Milotice – státní zámek a jeho historie

Tipy na výlet Romantika Vycházka - půldenní

Konečně jsme se při našich návštěvách Moravy dostali na Slovácko. Přejíždíme z Kyjova do Hodonína a najednou na trase míjíme zámek, o kterém nemáme vůbec tušení. Okamžitě se vracíme a parkujeme. Musíme přece zjistit, co nám to málem uniklo.

Milotice leží na říčce s názvem Zamazaná, která vytéká z Písečného rybníka východně od města. Do Kyjova je to zhruba 7 km na sever, do Hodonína 13 km na jih. V této oblasti se dříve vyskytovaly lužní lesy, močály, slatiny. Slunečné, teplé a poměrně suché léto zde přechází do zimy se slabou sněhovou pokrývkou, vznikla tak zde oblast středoevropské lesostepi. Oblast byla osídlena již v nejstarších dobách. Byly zde nalezeny pazourky z doby paleolitu, pohřebiště z doby bronzové, nalezly se zde i hroby Keltů.
Osada, která byla založena pravděpodobně nejpozději na přelomu 11. a 12. století, získala své jméno pro svém vlastníkovi – Milotovi. První písemná zpráva je však až z r. 1341. R. 1360 zde na tvrzi žili příslušníci rodu Hronoviců. Kamenná stavba byla obehnána zdí a vodním příkopem, jehož zbytky jsou patrny do dnešních dnů. Během husitských válek zde měli husité své významné středisko. Jejich opevněný tábor se rozkládal v blízkosti tvrze.
Majitelé často střídali. V důsledku toho panství střídavě vzkvétalo a chudlo.
Koncem 16. století přestavěl Bernard Ludvík Tovar z Enzesfeldu se svou manželkou Alenou tvrz na renesanční jednopatrový zámek. Jejich erby jsou nyní na nárožích oranžérií, konírny a jízdárny. Tehdy měl zámek arkády v přízemí i v patře. Přibližně v té době byla založena i menší zahrada (první písemná zmínka je z r. 1611), kde se pěstovali léčivé rostliny a zelenina. R. 1637 se píše již o rozdělení zahrady na ozdobnou, kuchyňskou a ovocnou.
R. 1648 zadlužené panství koupil Gabriel Serényi z Malého Serénu, držitel rozsáhlého majetku na moravsko-uherském pomezí. Tento rod zde zůstal až do r. 1888. Přinesli sem své moravskoslovenské nářečí i lidový kroj. Byli to oni, kteří zámek postupně přestavovali. V 70. letech 17. století bylo přistavěno 2. patro a na rozích zámku byly postaveny věže. Až do barokní přestavby v 18. století měl zámek obranný systém. V průběhu 1. poloviny 18. století byl zámek postupně přestavěn na reprezentativní sídlo, zhruba do podoby, jak nám zůstal zachován. Reprezentativní sídlo muselo mít i reprezentativní zahradu. Vznikla tak barokní okrasná zahrada francouzského stylu s bažantnicí. V prostoru před zámkem směrem do zahrady byly postaveny dvě stejně velké oranžérie. Počátkem 19. století byla zadní část zahrady upravena v parkovém stylu. Z finančních důvodů byly oranžérie postupně přeměněny na klasické skleníky s trvale umístěnými rostlinami.
Posledním majitelem byl rod Seilernů, kteří panství vlastnili až do r. 1945. V té době neprošel zámek ani zahrada zásadními úpravami, pravděpodobně i z nedostatku finančních prostředků. Došlo však k rozvoji podnikání i posílení národního sebevědomí. Podporovali českou menšinu ve Vídni, financovali českou školu. Byly zakladateli hornictví a elektrárenství. Došlo ale i k rozvoji chovu ovcí, skotu, prasat a drůbeže, zemědělské výroby, vč. vinařství a rybničního hospodářství. Koncem 19. století zde byl rušný společenský život, vznikl Čtenářský spolek, Hasičský sbor, Občanská záložna, rozvíjel se i průmysl – byla zde cihelna, lihovar. To vše pokračovalo a dále se rozvíjelo i počátkem 20. století. Na základě Benešových dekretů o svůj majetek přišli.
Stát zpřístupnil zámek veřejnosti již r. 1948. Brzy se pustil i do úprav interiérů, kde chtěli vyzvednout hlavně barokní období, které bylo pro Milotice nejvýznamnější. Zahrada se využívala spíš k hospodářským účelům. Záhony, tvarované loubí, ani stromy nebyly udržovány. K úpravě zahrady došlo až v letech 1968–1970. Navíc byla doplněna nízkými střihanými ploty.
R. 2005 byly upraveny reprezentativní interiéry, které byly upraveny do podoby 1. poloviny 20. století, kdy zde žil rod Seilernů. O čtyři roky později byla provedena i obnova historických alejí a rondelů v barokní zahradě do přibližné podoby z r. 1827.
Státní Zámek Milotice je nazýván perlou jihovýchodní Moravy, je zde zachovaný komplex barokních staveb. Oranžérie jsou nejstaršími a nejzachovalejšími stavbami tohoto typu na Moravě. I zámecká zahrada patří mezi mimořádně dochované barokní celky.
Zámecké nádvoří, oranžérie i zahrada jsou volně přístupné. Na nádvoří se zachovala tradice hodů a proslulé ochutnávky vín.

Miloticemi jsme jen projížděli, dlouho jsme se nezdrželi. Na nádvoří zámku jsme si však nenechali ujít ochutnávku vín. Dokonce i lahvinku vína jsme si koupili.

Zámkem i zahradou jsme byli zcela nadšeni. Je to skutečný skvost. Volně se pohybující pávi určitě zaujmou i děti.

Foto: jircak

V zámku jsme nebyli, časově nám to nevycházelo. Zahradu a oranžérie jsme však navštívili.
Na severovýchod od zámku je přírodní rezervace Písečný rybník se třemi ostrůvky a zachovalou flórou a faunou. K rybníku se dostanete ze žluté turistické trasy, která vede do obce Vracov. Propojením žluté a modré turistické značky se nechá udělat zhruba 12 km dlouhá okružní procházka, která částečně vede okolo rezervace.
Miloticemi prochází i cyklotrasy.

Poslední aktualizace: 18.10.2017
Milotice – státní zámek a jeho historie na mapě

Příspěvky z okolí Milotice – státní zámek a jeho historie

Milotice – zámecká oranžérie a expozice Moravské barokní sochařství
Jestliže je milotický zámek považován za ukázku moravského barokního…
  Jeden z nejkrásnějších moravských barokních zámků se nazývá Milotice a…
Navazuje přímo na objekt zámku a je jeho nedílnou součástí. Jde …
V JV části Moravy jsme se u jednoho z našich…
O jednom z letošních slunných podzimních víkendů jsme si zajeli zopakovat…
Při návštěvě Slovácka v okolí Kyjova doporučuji návštěvu barokníh…
Téměř dvoutisícová obec Milotice, nacházející se na Hodonínsku, se může –…
Milotice jsou velkou vinařskou obcí s 1940 obyvateli a najdeme ji jižním…
B\V vinařství patří již několik let mezi nejskloňovanější tuzemsk…
Zámek Milotice je jedním z nejkrásnějších barokních zámků u nás. Nachází…
Návštěva milotického zámku a také zámeckého parku patří zcela jistě k…
Obec Milotice na Kyjovsku je pro milovníky historických památek z…
Trasa měří cca 13 km a je vedena výhradně po značených cestách. Abychom se…
Přírodní rezervace Horky je Krásnou ukázkou stepi. Na jaře oslní záplavou…
ZANECHTE STAROSTÍ DNEŠNÍ DOBY A PŘIJEĎTE OCHUTNAT DOBRÉHO VÍNA OD VINAŘE,…
  To jsou slova z písničky, která opěvuje vinné sklepy ve Vacenov…
Prohlídka muzea ve Vagónu, projížďka šlapací drezínou po…
Na tento výlet se bude mimořádně hodit navigace, neboť místa neleží na…
    Dnešní výlet uskutečňujeme vyjímečně za pomoci čtyřkolového …
Nachází se na hlavním Masarykově náměstí. Byl postaven koncem 20. let 17. století z podnětu kardinála Františka z Dietrichštejna jako poděková…