Mikulášská cesta kolem brdských nádrží

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Celodenní výlet Za kulturou Za sportem Do přírody Na hory Na kole

Lyžařský výlet, který ale můžeme absolvovat i pěšky nebo na kole. Z Bohutína u Příbrami se vydáme k Pilské nádrži a přes Skelnou Huť k nádrži Lázské. Přes obec Láz se pak zase vrátíme do Bohutína.

Vyrazíme z Bohutína-Vysoké Pece (cca 2 km od Příbrami směrem na Rožmitál p.T.) od Vysokopeckého rybníka (parkoviště). Tady si můžeme též prohlédnout nevelké ale s láskou budované Hornické muzeum Řimbaba (doporučuji), od parkoviště je to cca 300m směrem na Příbram.

Naše cesta však povede asi 140m po hlavní silnici (směr Rožmitál), kde odbočíme vpravo na silničku, kterou překročíme mladou Litavku, napájející Vysokopecký rybník (je zde též přírodní koupaliště a restaurace U pytláka) a začneme mírně stoupat kolem zdaleka viditelné betonové těžní věže bývalého dolu vzhůru k osadě Kozičín (cca 2 km). Tou za stálého (a výraznějšího) stoupání projdeme až k okraji lesa, kde je také u úpravny vody malé parkoviště. (Alternativně můžeme cestu zahájit i zde). Dosáhli jsme výšky 615 m n.m. a po lesní silničce dále mírně stoupáme k hájovně U Slaniny (650m). Tady uhneme vlevo a stále po lesní silničce pokračujeme skoro po rovině na západ k rozcestí pod Pilou (zde potkáme i zelenou TZ). TZ však sledovat nebudeme, ale budem pokračovat asi sto metrů dál na malou křižovatku pod hrází Pilské nádrže. Nejspíš neodoláme a vystoupíme i na hráz, výhled za to určitě stojí. Z hráze se ale vrátíme na křižovatku a od ní vystoupáme stále po silničce (po 400m) k další křižovatce (690m), na níž odbočíme vlevo a opět téměř po rovině dorazíme po 700m k další křižovatce s lesní silničkou. Odbočíme na ni vlevo dolů (nedaleko je studánka s výbornou vodou) a sjedeme na můstek přes Pilský potok, zásobující Pilskou nádrž. Od něj nás čeká výraznější asi kilometrové stoupání k další křižovatce (725m, nejvyšší bod trasy). Tady se opět budeme držet vlevo a mírným klesáním dorazíme na rozsáhlé louky na Skelné Huti (715m), kde ve stínu mohutné douglasky stojí stodola a velký seník. V přilehlé ohradě možná spatříme stádo vysoké, pokud jí tam lesníci zahnali na ochranu před zimou). Nedaleko je také další studánka s pitnou vodou.Po krátkém odpočinku se vydáme stále vlevo dolů táhlým klesáním po silničce vedoucí loukou směrem k vodní nádrži Láz.

Na konci klesání, po 1600m uvidíme vpravo hladinu nádrže a možná k ní sestoupíme (cca 60m). Naše cesta však vede nejprve po rovině a pak krátkým a mírným stoupáním po SV straně vrchu Žernovák, aby nás vzápětí klesáním přivedla do části obce Láz, Žernové (640m) na křižovatku. Vlevo uvidíme půvabnou hájenku, ale my se tentokrát dáme vpravo dolů a stálým, 1200m dlouhým klesáním projedeme téměř celou obec Láz (lidová architektura, roubenky). Těsně před tím, než bychom přejeli most přes Litavku, odbočíme zase vlevo na úzkou silničku (uličku), která nás po necelých 300m vyvede mimo obec na rozsáhlé pastviny mezi Lázem a Bohutínem. Budeme se spíše držet v blízkosti okraje lesa (vlevo) a pokračovat jen s velmi mírným klesáním dalších 1,3 km do obce Bohutín (565m). Tady narazíme na zelenou TZ po které se dáme vpravo dalších cca 400m, kde TZ opustíme. My budeme pokračovat vlevo po cestě kolem požární nádrže, která nás zakrátko dovede na náves v Bohutíně (555m), kterou také prochází hlavní silnice (č.18) Příbram-Rožmitál. Podle této silnice se vydáme opět vlevo směrem na Vysokou Pec a procházeje stále zástavbou dorazíme po 1,2 km opět na parkoviště u Vysokopeckého rybníka, odkud jsme vyrazili. U nedaleké stanice autobusu je i prodejna potravin a hlavně Restaurace Drmlovka. Naproti přes silnici je již zmíněné Hornické muzeum Řimbaba. Celý výlet je dlouhý 15,5 km.

Kouzelné a romantické brdské lesy, vodní nádrže připomínající šumavská jezera. V létě a na podzim jsou tyto lesy rájem "hříbkařů". Za zhlédnutí stojí Hornické muzeum Řimbaba, v obci Láz je řada objektů lidové architektury (roubenky).

Nedaleko startu a cíle cesty je dobrá restaurace Drmlovka, v Lázu je také restaurace, v Bohutíně též. V lesích však žádné restaurační zařízení nenajdeme.

Ubytování je možné v Lázu (penzion Kunz), v Bohutíně (několik penzionů) nebo v blízké Příbrami (hotely, penziony).

Lesy a vodní nádrže jsou mimořádně romantické (a fotogenické). Lesáci jsou bohužel někdy velmi iniciativní a lesní silničky nejen prohrnují, ale tu a tam i sypou štěrkem. Pak je nutné (na lyžích) jet po okraji silnice (případně na chvíli raději i lyže sundat).

Část trasy vede zpřístupněnou částí vojenského újezdu Brdy, část není oficiálně zpřístupněná, ale pohyb pěších, cyklistů a lyžařů je tolerován. V září 2011 vydala Geodézie On Line, s.r.o. mapu Brd v měřítku 1:25.000(!), která zobrazuje jak území současného vojenského újezdu, tak i Třemšínské Brdy. Vřele doporučuji!!

Poslední aktualizace: 4.12.2010
Mikulášská cesta kolem brdských nádrží na mapě

Příspěvky z okolí Mikulášská cesta kolem brdských nádrží

Skelná Huť: Malebná luční enkláva
Stručný popis místa: Skelná Huť se rozkládá mezi vrchy Brdce a Zavírka v…
Stručný popis místa: Linkův kříž je ukrytý v lesíku nedaleko Lázské vodní…
Stručný popis místa: Malý rybníček se nachází nedaleko Skelné huti mezi…
Základní informace: Studánka Maruška se nachází nedaleko Skelné huti mezi…
Brdce patří mezi 10 nejvyšších vrchů Brd. Leží asi 4 km západně od obce…
Vodní dílo Láz se nachází necelý 1 km vzdušnou čarou západně od obce Láz v…
Základní informace: Výrazný hřeben Zavírky dosahuje nadmořské výšky 724 metrů nad mořem a uzavírá tak hřeben klesající z Brdců. Vrch…
Cyklovýlet je vhodný spíše pro odolnější povahy, zvlášť, pokud bu…
Hradiště je jedním z nejvyšších vrchů (840m) Brdské vrchoviny. Nachází se…
Pilská nádrž se nachází 2,6 km vzdušnou čarou sevrozápadně od obce Bohutín…