Městská památková rezervace Podolínec.

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou

Červnové počasí je často plné zvratů a to se potvrdilo i při našem pobytu ve Ždiaru na Slovensku. Navíc Belánky ještě byly pro turisty uzavřené a tak jsme se museli poohlídnout po něčem jiném. Z dočasného bydliště jsme vyjeli po silnici číslo 66, směrem na Spišskou Belou a odtud údolím řeky Popradu po 77 do Podolínce. V této oblasti se dotýkají Levočské vrchy Podtatranské kotliny a na severu se zvedají vrcholy Spišské Magury. Již jízda tímto krajem je hodně zajímavá a plná výhledů do všech světových stran. A když se dojede do Podolínce je jisté, že toto město se nedá jen tak vynechat. Zastavujeme na poměrně rozlehlém náměstí a naše návštěva města může začít.

Kdy tady vznikla slovanská osada se nedá určit. Ale mohlo to být již ve 12. století. V roce 1241 a následně i v 1244 byla vypleněna a zničena nájezdy Tatarů. K jejímu znovuoživení došlo příchodem nových kolonistů ve druhé polovině 13. století. Význam tohoto místa vzrostl za vlády Zikmunda Lucemburského, který v roce 1412 povýšil osadu na svobodné královské město. V této době bylo místo již obehnáno hradbami a dá se říci, že se jeho půdorys do dnešních dnů moc nezměnil. Jen různá stavební období počínaje renesancí, přes baroko a klasicismus městu přidala na zajímavosti. Možná je na škodu, že městem prochází hlavní silnice, ale na druhé straně si málokdo nechá ujít neočekávanou nádheru.

První naše kroky v tomto městě vedly ke kostelu Nanebevzetí Panny Marie. Ten byl postaven v raně gotickém slohu ve 13. století. Až ve druhé polovině 14. století došlo k jeho zaklenutí. Renesančně byl upraven po požáru v roce 1684. V 18. století se dostalo ke slovu baroko a kostel byl rozšířen. Poslední větší úprava vzhledu proběhla po zemětřesení a v roce 1785 se dostalo i na klasicismus. Cenný je především vnitřek kostela, kde se dochovaly nástěnné malby. Kostel je v současnosti národní kulturní památkou. Nedaleko kostela je hranolová renesanční zvonice z roku 1659. Má dvě patra, přístřešek nad vstupem a nižší přístavbu. Vrchol je opatřen zdobným cimbuřím. Domy na náměstí jsou z velké části z období renesance a některé volají po opravě. V jižní části je městský dům Ratúš. V těchto místech kdysi měl stát podolínský hrad. Při západní straně je pomník padlým a staré lípy ve středu náměstí dodávají místu na kráse.

Provázeni pohledy několika skupin Romů vcházíme do uliček v severní části. Městské hradby se stavěly mezi roky 1295 až 1382 a uvádí se, že byly vysoké kolem 10 metrů. Dochovala se jejich značná část a to i s několika baštami. Procházíme uličkami v okolí náměstí a pokračujeme ke klášteru. Dvě štíhlé věže klášterního kostela sv. Stanislava jsou doslova lákadlem. Jsou 44 metrů vysoké a je to moc hezké baroko. To platí i o vnitřku chrámu. Samotný klášter s kostelem byl postaven v raně barokním slohu v letech 1642 až 1648. Od roku 1950 do roku 1951 zde byl zřízen koncentrační tábor pro řeholníky ze Slovenska. Po roce 1990 se do kláštera vrátil řád redemptoristů a je zde církevní učiliště. Vracíme se na náměstí a je jisté, že na Podolínec si jistě občas vzpomeneme.

I když město nabízí hezké stavební památky, tak s nasycením je to zcela naopak. Nic, co by nás pozvalo k příjemnému posezení, se nenašlo.

Podolínec je nejen zajímavé, ale především moc hezké městečko. I když člověk může mít výhrady k nudící se romské mládeži, je to v podstatě jev, se kterým se často setkáváme i v Čechách. Město jako historický stavební celek se nám líbilo.

Ještě k doplnění. Nejstarší stavbou města je původně románská hřbitovní kaple sv. Anny. Východně od města protéká řeka Poprad. Kdysi ve městě stála synagoga a jedinou památkou na židovskou komunitu je hřbitov nedaleko řeky. Parkovat lze na náměstí a něco ještě dopoví fotografie.

Poslední aktualizace: 22.12.2015
Městská památková rezervace Podolínec. na mapě
Autor: Bohumir

Příspěvky z okolí Městská památková rezervace Podolínec.

Podolinec
Leží medzi Kežmarkom a Starou Ľubovňou v kotline rieky Poprad na styku Spišskej Magury…
Na týdenní dovolenou od Štrbského plesa pokračujeme autem na východ…
Pieninské okruhy - do roka a do dňa. Už zopár rokov spoločne …
Pod jižními svahy Spišské Magury se nalézají jedny ze známých láz…
Jedeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v důchodu, tak jsme si ji…
Skanzen pod hradem Stará Ľubovňa je místem připomínajícím kus historie…
Cesta autem na Slovensko nám kupodivu ubíhala lépe než jsme předp…
Rozhodli jsme se, že se podíváme na místa poblíž Vyšných Ružbachů, kde…
Stará Ľubovňa – hrad
Jedeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v důchodu, tak jsme si ji…
Vrchol se nachází v pohoří Pieniny v oblasti Východných Beskyd. Je nejvyš…