Na kole kolem Merklína

Tipy na výlet Romantika Celodenní výlet Za sportem Do přírody

Obec Merklín najdeme cca 20 kilometrů jihozápadně od Plzně. My jsme sem dojeli autem přes dálnici D5 kde jsme odbočili na Stod a dále do Merklína. Cílem cesty byl místní raně barokní zámeček kde se konal 19.5.-20.5.2012 - 9. ročník výstavy bonsají a suiseki. Tu jsme si prohlédli dopoledne a odpoledne si udělali asi 20 kilometrový okruh po okolí. Cílem byl zámeček Ptenín a zřícenina hradu Roupov.

Od Merklínského zámečku jsme se vydali dolů z kopce přes náměstí a přes most přes řeku Merklínku se po zelené turistické značce vydali k Ptenínu. Na konci Merklína jsme se napojili na polní cestu vlevo a vesele pokračovaly až k místu kde se napojuje opět na silnici, tam opět do leva přes most a za mostem je potřeba odbočit do lesa a pokračovat podél Merklínky. No my lehce zakufrovali a vydali se do prudkého kopce lesem, a jak to bívá chlap chybu nepřizná a nikdy se nevrací, pokračovali stále do kopce. Po kilometru se napojili zpět na silnici a vystoupali po ní až na Srnčí vrch. Kopec je to řádný, rozhodně je lepší to objet podél říčky. Pak už rychlí sjezd do Ptenína. Zámeček a mini muzeum je nedaleko návsi, ale uvítali nás pouze zavřené dveře a cedulka že sezóna skončila 15.září 2011. Zámek je přestavěný z bývalé zemědělské usedlosti v roce 1688 v renesančním slohu a v roce 1728-1738 přebudován na barokní. Z malé části je opraven, ale bohužel o turisty evidentně moc nestojí. Mnohem hezčí je náves s rybníkem, kde jsme chvilku spočinuli a občerstvili zásobami z batohu, protože obchůdek byl zavřený.

Vrátili jsme se kousek zpět na křižovatku a odbočili vpravo na Otěšice, kde je pěkný kostelík, bohužel též nepřístupný. Asi kilometr za vesničkou odbočíme na křižovatce vpravo na Roupov. Zřícenina hradu je na kopci nad vesnicí a je přístupná pouze z části. Jde o hrad ze 14. století, který v druhé polovině 15. století prošel rozsáhlou přestavbou. Od roku 1817 je hrad již zříceninou. Do dnešních dnů se zachovalo především pozdně gotické východní křídlo, s průjezdem a hradní kuchyní z 16. století. Část zříceniny je nepřístupná, ale ke cti majitele je potřeba říci, že všude bylo vysekáno, zdivo je zakonzervováno a na první pohled je vidět, že majitel vynakládá nemalou péči.

Z Roupova do Merklína je to už téměř jen z kopce asi pět kilometrů, podél krásných luk, které v této době naprosto úžasně kvetou a Merklínského rybníka. Jen k zámku je to kousek do kopce. U zámku nás pak uvítala krásná ještěrka pobíhající po zdi.

Ač krásná neděle, tak všude zavřeno, po cestě se občerstvit bylo prakticky bez šance, nakonec jsme s povděkem dali alespoň v Merklíně na náměstí zmrzlinu v cukrárně a naproti byla otevřená večerka.

Bohužel musím konstatovat, že spoustu obcí by se rádo stalo turistickými cíly, budují info centra, turistické trasy, ale brzy zjistí, že provoz je ekonomicky náročný a pak je zavřeno. Na to pak navazují i ostatní služby, které jsou nedostatečné, nebo žádné.

Turistická známka číslo 1382 Ptenín byla nedostupná, mini muzeum zavřené, takže výše vstupného nám není známa, bohužel zavřen byl i obchůdek a úřad, další dvě místa kde se turistická známka dá koupit, takže jsme odjeli s prázdnou.

Turistická známka číslo 542 Roupov je dostupná po zazvonění u hradní brány, bohužel my se nedozvonili. Mrňousek byl z toho trochu smutný, těšil se na dvě turistické známky a nevezl si ani jednu.

Poslední aktualizace: 29.5.2012
Na kole kolem Merklína na mapě
Autor: Marfi

Příspěvky z okolí Na kole kolem Merklína

Barokní sýpka v Merklíně.
Sýpka se nachází nad zámkem v neudržované části parku. Od zámku k…
Zámek se nalézá v jižní části obce na upraveném svahu. Původně zd…
Barokní sochy byly vytvořeny v roce 1765 sochařem a řezbářem Karlem Legátem. Sochař se narodil v roce 1715 a zemřel v roce 1783. Tvořil na Plzeňsku…
Merklín nepatří k místům, která lákají turisty. Přesto se tu najd…
Obec Merklín najdeme cca 20 kilometrů jihozápadně od Plzně. My jsme sem…
Kostel se nachází v jihovýchodní části města na mírném návrší. Pů…
Rybník byl založen v roce 1498 Vilémem z Chřínova a jeho současná…
Hřbitov byl založen náboženskou židovskou obcí v Merklíně v roce …
Obec Ptenín se nachází na jižním Plzeňsku, přibližně tři kilometr…
Roupov
Zřícenina hradu Roupov stojí na ostrohu nad stejnojmennou obcí na Plzeňsk…
Čermná - vyhlídková věž
Dřevěná vyhlídková věž v blízkosti obce Čermná na Domažlicku, jižně od…
Hlavním lákadlem tohoto výletu je bezesporu rozhledna na Křížovém vrchu ( 487 m.n.m.). Jeho položení na severním okraji Merklínské…
Jdeme pěšky :-) Na vrch, který se jmenoval Vrabina, dnes se mu říká Křížový vrch a na jeho vrcholu stojí (už jen) pozůstatky…
  Na Křížovém vrchu, dříve nazývaném Vrabina, byl v druhé polovině 19. století, na místě původního  barokního kostelíka, postaven…
Na Křížový vrch se lze dostat po několika turistických značkách ze Stoda…
Zámek Lužany
Zámek Lužany leží ve stejnojmenné obci asi 4 km od Přeštic. Původně…
Zámek Lužany stojí uprostřed lužních lesů na břehu řeky Úhlavy. Zámek Lužany se nachází nedal…
Barokní kostel stojící po levé straně hlavní silnice z Plzně na…
Přeštice leží v Západních Čechách, jižním směrem od Plzně. Město se rozkl…
Dobře dochovaný hrad Švihov je pozdně gotickým hrad…