Modrava - Filipova Huť

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za sportem Do přírody Na hory

Na Šumavě je hodně krásných míst, a tak si můžeme vybrat podle svých sil kratší procházku nebo delší výlet. Jeden z kratších pochodů, který můžeme zvolit třeba i v případě, že sebou máme děti, je procházka z Modravy do Filipovy Hutě a zpátky. Zaparkovat můžeme v Modravě, tam se taky můžeme posilnit v některé z hospůdek a nebo to můžeme nechat až na závěr. Celá trasa měří kolem čtyř kilometrů, dáme se po naučné stezce. Procházíme krásnou krajinou.
Naučná stezka Modrava-Filipova Huť vede od autobusové zastávky na Modravě. Na trase jsou 3 informační tabule, které vás seznámí s horským lesem, florou horských luk, s vodní faunou a s lesní flórou. Stezka stoupá lesem podél Filipohuťského potoka - není určena pro cyklisty - je vhodné vzít si turistickou obuv. Filipova Huť je osada s pár chalupama, je to opravdová oáza klidu (2015). Zpátky můžeme jít po zeleně značené turistické Klostermannově cestě.

Přidáno v roce 2020 :
Obec Modravu najdeme na Šumavě téměř u hranic s německým Bavorskem, západně od Českých Budějovic. Nejbližší městečka jsou Vimperk, Kašperské Hory, Rejštejn a obce Srní, Horská Kvilda, Kvilda a Borová Lada.
Modrava leží na soutoku Modravského, Roklanského a Filipohuťského potoka. Soutokem těchto potoků vzniká Vydra. Obec je položena ve výšce 985 metrů nad mořem. Žije tu poměrně málo obyvatel (75 – rok 2019), ale protože je to turisty hodně oblíbené místo – a to v zimě i v létě – rozrůstá se počet lidí trávících čas v obci a okolí v zimní sezoně o  běžkaře a zimní turisty a v letní sezoně o turisty, cyklisty a další nadšence pro sport, pohyb a přírodu. Pod obec Modravu spadá i obec Filipova Huť. Modrava není velkým střediskem, kde by bylo množství obchodů, zachovala si zatím pořád ještě aspoň trochu kouzlo horské vesničky a proto je potřeba počítat s tím, že je tu jen obchod s potravinami a za většími nákupy je potřeba dojet do větších měst. Je možné se ale stravovat v místních restauracích a ubytovacích zařízeních.
Něco málo z historie :
První zprávy, které se o obci dochovaly, jsou z let 1614 – 1617 a mluví se v nich o rybářském využití a využití pastvin pro soumary. Trvalé osídlení se zmiňuje od roku 1757. V roce 1799 koupil kníže Schwarzenberg rozsáhlé území Prášilského panství a obchodoval se dřevem pocházejícím ze zdejších lesů. Pro tyto účely byl vybudován v letech 1799 – 1801 Vchynicko-tetovský plavební kanál, který začíná 2 km od Modravy. Sídlo Březník, které najdeme asi 6 km od Modravy ve výšce 1175 metrů nad mořem a je oblíbeným cílem turistů, běžkařů i cyklistů, bylo vystavěno v roce 1804. Myslivna v současné podobě tu stojí od roku 1856, kdy nahradila původní dřevěnou myslivnu a hájovnu. Je tu stálá expozice spisovatele Karla Klostermanna, informační středisko Správy NP Šumava a také restaurace. (Teď trochu do současnosti : v roce 2020 byla na stránkách infocentra informace, že občerstvení na Březníku je otevřeno od června do září v rozmezí 10:00-16:30 hod. a v říjnu o víkendech; v zimě je zavřené). Zpět k historii : v roce 1827 koupil podnikatel František Bienert starší pilu, kterou zrekonstruoval pro výrobu rezonančních desek vhodných pro stavbu hudebních nástrojů. V současné době je dochovaná jen část objektu, najdeme ji na levém břehu Roklanského potoka; objekt Bienertova pila byl vyhlášen kulturní památkou. Další významná stavba Modravy – Klostermannova chata – byla postavena v roce 1924 Klubem českých turistů a sloužila jako horská chata. V době druhé světové války sloužila jako velitelství Vermachtu a po ukončení války jako sídlo pohraniční stráže. Od roku 2000 má objekt nového vlastníka a po rozsáhlé rekonstrukci opět slouží jako rekreační zařízení. V muzeu Dřevák se můžeme dozvědět spoustu zajímavostí o vlastnostech a využití dřeva. V letech 1934 – 1999 byla v Modravě škola a školka. Škola byla přestavěna na Hotel Modrava.
Kdybychom chtěli ještě další informace o obci, jejím okolí, přírodních, kulturních a turistických zajímavostech, koupit mapy, průvodce, kalendáře, keramiku, vyzvednout si propagační materiály, turistické známky, můžeme navštívit místní infocentrum. Vedle infocentra na budově obecního úřadu je umístěn bankomat.
Filipovu Huť najdeme u hory Sokol (1253 m) v údolí Filipohuťského potoka v nadmořské výšce 1093 metrů. Je nejvýše položeným sídlem v České republice. V roce 2011 tu trvale žilo šestnáct obyvatel. Za příznivého počasí můžeme obdivovat výhled na bavorskou horu Roklan.
Něco z historie :
V roce 1785 tu byla založena sklářská huť a kolem ní vyrostla osada, která dostala jméno po tehdejším majiteli prášilského panství Filipu Kinském. Sklárna zanikla v roce 1820 a obyvatelé našli obživu v dřevařství. V roce 1930 tu žilo 12 Čechů a 488 Němců. Po druhé světové válce byli Němci vysídleni. Zajímavostí ve Filipově Huti je venkovská usedlost ev. č. 2 - chalupa Lorka, která má (v Česku málokde k vidění) dochovaný zvýšený nájezd do stodoly. Stávala tu také čtvercová kaple, která byla zbořena a je v plánu její obnova.
Další zajímavá místa v okolí :
Tříjezerní slať
Vlčí naučná stezka
kostel Nejsvětější Trojice v Srní
Vzpomínkový park v Srní
Jezerní slať a vyhlídková věž (severně od Kvildy)
kostel sv. Štěpána v Kvildě
muzeum : stálá expozice historie Kvildy a Bučiny
Naučná stezka Nelesní krajina
pramen Vltavy
Chalupská slať
hora Poledník 1315 m. n. m. a rozhledna

Modrava je například od Prahy trochu vzdálenější místo, ale má svoje kouzlo, je to zase něco jinýho než třeba Český ráj nebo Krkonoše, stojí za to se sem podívat. Především se tu můžeme pokochat krásnou přírodou, kdo bydlí ve velkém městě, může si odpočinout od městského ruchu, je možnost si tu zasportovat, odpočinout si.

My jsme bydleli v Lenoře a vyjížděli jsme na výlety otamtud. Parkovat se dá v Modravě a tam je možnost si taky dojít do hospůdky.

Byli jsme na tomto výletě na začátku června, už bylo krásně, ale turistů tu ještě nebylo tolik (2015). Úžasná příroda, bohužel trochu zamrzí území se suchými stromy, případně úplně bez stromů.

Platili jsme jen dobré kafíčko v občerstvení a nějaký ten koláček, hlavní jídlo jsme si pak dávali v Srní v jídelně. Chutnalo nám tam moc. Samozřejmě jsme platili ještě cestu do Modravy.

Poslední aktualizace: 23.2.2020
Modrava - Filipova Huť na mapě

Příspěvky z okolí Modrava - Filipova Huť

Modrava
Modrava, Filipová Huť Krásy přírody  Jedli jsme v restauraci na Modravě.…
Náš první výlet při letošní návštěvě Šumavy byl na rozhlednu na Poledníku. Ten je totiž jedním z mála šumavských vrcholů, kam vede cyklostezka až pod rozhlednu. Auto necháváme…
Letošní začátek prázdnin nás zavedl do půvabné šumavské vesničky Modrava,…
Trasa vhodná pro horská kola začíná příjemným mírným stoupáním v údolí Modravského potoka. Poté Vás po lesní cestě dovede přes Černou horu až k Prameni Vltavy.…
Naprosto skvělá trasa vedoucí z Modravy kolem Roklanského potoka s odbočkou na Tříjezerní slať a dále po žluté pod Oblík, kde změnít…
Letošní začátek prázdnin nás zavedl do půvabné šumavské vesničky Modrava,…
Jedná se o zimní trasu. Naštěstí i v zimě na Šumavě počítají s tím, že ne…
Letošní začátek prázdnin nás zavedl do půvabné šumavské vesničky Modrava,…
Modrava (německy Mader) je obec na Šumavě v okrese Klatovy. Leží asi 13 kilometrů jihozápadně od města Kašperské Hory v nadmořské výšce 985 metrů. Je…
Cílem našeho výletu byla Modrava a její malebné okolí. Zvolili jsme 10km okruh kolem Modravy, který byl pom…
  Myslím, že bych se na tom shodla s mnohými z vás, že Šumava má opravdu…
Otava, Vydra, Antýgl, Filipova huť, Modrava, Březová hora, bývalá hlá…
Otavská cyklostezka - Jihočeská část Otavská cyklostezk…
Ochutnejte tradiční jídla z různých koutů světa. Z kvalitních…
Výlet začínáme na Modravě stoupáním po červené turistické značce …
Modrava   Modrava – to je jedna ze šumavských obcí, kterými kráčela…
Soutok Roklanského a Modravského potoka
Půvabné šumavská vesnička Modrava, skrývá téměř ve svém centru velice…
Jedeme autem na Šumavu. Konkrétně na Modravu. Uprostřed obce je p…
Středně náročná, 14 km dlouhá trasa. Většinou vede po asfaltových cestách, vhodných i pro cyklisty. Jen při výstupu na Oblík a…
Vystoupat na vrchol Velkého Roklanu by chtěla většina návštěvníků…