Na návštěvu k Přemyslovcům

Tipy na výlet Romantika Celodenní výlet Do přírody

Máte rádi středověká sídla nesoucí stopy dávné historie, studené kamenné zdi jako svědky rytířských soubojů a drsného života za hradbami na nedobytných vrcholech? Pak jste na správné cestě - cestě časem a prostorem až do druhé poloviny 13. století.

Tehdy nechal český král Přemysl Otakar II. vystavět na vyšším kopci znělcového dvojvrší Bezdězů stejnojmenný gotický hrad, který se do dnešních dnů tyčí 604 m nad mořem a vysoko nad Máchovým krajem. Roku 1279 zde věznil Ota Braniborský mladého krále Václava II. a jeho matku Kunhutu. V roce 1621 byl dobyt Bavory, posléze jej zíslal Albrecht z Valdštejna a započal s jeho přestavbou. V první polovině 17. století byl obsazen a vypálen Švédy. Do druhé poloviny téhož století se datuje vznik kláštera a křížové cesty. Klášter byl zrušen roku 1785, naproti tomu křížová cesta se zachovala dodnes. Po obsazení Prusy v poslední čtvrtině 18.století dochází k postupnému úpadku hradu a jeho devastaci. Do dnešních dnů se zachovalo opevnění, purkrabství a královský palác s kaplí. Celé sídlo prošlo v posledním desetiletí nákladnou rekonstrukcí.

Toliko z nezbytné historie. Snad jsem Vás dostatečně navnadila, tak neotálejme a vydejme se na cestu, nejlépe po svých. Nejznámější stezka vedoucí až na samý vrchol je tzv. Máchova cesta. Jak název napovídá, chodíval tudy již Karel Hynek Mácha a kdo ví, třeba právě tady mu na mysl poprvé vytanuly verše "Byl pozdní večer, první máj...."

Náš výšlap odstartujeme v Doksech, malebném to letovisku na břehu Máchova Jezera snadno dostupném i veřejnými dopravními prostředky a celých 8 km zůstaneme věrni červené. Přetneme náměstí s další připomínkou dávných věků- morovým Sloupem, mineme Kostel sv. Bartoloměje a zamíříme ven z města. Od této chvíle až do podhradí prakticky nenarazíme na civilizaci. (Výletníky v to nepočítaje.) Můžeme se tak oddávat snění za šumění borovic stejně jako zmiňovaný romantický básník. Pravda, trochu se přitom zadýcháme, neboť poslední třetinu cesty šlapeme stále do kopce. Přejde-li smíšený a borový porost v dubový, blížíme se k cíli, tj. ke vstupní bráně do rozsáhlého komplexu, kde na nás dýchne atmosféra období vlády Přemyslovců.

Výlet je vhodný i pro zdatnější cykloturisty. S ohledem na značné množství návštěvníků uvnitř areálu a jejich bezpečnost, doporučuji odstavit kolo v podhradí a zbytek cesty absolvovat pěšky. Pokud si horští cyklisté chtějí ověřit svoji fyzickou kondici výjezdem až k bráně, nechť tak učiní mimo turistickou sezonu.

Stejnojmenná vesnice na úpatí skýtá několik možností k doplnění kalorií i tekutin před zpáteční cestou, kterou absolvujeme po téže trase.

Po návratu "na základnu" jistě přijde vhod spočinutí zmoženého těla na písčité pláži Máchova Jezera, projížďka parníčkem stejně jako občerstvení v některé z mnoha restaurací. Tam si můžeme třeba i připít na další šťastné návraty!

Jedeme do známého letoviska i romantické přírody, za svědky minulosti, nádherným výhledem a třeba i koupáním v "Mácháči".

Po trase potkáte nepřeberné množství restaurací i jiných občerstvoven, většinou v přijatelných cenových relacích. Vybere si opravdu každý.

Příjemná cesta i po dešti - vzhledem ke zpevněnému či písčitému povrchu nešlapete v blátě. V sezoně v hradním areálu opravdu rušno, dá se říci přímo narváno.

Dospělácké vlezné do hradu dělalo loni 50,-,dětské 25,-. Aktuální ceny bohužel neznám.

Poslední aktualizace: 9.6.2009
Na návštěvu k Přemyslovcům na mapě
Autor: vera65

Příspěvky z okolí Na návštěvu k Přemyslovcům

Královský hrad Bezděz Loc: 50°32'1.11
Bezděz patří k nejzajímavějším hradům v Česku.Můžeme k němu jet autem,vlakem i autobusem.Král hradů. Takovou přezdívku dostal od náv…
Hrad Bezděz je opředen mnoha pověstmi a tajemstvími. Jedna z pověstí se…
Víkendový krátký výlet za poznáním jednoho z našich hradů. Autem vyjíždíme…
Bezděz si od fascinovaných návštěvníků vysloužil přezdívku, na kterou může být vskutku hrdý – Král hradů. Jeho prastaré zdi, dýchající…
Hrad BezdězTento nádherný gotický hrad naleznete v blízkosti stejnojmenné obce. Těsně v jeho blízkosti se nachází přírodní rezervace…
Hudební festival Hrady CZ se po Bouzově přesouvá 28. a 29. srpna …
Uprostřed lesů mezi Bezdězem a Bělou pod Bezdězem leží na mapě bod zvaný…
Jedeme do vesnice Bezděz, kde necháme vůz na palceném parkovišti 4…
Náročnou kamenitou cestou do kopce potkáte 15 opravených Kapliček křížové cesty ze 17. století,…
Obec Bezděz se nachází v okrese Česká Lípa, na jižním svahu kopce Bezděz,…
Výstup na hrad Bezděz.               Několik let jsem si už říkala, že…
Informační centrum se nachází v bývalé historické obecní škole, vedle…
Turistický rozcestník, který se nachází v obci Bezděz, ukazuje turistům…
Naše společná cesta začíná na Exitu 53  rychlostní silnice R10. odtud…
Putovní letní kulturní festival Hrady CZ se po Bouzově přesouvá 2…
Patnáctý ročník hudebně-kulturního festivalu Hrady CZ po Točníku,…
Hrad Bezděz zaparkujeme v obci Bezděz (30 Kč/ osobní auto/den) a vyrážíme podle ukazatelů vzhůru na přilehlý kopec. Nejprve jdeme…
Chceme trochu blíže prozkoumat kraj, který tolik miloval Karel Hy…
Máme v plánu navštívit Doksy a máchovo jezero, manžel projevuje zájem…
Bezděz
Hrad Bezděz, který je národní kulturní památkou, stojí na 604 metrů…