Mravenčí stezka v okolí Hostinného

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

Na pěknou několikahodinovou procházku se můžete vydat po Mravenčí stezce severovýchodně od Hostinného. Naučná stezka je dlouhá 4,6 km, je vhodná i pro rodiny s malými dětmi. Je rozdělená do dvou okruhů po 2,3 km. Celkové převýšení je nepatrných 150 m. Podél stezky bylo původně nainstalovaných 15 naučných panelů. Našli jsme jich pouze 13.

Mravenčí stezku vybudovali a spravují junáci z místního střediska „dOBRáček“. Její vznik podpořila Správa Krkonošského národního parku, finanční prostředky poskytl Královéhradecký kraj společně s městem Hostinné. Autory naučných panelů jsou RNDr. Per Miles, Csc, ing. Daniel Bílek, ing. Jan Materna PhD., RNDr. Vlastimil Pilous, Mgr. Bc. Michal Hrdlička.

Jméno Mravenčí stezka nedostala náhodou. V lesích severovýchodně od města se zabydlela jedna z nejpočetnějších kolonií mravence pospolitého v Podkrkonoší. Mraveniště jsou zde bedlivě sledovaná a chráněná.

Stezka začíná na úpatí Antoníčku v ulici Aloise Jiráska. Od křížku stoupá podél zahrádkářské kolonie a poté se noří do lesa. První panel je věnován mravenci černolesklému, který patří mezi ty vzácnější a je užitečný tím, že se stará o ekologickou stabilitu lesa.

Druhý panel popisuje funkci a bohatství louky. Množství lučních květin můžeme obdivovat především v jarních měsících. Třetí zastávka je na rohu lesa u dubu starého minimálně 250 let. O tomto památném stromu jsme si nic nepřečetli, panel zde není. Z místa je částečný výhled na město. O kousek dál je v lese čtvrtý panel, který patří největšímu mravenci dřevokazovi. Může se zdát, že tento druh mravence není pro les vhodný, ale slouží jako potrava pro mnohé ptactvo.

Na pátém panelu nad krmelcem se dočteme o práci myslivců. Na fotografiích jsou vyobrazeny savci žijící ve zdejších lesích. Šestý panel se nachází v blízkosti hnízd mravence pospolitého. Píše se na něm o významu těchto mravenců, jeho nepřátelích a ochraně drátěnými kryty.

Od mravenišť sejdeme k Východnímu potoku, kde na nás čeká sedmý panel věnovaný životu v okolí vodního toku. Daří se tu mnoha druhům rostlin i živočichů. Osmý panel o včele medonosné jsme ve vykáceném lese nenašli. Byli jsme rádi, že jsme se zorientovali a bez dlouhého hledání našli devátý panel pojednávající o lese. Od něj je to po lesní cestě kousek ke křižovatce obou okruhů naučné stezky. Vedle mapy se tu nachází houpačka a posezení mezi stromy.

Na této křižovatce jsme porušili posloupnost naučných panelů a odskočili si na čtrnáctou zastávku. To proto, že jsme se těšili na výhled na město. Když jsme se pohledem dostatečně pokochali, pokračovali jsme lesem k dalšímu vyhlídkovému místu, tentokrát na Krkonoše s dominující Černou horou. Pěkné pohledy na naše nejvyšší hory umocňují podzimem zbarvené listnaté stromy v krajině.

Dál se vydáváme spíše intuitivně než podle značení k opuštěnému lomu, který je jedenáctou zastávkou na stezce. Panel je tématicky zaměřený na geologii a stavbu podkrkonošské KRAJINY.

Z lomu jdeme středem lesa k zapomenutému jezírku v dalším malém opuštěném lomu. Na panelu č. 12 si čteme o významu půdy a procesech v ní. Přes úzký pás louky se dostaneme do sousedního lesa, kde na nás na třináctém panelu čekají informace o ptactvu. Brzy se dostaneme zpět ke křížení okruhů naučné stezky s mapou.

Dál pozvolna scházíme lesní cestou k panelu č. 4 a č. 3 u starému dubu. Míjíme ještě panel č. 15 seznamující s ochranou lesa. Od dubu se nevracíme po stejné cestě k začátku stezky pod Antoníčkem, ale odbočujeme a pokračujeme podél lesa směrem k vilové čtvrti Sibyla a do centra města.

Během procházky na vás žádné občerstvení, kromě toho, které si přinesete v batohu, čekat nebude. V samotném městě se již najíte, i když možností není mnoho.

Trasa stezky je velice zdařile vedená. Na krátkém úseku prochází řadou zajímavých míst, krásnými lesy, loukami a vyhlídkami. Naučné panely jsou velice pěkně provedené a přinášejí spoustu poučného.

Výtku mám pouze ke značení stezky. Směrovky s kráčejícím mravencem mnohdy chybí hlavně na změnách směrů a návštěvník tak může ze stezky lehce sejít. Ne každý je místní nebo zdejší lesy dobře zná.

Zájemcům o projití Mravenčí stezky doporučuji vytisknout si mapku buď z fotogalerie k tomuto článku nebo ze stránek http://hostinne.info/mravenci-stezka/ms-6566/p1=6566. Zde jsou i podrobnější informace o naučné stezce.

Poslední aktualizace: 9.11.2013
Mravenčí stezka v okolí Hostinného na mapě
Autor: dupis

Příspěvky z okolí Mravenčí stezka v okolí Hostinného

Budova renesanční radnice
Budova renesanční radnice v Hostinném se nachází na západní straně náměstí. Byla postavena na původních základech dvou gotických domů. Roku 1525 byla k radniční budově přistavěna renesa…
Celkem čtyřikrát císař Josef II, nejvýznamnější reprezentant absolutismu, navštívil podkrkonošské město Hostinné. Poprvé to bylo 1…
Hostinné - Dekanský kostol Najsvätejšej Trojice
Mesto Hostinné leží v Podkrkonoší v údolí na sútoku Labe a riečky Čistá…
Čtvrtek 9. 9. 2021 I když v předpovědi tvrdili, že budou rána chladná, až o…
Hostinné leží v Královehradeckém kraji, západním směrem od města Trutnov.…
Vážení přátelé turistiky i Turistiky, tentokrát Vás pozvu na cyklojízdu z…
Pokud budete projíždět podkrkonošským městem Hostinné, zcela určitě přes…
Hostinné - mesto, ktorým preteká rieka Labe, bolo založené za vlády…
Volně navazuji na předcházející článek o Panském pivovaru nacházejícím se…
Vážení přátelé turistiky i Turistiky, tentokrát Vás pozvu na procházku krásným městem nesoucí hrdě název Hostinné. Do Hostinného se…
Olivetská kaple byla postavena v roce 1777. Nechal ji postavit občan Hostinného Jan Finger. Olivetská…
Hostinné - Panský pivovar
Město mělo právo vařit pivo již ve 14. století. Právo várečné měly…
Volné dny zalité sluncem přímo zvou k výletu do přírody. Prodýcha…
První hostinnská strojírna a slévárna Josef Kluge & spol.
Industriální památky nejsou středem zájmu, často jsou nedostupné, chátrají…
MIkulášký parní vláček. Je neděle 9.12.2012 13,48 hod. Jedu s vnukem…
Vážení přátelé turistiky i Turistiky, tentokrát Vás pozvu na výlet z města…
Je sobota odpoledne, měsíční vnouček Péťa se probouzí,maminka jej nakrmila…
Je pravda, že s mojí Věrkou máme rádi především výtvory přírody a…
Černá hora  - Janské Lázně nabízí nejdelší, až tříkilometrové sje…
Janské Lázně
Janské Lázně leží v Severních Čechách, východním směrem od města Vrchlabí…