Na hrad Vlčtejn a do Nezvěstic.

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

Vlaková zastávka ve Zdemyslicích je začátkem našeho dnešního výletu. Máme namířeno na zříceninu hradu Vlčtejna, chceme se zastavit na Hrubé skále a dojít do Nezvěstic na nádraží. Vlčtejn patří mezi nejvýznamnější hrady Plzeňska. Poprvé je o něm zmínka v roce 1284, ale to, co vidíme dnes, je dílem Rožmberků, kteří hrad stavěli ve 14. století. Nejrušnějším obdobím procházel po obsazení husity v roce 1421, ty tehdy vedl Svojše ze Zahrádky. Husité měli hrad v moci až do roku 1446, i když se v tomto období vystřídalo několik držitelů. Výrazně se ale zapsal do dějin v roce 1451, kdy zde byla podepsána tak zvaná Vlčtejnská mírová smlouva. Tu zde uzavřeli husité na straně krále Jiřího z Poděbrad a katolická Jednota strakonická, ve které měli rozhodující slovo Rožmberkové. V roce 1611 zde pobýval Kryštof Harant z Polžic u svého tchána Jana Hradišťského z Hořovic. V 17. století je hrad již zříceninou a ve století 18. a 19. je dokonce rozebírán na okolní stavby. Snad jej zachránila romantická přestavba v roce 1822, i když na druhé straně se poněkud ztratil historický ráz. Hrubá skála se nachází asi 1 km severně od Vlčtejna. Jedná se o buližníkový hřeben, který v nejvyšších místech má až 8 metrů. Náš cíl, Nezvěstice, má nejcennější památku v kostele Všech svatých, najdeme tu i zbytky tvrze a zajímavý pomník padlým ve světové válce.

Od vlaku jdeme po modré, procházíme ves, poté následuje osada Chlumánky a po necelé půlhodince jsme ve Vlčtejně. Hrad je na vrcholu velké buližníkové skály a je obklopen listnatým lesem. Pod hradem je areál, ve kterém často vystupují hudební skupiny. Do hradu se vystupuje po železných schodech, brankou na SZ straně. Nejzachovalejší je jednopatrový hradní palác. Ten měl dvě velké místnosti, po kterých zbyly jen otvory pro stropní trámy. Najde se i malé gotické okno a k jihu je z dalšího okna výhled do okolí. U východní zdi jsou zbytky větší budovy a na západní straně stopy po cisterně. Hrad obklopovaly dva vysoké valy a příkopy. Nelze vynechat obejití hradu po pěšince a pozorovat horolezce. Pokračujeme k severu přibližně na 1 km vzdálenou Hrubou skálu. Je obklopena hustým remízkem a jeho průchod mezi trním a vysokými kopřivami není vůbec příjemný. Dostáváme se na hřeben a odměnou je výhled do všech světových stran. Na východě je pásmo Brd, jih si zabraly údolí Úslavy a pahorkatina v okolí Nepomuku, k západu je to mírně omezené a severu dominuje nedaleká Radyně. Odtud pokračujeme do Nezvěstic, které odtud již vidíme a konec cesty je na zdejším nádraží.

Jídlo a pití je dobré mít v batohu. Najíst se dá až v Nezvěsticích, kde bylo otevřeno několik hospod. S ubytováním zde také nebudou potíže.

Po celé cestě jsou nádherné výhledy do všech světových stran a nás okouzlili ty směrem k východu, na pohoří Brd. Samotný hrad je romantická zřícenina a skála pod ním má něco do sebe. Hrubá skála je ostrůvkem divočiny, rájem fauny i flóry. Krásná polní cesta bez asfaltu, s kvetoucími šípkovými růžemi patří k těm, kde je chůze požitkem. Kostel Všech svatých je včetně okolí vzorně udržovanou památkou. Jen snad ta armáda lidí, která má péči o památky v popisu práce by hradu mohla, s ohledem na jeho význam v našich dějinách, věnovat více pozornosti. Šokem byla rozměrná jistě černá skládka u Nezvěstic.

Hrad je volně přístupný na vlastní nebezpečí. Tabulka, která na to upozorňuje, je sotva čitelná.Trasa z Vlčtejna do Nezvěstic není značená, ale zabloudit nelze. Celá cesta je dlouhá asi 6 km a vše je na mapách KČT č. 32 Přešticko a č.35 Brdy – Třemšínsko.

Poslední aktualizace: 2.6.2011
Na hrad Vlčtejn a do Nezvěstic. na mapě
Autor: Bohumir

Příspěvky z okolí Na hrad Vlčtejn a do Nezvěstic.

Vlčtejn
Zřícenina hradu Vlčtejn, nazývaného také Vildštejn, stojí na výrazné buli…
Naše cestazačíná na Exitu 73, dálnice D5, odkud směřujeme na Nepomuk.…
Zdemyslice jsou jedním z nejstarších sídel na Plzeňsku. První písemná zpr…
Prohlídka hezké zříceniny hradu Vlčtejna je u konce a my přemýšlíme kam…
Vlak od Nepomuku projíždí údolím řeky Úslavy, která se ukrývá mezi zelení…
Milovníci historie a dávných časů nyní mají snazší přístup ke zřícenině…
U panského dvora v Nezvěsticích bývala tvrz, poníž se dosud násep a příko…
Zmínka o první zdejší svatyni je z roku 1374. Předchůdce dnešního kostela…
Jak vyplývá z významných archeologických nálezů, byla krajina kolem Nezvě…
Vlak projíždí malebným údolím řeky Úslavy do Blovic. Malé nádraží městečka…
Mezi Blovicemi a Zdemyslicemi na jižním Plzeňsku v lese ční zajímavá…
Když jsme počátkem května vyrazili za kamarády do Brd, měli jsme v plánu…
                           BLOVICKÝ  BLUDNÍČEK  2013   A zase je tu…
Vystupujeme na šťáhlavském nádraží a díváme se jak koncová světla vlaku…
Turisty neprávem opomíjený a relativně neznámý zámek Nebílovy je …
Naše společná cesta začíná na Exitu 73 dálnice D5. Odtud směřujeme směrem…
         BLOVICKÝ  BLUDNÍČEK  Koukám, jak ten čas letí... to se zpívá v…
Barokní Zámek Nebílovy stojí uprostřed stejnojmenné vsi v Plzeňském k…
Zámek Kozel se nachází u Šťáhlavic, 2,5 km od Štáhlav, 5 km od Starého Plzence, 15 km od Plzně. Dostupnost: Vlakem - zastávka ve…
Naučná stezka Františka Xavera France se nalézá východně od Šťáhlav, kde …