Mníšek pod Brdy a Skalka

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou Do přírody Na hory Na kole Se psem

Tento tip na výlet nás zavede do šestitisícového města v okrese Praha – západ a jeho nejbližšího okolí. Vzhledem k tomu, že Mníškem pod Brdy prochází dálnice i železniční trať, je tato lokalita dobře dostupná. A i když je zdejší turistická nabídka poměrně bohatá a pestrá, my se zaměříme pouze na dvě atrakce: zdejší zámek, s jehož podobou jsou spojovány styly pozdní renesance, baroka i klasicismu, a barokní poutní areál nacházející se „vysoko“ nad městem.

Po odstavení auta se hned vydáváme ke zdejšímu zámku. Jeho historie je poměrně dlouhá a začíná ji psát malý hrádek, postavený s nejvyšší pravděpodobností někdy na přelomu 13. a 14. století. Ten do podoby renesančního zámku přestavěli v 16. století páni z Mitrovic, aby jej v roce 1639 vypálila švédská vojska. Roku 1655 panství kupuje pražský měšťan Servác Engel z Engelsflussu, který nechal zámek v letech 1656 až 1672 opravit a dal mu v podstatě jeho současnou podobu. Tu ještě narušil požár v roce 1848 a plenění v roce 1945. Od počátku 21. století zde pak probíhala rozsáhlá rekonstrukce.

A když už jsme u zámku, musíme zmínit také dvojstupňový zámecký park. Ten je od 10,00 do 17,00 hod. volně přístupná a určitě stojí za návštěvu. Jeho součástí je i sala terrena ze 17. století nebo nevysoký obelisk se zlaceným vrcholem představujícím slunečního boha Ra. Současné kašny jsou novodobé a vznikly – podle dobových fotografií - na základech drobných stavebních pozůstatků původních kašen. Horní část zámeckého parku byla pro veřejnost otevřena v červenci roku 2009, spodní část je zatím stále nepřístupná.

Samotný zámek nabízí celkem 8 prohlídkových okruhů (některé z nich jsou ovšem „nefunkční“ a jedním je i pohled ze zámecké věže, takže většina návštěvníků zámku stejně skončí na tradiční „jedničce“), z nichž si zmíníme alespoň první čtyři. Číslo I. se jmenuje „První republika – reprezentativní salony“ (za 130 Kč nabízí prohlídku jedenácti historických prostor představujících bydlení drobné šlechty na počátku 20. století, např. kapli, jídelnu a pánský, dámský i lovecký salon), číslo II. nese název „První republika – soukromé pokoje“ (100 Kč, osmička historických soukromých pokojů, ve kterých poslední majitelé každodenně pobývali, např. dětské pokoje, ložnice, koupelny, záchod a arkádu), číslem III. je „Do krovů a věží“ (90 Kč, prohlídka půdy, krovů a věží s výstavou o téměř zaniklém úseku lehkého opevnění B8 Mníšek) a číslo IV. má již zmíněná „Vyhlídka z věže“ (50 Kč, věž nabízí výhled do okolí zámku se střechou bývalého zájezdního hostince a pohled na závaží hodinového stroje).

Nás lákala trojka, která patří k těm uzavřeným, takže se šlo na jedničku (hlavně kvůli té kapli s nádhernou štukovou výzdobou a Škrétovým obrazem). Volba to byla dobrá, jen nás mrzelo, že se v zámeckých interiérech vůbec nesmí fotografovat a povolenka se ani neprodává.

Po ukončení prohlídky zámku jsme se ještě chvíli prošli zámeckým parkem a poté již vyrazili na Skalku, jejíž vrchol se nachází v nadmořské výšce 553 m. Naším cílem je ale barokní poutní areál, který postupně vznikal v 17. i 18. století a který se nachází o malý kousek níže. Můžeme se sem vydat po NS Mníšek pod Brdy (kratší varianta) nebo po kombinaci žluté a červené TZ (podstatně delší varianta). V každém případě nás čeká rozlehlý areál na jehož podobě má velkou zásluhu jeden z našich nejvýznamnějších barokních architektů – Kryštof Dienzenhofer.

Základ poutního areálu Skalka tvoří kostelík sv. Máří Magdalény, klášter a poustevna, ale zdejší nabídka je podstatně širší. Zmínit musíme zejména 14 kapliček křížové cesty, sochu sv. Jana Nepomuckého, zbytky zájezdního hostince, leknínové jezírko nebo stánek s občerstvením. A protože jsme opravdu vysoko nad městem, je Skalka nejen příjemným poutním i relaxačním areálem, ale také zajímavým místem vyhlídkovým. Bližší informace o Skalce najdete na Turistice v článku: https://www.turistika.cz/…ail

Po návratu do Mníšku pod Brdy si pak ještě můžeme prohlédnout některé další zdejší pamětihodnosti (tou nejvýznamnější je zejména kostel sv. Václava, ale v tomto případě je nutná návštěva interiéru), projít se kolem Zámeckého rybníka nebo se jen někde posadit u dobré kávy a „zevlovat po bulvárech“ …

Vzhledem k tomu, že jsme Mníšku pod Brdy vyhradili jen část denního programu, spokojili jsme se s kávou ve městě a uzeninou s pivem na Skalce.

Líbilo: V podstatě všechno. Zámek víceméně mile překvapil a na Skalce se člověk opravdu odreaguje. A svým způsobem zde zůstává v lůně Matky Přírody.

Nelíbilo: Zákaz fotografování na zámku, zcela nepřístupná poustevna s Brokoffovou Pietou a v závěru ani počasí.

Kromě tradičních veličin (doprava, jídlo a pití, turistické vizitky a drobné suvenýry) to tentokrát bylo 130 Kč/os. na zámku a něco málo za dárky pro nejmenší rodinné příslušníky, které jsme zakoupili v zámecké pokladně. K povolení fotografovat nám to ale nepomohlo ...

Poslední aktualizace: 12.8.2021
Mníšek pod Brdy a Skalka na mapě
Autor: markyz63

Příspěvky z okolí Mníšek pod Brdy a Skalka

Památná alej v Mníšku
Staré stromy nabízejí nejen poutníkům stín, úkryt před deštěm či větrem,…
Vážení přátelé turistiky i Turistiky, rád bych Vás pozval na krásný výlet…
Zámek se nalézá 12km od Prahy. Již ve středověku na místě zámku stávala…
Vážení přátelé Turistiky i turistiky,tentokrát Vás pozvu do okolí Mníšku…
Naše společná cesta začíná na Exitu 10 rychlostní silnice R1 (nový Pražský okruh) odkud zamíříme na Dobříš/Příbram po R4. Na Exitu…
Středa 3. 6. 2020 V noci v Hostomicích bylo víc…
Brdy - vyrazil jsem kousek za Prahu, zjistit jaké jsou lesy v Brdech.…
Na dnešní výlet se vydáme autobusem ze Smíchovského nádraží, cesta trvá 33…
Autem do Mníšku pod Brdy po silnici (Strakonická) směrem na Prahu…
Mníšek pod Brdy leží ve Středních Čechách, jižním směrem od Prahy. Město…