Na Cornštejn, za zříceninou hradu bítovských Lichtenburků

Tipy na výlet Romantika Vycházka - půldenní Celodenní výlet Za kulturou Do přírody Na kole

Foto: markyz63

Naše romantické hradní zříceniny jsou oblíbeným tipem na výlet již od dob různých Karlů Hynků a jim podobných rozervanců. Jednu takovou, a současně patřičně rozsáhlou, najdeme také nad jihomoravskou Vranovskou přehradou, která zde ovšem připomíná spíše rozsáhlé říční meandry. Cornštejn je v každém případě pozoruhodnou zafixovanou zříceninou gotického hradu, který založili Lichtenburkové na vysokém skalnatém ostrohu nad řekou Dyjí – a nedaleko soutoku s Želetavkou i místa, kde stávalo pravěké hradiště - někdy v I. polovině 14. století. Například hradní kaple ovšem pochází až z poslední třetiny století následujícího. Od II. poloviny 14. století pak byl Cornštějn postupně rozšiřován. Hrad je uváděn jako pustý již v roce 1580 a dostupný je dnes po cyklotrase Vranovsko (č. 5007) nebo po zelené TZ, např. z Bítova. Nedaleko hradu se nachází rovněž parkoviště a o něco dále autobusová zastávka. V okolí někdejší „strážní rezidence“ nechybí ani přírodní rezervace.

Nevelký hrádek se změnil v královskou pevnost, ale původně jeho podobu určovala zejména severní věž s jižním palácem. Zbytky zdi a palácové sklepy z tohoto období zde můžeme obdivovat dodnes. Hrad byl postupně – a podstatně – rozšířen; přibylo předhradí, vstupní brány (nakonec jich bylo celkem devět) a také hradní palác se stal nedobytnějším i pohodlnějším. Později ho doplnil ještě nový severní palác s velkým sálem ve II. poschodí. Značného rozšíření se dočkala také hradní fortifikace. Husitům ještě hrad odolal, nic však Cornštějnu nepomohlo v roce 1465, kdy jej po 11 měsících obléhání dobyla vojska nekatolického krále Jiříka z Poděbrad. Českého krále tehdy zřejmě rozhněvala vzpupnost části katolické moravské šlechty, podporované papežem Piem II. Lichtenburky poté vystřídali Krajíři z Krajku, kteří poškozený hrad opravili a částečně přestavěli. Přibyla také velká jižní bašta se štítovou zdí. Konec pro Cornštějn znamenal rok 1576, kdy se hradní areál stal součástí majitelů panství Bítov (Streinové) a stal se neobydleným. Poté již jen pustl a měnil se v malebnou zříceninu, považovanou za jedno z nejromantičtějších míst celé Moravy.

Foto: markyz63

Zříceninu Cornštejna dnes vidíme převážně v podobě velké – a naštěstí nedokončené - rekonstrukce z let 1973 až 1979, která bývá často označována jako velmi nepovedená a původní charakter hradu silně poškozující. Další úpravy, které snížily rozsah napáchaných škod, přišly na řadu v letech 1998 až 1999 (tehdy došlo k zpřístupnění gotické zříceniny) a 2010 až 2011, kdy se také objevil objekt s pokladnou a občerstvením (komu hradní bufet nestačí, nemusí zoufat, protože okolí Vranovské přehrady je lokalitou natolik turisticky atraktivní, že se zde úhynu hladem jistě nikdo bát nemusí) nebo obnovené dřevěné Ochozy na hradbách. Potěšitelné je, že hrad je svým způsobem jednou velkou rozhlednou, vysloveně rušivá mohou naopak pro mnohé být různá vystoupení pseudohistorických šermířů, kejklířů, potulných muzikantů, žonglérů a jiné „novodobé žebroty“.

Zřícenina Cornštejna je přes všechny rekonstrukční chyby místem krásným a romantickým současně, což v podstatě platí pro celou tuto lokalitu. Při pohledu na ceník hradu jsem však docela rád, že sem nemusím zavítat s početnější rodinou. Na druhou stranu je pravda, že údržba takového gigantu také něco stojí a za půvab zdejších průvodkyň je potřeba rovněž nějakou tu minci odevzdat ...

Foto: markyz63

Hrad, jehož název prý vznikl z německých slov Zohn a Stein (hněv a kámen) je dnes součástí nabídky Jihomoravského muzea ve Znojmě. Údajně mu nechybí ani strašidlo v podobě Bílé paní nebo ukrytý poklad. Prohlídka zajímavé zříceniny je možná pouze s průvodcem a trvá celkově přibližně 45 minut. Z toho je zřejmé, že vstup na hrad je zpoplatněn. Prohlídky zde probíhají každý den od 9,00 do 17,00 hod. (poslední začíná v 16,00 hod.), ale pouze v měsících červen až září (když vyjde vhodně víkend, bývají i přesahy do konce května a začátku října). Vstupné stojí 70,- Kč (snížené pro ty maloleté nebo postarší je za 40,- resp. 53,- Kč) a připlácí se i za právo fotografovat (20,- Kč). Zkrátka taková procházka po hradní zřícenině už dnes něco stojí.

Poslední aktualizace: 24.6.2016
Na Cornštejn, za zříceninou hradu bítovských Lichtenburků na mapě
Autor: markyz63

Příspěvky z okolí Na Cornštejn, za zříceninou hradu bítovských Lichtenburků

Netopýří námluvy na hradě Cornštejn
Vysoko nad Vranovskou přehradou se tyčí pozůstatky pozoruhodného středověkého hradu. Lidé už tu nesídlí dlouh…
Neděle 7. 5. 2023 Konečně ráno nevstáváme na budík. Dnes nikam au…
Vranovská přehrada a její okolí tvoří jedno z nejkrásnějších r…
Zřícenina gotického hradu Cornštejn stojí na skalnatém ostrohu nad jezerem…
Rieka Dyje je jednou z najväčších riek na južnej Morave. Jej dĺžka, aj s…
Dnes vás zavedu na hrad Bítov a zříceninu Frejštejnhttps://www…
Rozhladňa Rumburak je vysoká 30 metrov, jv Juhomoravskom kraji, je súčasťou rekreačného areálu Rumburak. Areál sa nachádza nad obcou…
Toto je definitivně závěrečná část letošní čundrovní trilogie. Celá už se odehrává v zemích koruny české, tudíž na Moravě. A protože…
Úterý 9. 5. 2023 Ten téměř týden nám tu tedy vyšel. Dnes ráno byl…
Vybíráte místo pro svou letní dovolenou s rodinou a…
Letošní sezona byla na…
Kresťanská tradícia farnosti Bítov siaha až do čias cyrilometodejských.…
Jedeme autem na Rozhlednu Rumburak. Nachází se asi půl kilometru před hradem  Bítov. Rozhledna je zdaleka dobře viditelná.  …
   Motorizovaní návštěvníci nádherného hradu Bítova si určitě před odstavením svého "motorového oře" na parkovišti asi 1 km před hradem povšimnou…
Konec léta, nebo spíš podzimu značí i nějaký cyklistický zájezd v…
Ota dostal ke kulatinám od syna poukázku na ubytování i stravován…
Čtvrtek 4. 5. 2023   V Bítově v penzionu Hasičského pivovaru, kam…
Prvá svetová vojna postihla aj obec Bítov a vyžiadala si aj 18 ľudských obetí obyvateľov obce. K pamiatke obetí vojny odhalili pri p…
Nejstarší hrad u nás – Hrad Bítov
Hrad Bítov pa…
Jedeme z Plzně do Znojma a na trase vyhledáváme rozhledny a minipivovary.…