Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Pro zdatnější Celodenní výlet Za kulturou Do přírody Na hory Na kole Se psem

Tento tip na výlet nás zavede na Mohelnicko, tedy do jihovýchodní části šumperského okresu a do míst, kde si úrodná Haná „podává ruku“ s okrajem Zábřežské vrchoviny. Jedná se o méně známou lokalitu, kterou neprocházejí značené turistické trasy, nenajdeme zde téměř žádné významné historické památky ani tady v krátkých intervalech nepotkáme mechanismy známé jako hromadné dopravní prostředky. Ovšem současně je to oblast, která i tak dokáže naplno zaujmout. Zejména pak příznivce drobných památek a knih o Provence.

Kdo někdy četl Listy z Provence (Miroslav Horníček) nebo Rok v Provence (Peter Mayle), jistě zatoužil alespoň jedenkrát tento čarokrásný kout sladké Francie osobně navštívit. Ne každému se to asi podařilo, takže takový Bezděkov u Úsova může být pro mnohé ideálním řešením. Potěší ale jistě i ty, kteří již měli to štěstí skutečnou Provence na pár dní či týdnů zažít …

Přesuňme se tedy k hranici šumperského a olomouckého okresu, do údolí potoka Rohelnice i do blízkosti jednoho z našich nejmenších měst. Právě zde se totiž nachází malá vesnička Bezděkov u Úsova (přibližně osm desítek obyvatel), která se může již několik let pochlubit velmi zajímavou atrakcí. Tou je Levandulový statek, jehož součástí je i Krámeček s galerií nebo Levandulová stezka se samoobslužným Lesním barem. A věřte, že opravdu vše zde voní po oné rostlině s drobnými fialovými kvítky (pravda, domácí zvířectvo jsme neočichávali).

Hlavně je ale statek místem, které nabízí velice příjemné posezení mezi levandulovými trsy, odpočinkové altánky i stánek s občerstvením. Samozřejmě převážně levandulovým (kdo by se bál tohoto „biopiva“, může si dát i klasickou Litovel). Ideální termín pro návštěvu statku je sice přelom června a července (na počátku července se zde navíc koná vyhlášený dvoudenní Levandulový festival), ale i na počátku srpna to zde ještě dokvétalo a omamně vonělo. Bylo nám zde zkrátka dobře a ani v nejmenším nám nevadilo, že ty fialové vozy a kola už jsme mnohokrát na různých místech viděli a že je to tak trošku kýč …

Nakonec jsme se ještě stavili ve zmíněném Krámečku, který najdeme v budově bývalého bezděkovského obecního úřadu s hasičkou zbrojnicí a naproti kapli sv. Antonína z 19. století, abychom zde nakoupili pár drobných dárků. Nevynechali jsme ovšem ani destilerii a galerii v patře. No a potom již nastal čas se přesunout do sousední Police.

Ta už je počtem obyvatel vískou více než dvojnásobnou, navíc tak nějak historičtější. Vždyť první písemná zmínka o Polici pochází z počátku 14. století a jádro zdejšího kostela je snad ještě o něco starší. Nás však budou tentokrát zajímat drobné památky nacházející se poblíž křižovatky (nebo chcete-li na návsi) v centru obce, kde můžeme v případě zájmu navštívit také Síň selských tradic.

Všeobecně je asi za zdejší nejvýznamnější drobnou památku označován pískovcový kříž se sousoším Piety a reliéfy zobrazujícími Krista na hoře Olivetské, sv. Jana Nepomuckého, sv. Gottharda a sv. Floriana. Jedná se o památkově chráněné empírové sousoší z roku 1843, jen původní vrcholový kříž byl ulomen a později nahrazen křížem novodobým.

Podobných památek je v Polici několik, za zmínku však asi nejvíce stojí velmi kvalitně zpracovaný kamenný krucifix u kostela sv. Mikuláše, který pochází z roku 1850. Zajímavostí zdejší sochy sv. Jana Nepomuckého je zejména fakt, že se nejedná o památku barokní, ale o skulpturu z roku 1908. A opomenout rozhodně nemůžeme ani smírčí kříž zabudovaný do ohradní zdi u kostela. Říká se mu Baba nebo Koza, pochází pravděpodobně z 15. století a je to kříž s příběhem. Ten pojednává o nebojácné dceři hospodského Madlence, která šla na hřbitov sebrat věnec z čerstvého hrobu, lekla se hlasu hrobníka a při následném pádu se zabila o hranu jednoho z hrobů. Příběh sice pěkný, ale vzhledem k tomu, že je na kříži reliéf nože nebo dýky, dost málo pravděpodobný.

Drobné občerstvení nám poskytl stánek u levandulových polí v Bezděkově, jinak obě navštívené obce v podstatě žádné možnosti nenabízejí. Městečko Úsov je však vzdáleno, coby kamenem dohodil. a nedaleko jsou také přibližně desetitisícová města Mohelnice a Uničov. A tady už je těch variant dost a dost.

Líbílo: Pohoda, klídek a dech Provence bez vyšších nákladů a požadavků na znalost cizích jazyků.

Nelíbilo: Nic takového jsme nezaznamenali.

Náklady v tomto případě tvoří jen doprava a nějaké ty poživatiny, popř. nákup v Krámečku. Kdo má zájem, může si ale v Levandulovém statku objednat také např. masáže nebo kurzy jógy přímo uprostřed fialových lánů. Musíte však počítat s tím, že pro bezděkovskou voňavou atrakci platí, že je tu pro vás se vším všudy jen od května do konce prázdnin …

Závěrečné PS: Fotografie s méně květy a modrou oblohou pocházejí ze srpna roku 2022, ty kvetoucí - ale zamračenější - byly pořízeny 4. července 2023. O den později začínal Levandulový festival, jehož hlavními hvězdami měly být skupiny Yo-Yo Band a Eddie Stoilow nebo Věra Martinová.

Poslední aktualizace: 6.7.2023
Mezi levandulemi české Provence a Pietou pod křížem aneb proč vyrazit do Bezděkova u Úsova a Police na mapě
Autor: markyz63

Příspěvky z okolí Mezi levandulemi české Provence a Pietou pod křížem aneb proč vyrazit do Bezděkova u Úsova a Police

Fialové opojení – Bezděkov u Úsova
Úsovská vrchovina (můžeme se setkat i s označením pahorkatina) se zřejmě…
O tom, že jsou drobné fialové kvítky symbolizující zejména francouzskou…
Levandulový statek v Bezděkově u Úsova se stal velice rychle oblíbeným výl…
Historie: pískovcový kříž z 19.století je zhotoven z maletínského pískovce. Současnost : kříž najdete při vjezdu do obce Bezděkov…
Takových koupališť už moc není, díky různým předpisům a nařízením, nakonec…
Takřka každá větší, ale i menší obec u nás má nějaké místo, kde se vzpomíná na padlé a ztracené místní příslušníky, které semlela ně…
Když tak občas vyjedu na kole do našeho okolí, narazím obvykle na velmi…
Tento zajímavý smírčí kříž budou mít jistě v oblibě zejména …
Asi logičtější už vzhledem k atraktivitě, by bylo začít vycházku až z…
 Drobná empírová(z franc. empire - císařství) stavba zlidovělého…
Obec Dubicko s farním kostelem Povýšení svatého Kříže z let 1710-41, najde…
Sice se podle názvu jedná o jeden strom, ale rozhlédneme-li se v okolí, není popisovaný dub zcela osamělý. Poblíž roste daleko víc…
   O vybudování Polického rybníka bylo rozhodnuto 9. srpna 1960 na Místním…
Do Police, byť správněji by se mělo uvádět do Úsova, protože kata…
Ačkoliv je naše vlast proslulá kvalitní sítí značených tras, a to zejména…
   Židovský hřbitov je úzce spojen s vírou, že člověk byl stvořen k obrazu Božímu a že bude vzkříšen. Proto židé tělo zesnulého …
Úsov je městečko ležící na silnici II. třídy mezi Mohelnicí a…
Druhá část naší cyklistiské „cestománie“ za pamětihodnostmi Úsova…
Tato kulturní památka je nyní pod záštitou občanského sdružení Úsovská…
Pozoruhodný soubor památek tvoří mohutná středověká pevnost a barokní zám…