Na Havraní skály

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Do přírody

Jistě nejsem jediný, kdo si obohatil knihovnu o publikaci Jana a Tomáše Linhartových „Báje a pověsti ze Severních a Západních Čech“. Pojďme se dnes vydat po stopách sedmi kamenných druhů loupeživého rytíře Kraka sídlícího prý kdysi na hoře Klíč. Zřejmě nejlepší variantou výletu bude, když se autobusem necháme zavézt do Sloupu a odtud po silnici podél rybníka zamíříme do jedné z nejmalebnějších obcí našeho kraje - do Radvance. Hned na kraji vsi objevíme modré značení vedoucí podél udržovaného koryta potoka, kterým se prohánějí pstruzi. Už jsme tudy šli během našich výletů několikrát, ale o to víc nás zajímá, jak pokračuje záchrana chalup a chaloupek či výstavba do zdejšího prostředí ne zcela zapadajících rodinných domků. Chladnými nás nenechá ani výhled na dominantu kraje v podobě Klíče a jiných vrcholků Lužických hor. Několik stovek metrů za posledními lidskými sídly dorazíme k rozcestí. Nejprve si odskočíme Doprava. Za potokem, na kraji lesíka objevíme dvě pískovcové věže. Z jedné z nich údajně skočila panna, kterou rytíř Krako pronásledoval. Odtud tedy název celého útvaru - Panenská skála. Rytíř Krako zaklel a zpečetil tím svůj osud - skonal zasažen bleskem. Chceme-li zjistit, jak dopadli jeho druzi, musíme se vrátit zpět na rozcestí a pokračovat po zelené značce severním směrem. Zanedlouho v lese po levé ruce objevíme sedm pískovcových skal. Podle pověsti se má jednat o sedm zkamenělých zbrojnošů z Krakovy družiny. Na temeno nejvyššího z nich (371 metrů nad mořem - to musel být junák!) se dá vyšplhat. Solidní výhled je především na samotný Radvanec. Po zdolání hlavního cíle můžeme buď pokračovat po zelené končící po více než třech kilometrech na novoborském náměstí, anebo se vrátit stejnou cestou do Sloupu. Ještě poznámka pro ty, kteří nemají v úvodu zmíněnou knihu. Jediný, kdo celou událost přežil, byla samozřejmě naháněná panna. Pod skálou je dodnes pěkně mokro a bahnito, tehdy tam dokonce býval tzv. Prkenný rybník, a tak dívka spadla do měkkého.

............................................................................................................................................

Poslední aktualizace: 17.6.2023
Na Havraní skály na mapě
Autor: bart

Příspěvky z okolí Na Havraní skály

Radvanec
Obec Radvanec se nachází asi 2km od Nového Boru a asi 1km od Sloupu v…
Radvanecký rybník má rozlohu 8,67 ha, jeho břehy jsou z větší části…
Radvanecký rybník se nachází asi 3km východně od Nového Boru, přibližně se…
Rozcestím u Radvaneckého rybníka prochází modrá TZ. Ta prochází ve směru severním Radvancem (2 km), Údolím samoty (3 km), Údolím vzd…
Nová rozhledna ve Sloupu v Čechách
Sloup v Č. Sloup leží v Krásné romantické krajině, v níž se na hladinách r…
I když je Sloup v Čechách, nacházející se asi 8km severovýchodně od…
Kaple svatého Jana Nepomuckého se nachází na západním okraji obce, při silnici na Nový Bor. Základní kámen byl položen 25. dubna 1738,…
Těchto několik tipů na výlet věnuji nejzajímavější a bezesporu turisty…
Sloup je převážně rekreační obec, ležící v širokém údolí Dobranovského potoka na severozápadním úpatí Svojkovských vrchů, asi 3 km…
Zajímavý skalní úkaz – Modlivý důl poblíž Nového Boru.               Modlivý důl se nachází poblíž Svojkova na Novoborsku. Blíže řečeno my jsme…
O romantice skalních útvarů v okolí známého skalního hradu Sloup se můžeme…
Vydáme-li se z České Lípy směrem na Nový Bor tak asi po 5 km u osady Pihel…
Sloup a jeho okolí jsme navštívili již na jaře. Mohli jsme obdivovat,…
Od Mimoně je to kousek,ze Zákup 15km autem..Je to příjemná cesta autem krásný výhled do KRAJINY. HISTORIE Od pravěku do roku 1679 O…
Sloup v Čechách - lesní divadlo
Lesní divadlo se nachází asi půl kilometru jižně od Sloupu. Divadlo bylo…
Dalším skvělým typem na výlet v okolí Nového Boru  je unikátní Skalní hrad Sloup, dorazit k němu můžete, pěšky, na kole či vlastním…
Toulky podzimním Novoborskem. Do Nového Boru přijíždíme Karlovým autem…
Sloup
Soutěž 2 body
Hrad Sloup patří k našim nejlépe zachovaným a nejkrásnějším Skalním…
Z Nového Boru se po červené tur. značce vydáme na Hrad Sloup v Čechách, po…
Sloup v ČecháchSje velice známým letoviskem v turisticky v…