…
Královské náměstí bývalo předním nádvořím zámku. Současná podoba je z…
Klasztor Redemptorystów przy ul. Karolkowej 49 w Warszawie na Woli został założony w 1926 r. Kamień…
Varšava není lákavým turistickým cílem, alespoň pro Čechy ne. Za dva dny v…
Budova se nachází na náměstí polytechniky (Plac Politechniki) blízko centra Varšavy, přičemž budova je sevřena ulicemi Nowowiejská a…
Aby spojrzeć na Warszawę z góry, można wyjechać jedną z dwóch wind, na wys. 114 m i skorzystać z…
Pałac wybudowano w latach 1952–1955 jako „dar narodu radzieckiego dla narodu polskiego” według…
Výšková budova v centru Varšavy nápadně připomíná pražský hotel Internacional, je však o poznání větší a mohutnější. Polsko…
Kostel Svaté Anny stojí v ulici Krakovské předměstí v centru Varšavy. Kostel byl…
Před budovou polské Akademie věd se nachází pomník zakladatele moderní…
Víla (nebo rusalka) Syrenka je jedním z hlavních symbolů Varšavy. Její…
Náměstí Starého Města patří k nejzajímavějším místům ve Varšavě. Má…
Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie – muzeum biograficzne w Warszawie, w Zamku Ostrogskich,…
Kostel Nanebevzetí Panny Marie a svatého Josefa ve Varšavě (Kościół Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny i św. Józefa Oblubieńca w…
Památník Adama Mickiewicze se nachází v centru Varšavy, ve starém městě, na ulici Krakowskie Przedmiesce. Kousek od památníku je pre…
Památník prince Józefa Antoniho Poniatowského ve Varšavě (Pomnik księcia…
Tato ulice vede novější částí Varšavy. Začíná u Královského náměstí a vede…
Stavební práce na opevnění započaly pravděpodobně na konci 13.…
Obdélníkové náměstí v centru varšavského Starého města…
Královský zámek (Zamek Królewski) se mi podařilo navštívit až při třetí…