Na kole okolo Vranovské přehrady

Tipy na výlet Rodina s dětmi Pro zdatnější Celodenní výlet Do přírody Na kole

Výchozím bodem naší vyjížďky byl opět náš oblíbený penzion Royal Garden ve Štítarech. Obec Štítary se nachází cca na půl cesty mezi Jemnicí a Znojmem (silnice 408), nedaleko Vranova nad Dyjí. Trasu jsme museli přizpůsobit našemu šestiletému synkovi, který je však nadšeným a zarputilým cyklistou ale i tak to byla jeho první větší zkouška a čekalo nás téměř padesát kilometrů.

Ze Štítar jsme vyrazili po cyklostezce číslo 5007 směrem na Zálesí a dále rovně cca 2,5 km až na rozcestí kde se cyklostezka stáčí vlevo do Chvalatic. Hned na začátku obce je krásný kostelík s malebným hřbitovem, který stojí za krátkou zastávku a dále pokračujeme stále po cyklostezce číslo 5007 až na křižovatku s pomníčkem. Zde odbočíme ke hradu Bítov a po pár stech metrech nás po pravé straně uvítá Rozhledna Rumburak (turistická známka 1688) kde se lze i dobře najíst. Pro děti je zde hrací koutek. Kousek je to pak na hrad Bítov (turistická známa 223), který jsme pro tentokrát prohlédli jen z venku a jeho prohlídku nechali na jindy. Vrátili jsme se asi čtyři sta metrů zpět směrem k rozhledně a uhnuli vpravo na lesní cestu a kolem kapličky a opevnění (řopíků) sjeli dolu do Bítovské zátoky. Pozor sjezd je to velmi prudký a místy krkolomný, opatrnost je na místě. Odměnou je malebná zátoka, kde jsme poobědvali a vykoupali v osvěžující vodě.

Po krátkém relaxu jsme pokračovali podél vody auto kempem po asfaltové cestě a přes most, který je pod předsunutou baštu hradu Cornštejn. Po dalším kilometru a půl odbočíme prudce vlevo na Lančov a dáme se do kopce. Stoupání je to místy poměrně příkré, po úzké silnici, která vzhledem k silniční uzávěrce ve Vranově byla loňské léto velmi frekventovaná, ale dovedla nás ke hradu. Zřícenina hradu Cornštejn (turistická známka 810) je jednou z nejromantičtějších co znám. Nachází se na skalním ostrohu v meandru řeky Dyje, tedy dnes spíše ve výběžku co zabíhá do Vranovské přehrady. Hrad nechal postavit ve dvacátých letech 14.století Rajmunda z Lichtenburka se souhlasem krále Jana Lucemburského. Nový hrad posílil obranu královského hradu Bítov a chránil přístupovou cestu z Rakous a od Vranovského hradu. V polovině 14. století vznikl o hrad spor mezi Lichtenburky a pány z Jindřichova Hradce a na Telči. Lichtenburkové však hrad uhájili. Roku 1422 se hrad pokoušeli neúspěšně dobýt husité. Největší rozkvět hrad zažil v 2. třetině 15. století za Jana z Lichtenburka a Cornštejna, nejvyššího komorníka zemského soudu v Olomouci. Hrad byl rozšířen o dolní předhradí s hospodářskými a administrativními budovami a zesílenými vstupními branami s padacími mosty a jedním předbraním. V jádru hradu vyrostl tehdy nový reprezentativní dvoupatrový palác. Na blízkém návrší ("Na Baště") také vzniklo mohutné dřevěnohlinité předsunuté opevnění, které mělo zabránit palbě na hrad z nebezpečně krátké vzdálenosti. Jeho syn Hynek se pak zapsal dokonce do dějin mezinárodní politiky. Odmítl přísahat věrnost králi Jiřímu z Poděbrad a podporován římským papežem zahájil v roce 1463 otevřenou vzpouru.Hrad byl obléhán 11 měsíců moravským zemským vojskem. Silou však hrad dobyt nebyl, posádka se nakonec v červnu 1465 vzdala kvůli hladu. Hrad byl poté odbojnému Lichtenburkovi zkonfiskován a udělen jako svobodné zboží pánům Krajířům z Krajku. S Lichtenburky na Bítově se nicméně Krajířové neustále hašteřili, a tak nakonec kolem roku 1530 se hrad vrací koupí zpět do rukou Lichtenburků. Kvůli přetrvávajícím výpadům tureckých vojsk byl Cornštejn v roce 1542 ještě naposledy opevněn. Po vymření rodu v roce 1576 koupili Cornštejn Štrejnové ze Švarcenavy, kteří přestali sídlo udržovat. Když jej roku 1617 přebírali Jankovští z Vlašimi, byl hrad označen za pustý. Prohlídka hradu jistě stojí za to. Dále jsme pokračovali na Lančov, kde na návsi je příjemná hospůdka s posezením venku, takže pivečko a odpolední svačinka bodla. A to už nás čekala závěrečná část cesty a to sjezd do Vranova pod Dyjí, kdy během něho se nám otevře krásný výhled na Vranovský zámek a dále přes korunu hráze, Onšov a kopec Švýcarák zpět do Štítar.

V Podyjí jsme strávili krásných 14 letních dní ve Štítarech v útulném apartmánu Royal Garden www.royalgardenap.cz kde je velice romantické ubytování v okrasné zahradě s možností koupání ve venkovním bazénu, příjemného posezení u vína a grilu a velice kvalitním zázemí pro cyklisty s velice příjemnými a ochotnými majiteli.

Občerstvit se lze téměř po celé trase, ať už v místních hospůdkách, nebo něco koupit ve vesnických potravinách.

hrad Bítov
hrad Bítov  •  Foto: Marfi

Část cesty vede klidovou zónou, lesem nebo po cyklostezce, v letních měsících je zde však velmi živo a jízda na kole vyžaduje hlavně v okolí Vranovské nádrže plné soustředění a velkou ohleduplnost. Část po místních silnicích třetí třídy a tady záleží hlavně na řidičích a ty jsou bohužel různí. Sinice jsou bolestí asi našich všech přírodních nádrží, jakmile se voda trochu ohřeje, takže v Bítovské zátoce je sice krásně, ale ve vodě poněkud zeleno.

Hrad Cornštejn - otevřeno denně červen - září od 9,00 do 17 hodin, poslední prohlídka začíná v 16,15hod a trvá cca 45 minut. Plné vstupné 25,-Kč, snížené 15,-Kč.

Poslední aktualizace: 15.1.2012
Na kole okolo Vranovské přehrady na mapě
Autor: Marfi

Příspěvky z okolí Na kole okolo Vranovské přehrady

Vranovská přehrada a okolí
Na tento výlet s námi jedou i rodiče mého manžela, už v 7 hodin ráno nás…
Jedno z našich největších vinařství na Jižní Moravě – Vinné sklepy…
Hledáte pěkné místo pro letní dovolenou ? Vranovská přehrada dlou…
Významné vodní dílo zbudované na ř…
Vranovská priehrada, ktorá sa radí medzi najteplejšie priehrady v Českej…
Vranovská pláž se nachází na levém (severním) břehu Vranovské pře…
Rok se s rokem sešel a u paty Vranovské přehrady se opět zčeřila voda. Je 17. července 2015 a koná se tu jakási předpremiéra zdejší…
V létě 2012 jsme týden kempovali na Vranovské pláži a jeden den jsme si…
Nejbližší akce? Galavečer Lechovického sektu na Vranovské pláži Doby, kdy…
Rozhodli jsme se, že náš první výlet na dovolené bude směřovat na Hardegg v Rakousku. Krásná trasa, příroda, hrad. Při cestě zpět…
Vranovská přehrada - pláž je ideální místo pro strávení Dovolené …
Cesta začíná na pláži Vranovské přehrady. Pokračuje přes most a dále po…
Po obědě jsme za mírně kabonícího počasí zabalili pár drobností a ze…
Poslední aktualizace: duben 2016 Od roku 2006 je opět provozován…
V minulosti přes Švýcarskou zátoku mezi Hrází a Pláží byl v…
  JÍZDNÍ ŘÁDPLATNÝ OD 29. ČERVNA DO 31. SRPNA 2013 Pondělí S…
Poslední den našeho pobytu na Znojemsku jsme měli v plánu navštív…
Nachází se v údolí řeky Dyje pod přehradní hrází. Skály zde vystu…
Návštevník Vranova nad Dyjí okrem jeho dominanty zámku môže navštíviť aj…
Pátek 5. 5. 2023 Dnes jsme si přivstali, je ¾ na…