Mlýnická a Furkotská dolina

Sobota, 24.květen, den jako vymalovaný! Vstáváme v šest hodin, abychom vyrazili co nejdříve na naši celodenní výpravu za poznáním krás Vysokých Tater a to Mlýnickou a Furkotskou dolinou. Vyšli jsme tedy ze Štrbského plesa, přesněji řečeno z hotelu „Pátria“ cca v 7:30hod vstříc poznání již námi nepoznaného…. Vydáváme se tedy po žluté značce. Nedaleko od hotelu je první rozcestník, který nám napovídá, že prvním význačným krásným bodem celé výpravy bude vodopád s názvem „SKOK“, vzdálený cca 75 minut. Vydáváme se tedy na cestu, míjíme skokanské můstky a hotel „FIS“, vstupujeme do lesa. Již cesta napovídá, že stoupání k vodopádu nebude až tak náročné, jak jsme čekali. Cesta je krásně upravená, zaměstnanci TANAPU se o turistické cesty starají skvěle. (nejednou jsme je viděli pracovat..). Po 40 minutách opouštíme lesnatý porost, následuje kleč…Nemůžeme se vynadívat! Před námi se otevřel nádherný obzor na okolní vrcholky jako např. „ŠTRBSKÉ SOLISKO“ – 2301,8 m.n.m., „PATRIA“ – 2202,8 apod.. Už asi tušíme, kudy cesta povede…okolní vrcholy nám vymezují jedinou stezku. Přicházíme k vodopádu „SKOK“, který byl opravdu nádherný! Všichni jsme se shodli, že je i dostatek vody – proud byl vydatný. Dali jsme si tedy mini pauzu na doplnění tekutin, nechyběly fotografie. Počasí stále přeje, obloha je bez mráčku. Je bezvětří. Vydáváme se tedy dále….Po zdolání výškového rozdílu výšky vodopádu, se dostáváme k plesu, které má název „PLESO NAD SKOKOM“. Malinké pleso, ale moc pěkné. Odtud jde krásně vidět celé okolí Štrbského plesa. Opět foto a pokračujeme, čas nás tlačí. Na obloze se začínají ukazovat nějaké ty mraky, my spěcháme, abychom jsme v „BYSTRÉM SEDLE“ – 2314 m.n.m. byli kolem poledne, kdy sluníčko je co nejvýše na obloze a kde snad bude krásný výhled do dalekého okolí. Je teplo, po cestě následují malé pauzy. Výstup začíná být náročnější…. Další zastávkou se nám stalo „CAPLE PLESO“. Nechybí opět fotografie a odpočinek. Potkáváme zde první turisty, jsou to tři Poláci. Od plesa jde již vidět dané sedlo…. O doplnění kontextu hor se také postaraly sněhové laguny. Chtěl bych upozornit, že pleso bylo zamrzlé…Výstup na samotné sedlo je nejnáročnější části celé trasy. Pod sedlem cca posledních 20 výškových metrů se měly nacházet řetězy, které nám měly pomoci dostat se do sedla. Píši záměrně měly, protože v náš neprospěch byly pod sněhem. Nezbývalo, než vymyslet jinou variantu. Opravdu můžu přiznat, že to žádná legrace nebyla. „Expresky“ a lezecké vybavení by se v tu chvíli hodilo…Povedlo se a my se kolem 12 hodiny ocitli v sedle. Co z něj lze vidět? Počasí k nám bylo milosrdné, takže jsme viděli i „GERLACHOVSKÝ ŠTÍT“ – 2654,4m.n.m., „KOPROVSKÝ ŠTÍT“ – 2363,3m.n.m. „RYSY“ – 2499,6m.n.m. Je toho opravdu hodně. Když se samozřejmě vydaří počasí. Sedlo navíc sousedí přímo s „FURKOTSKÝM ŠTÍTEM“ – 2403,5m.n.m. Pohled na západ nám umožnil vidět krásný vrchol, horu všech hor (alespoň podle mého názoru) Vysokých tater „KRIVÁŇ“ – 2494,7m.n.m. V sedle jsme se zdrželi cca 40 minut, a alou dolů furkotskou dolinou…Sestup byl snad o něco lehčí, po cestě jsme byli svědky jedné laviny (padající kamení). Zpátky na hotelu jsme byli něco kolem 16 hodiny. V závěrečném hodnocení bych tuto cestu zhodnotil jako středně obtížnou. Vše se také odvíjí od počasí, na které jsme měli momentálně štěstí.

Poslední aktualizace: 16.6.2003
Mlýnická a Furkotská dolina na mapě
Autor: kozusek

Příspěvky z okolí Mlýnická a Furkotská dolina

Výlet k vodopádu Skok.
Původně to měl být celodenní výlet až Čapiemu plesu a zpět okolo Vyšného…
Ideme na veľmi navštevovanú trasu,ktorá začína na Štrbskom Plese a…
23.8.2010 Štrbské pleso-Solisko  Z Podbanského autem na Štrbské pleso…
Chata pod Soliskom sa nachádza na svahu Predného Soliska vo výške 1840 m…
V Starej Lesnej som bol pracovne odutorka 18. augusta. Pracovné p…
Prvé naše kroky na dvojdňovom výlete do Vysokých Tatier smerovali…
  Bratislava - Kriváň - Bratislava   Zaujímavé túry sa dajú na Slovens…
výzkum působení moravské slivovice na lidský organismus ve vysokohorském…
Osmá Expedice dostala název Halič 2006 podle jedné z dominant polských Bi…
Světle modrá plesa Vysokých Tater vypadají při pohledu z vrcholků…