Měsíční údolí - nespoutaná příroda i osady trampů

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Do přírody

Procházka Měsíčním údolím je jednou z nejvyhledávanějších turistických tras v Posázaví. A není divu - střídá se tu poklidná atmosféra trampských osad s partiemi divoké a nespoutané přírody. Údolí navíc spojuje dva atraktivní turistické cíle - románský Kostel sv. Petra a Pavla v Poříčí nad Sázavou a zámek Konopiště, proslavený především působením Františka Ferdinanda d′Este.

Zvolíme si směr po proudu potoka, abychom nemuseli šlapat do kopce (o moc větší námaha by to však nebyla - výškový rozdíl je okolo 70. metrů). Výchozím místem nám budiž zámek Konopiště, kam můžeme dojít z Benešova některou z celé řady možných cest zámeckým parkem.Od zámku se vydáme po žluté a červené turistické trase. Sejdeme k parkovišti a vydáme se podél Konopišťského potoka, který nás bude provázet po zbytek cesty. Potok, jehož horní tok se také někdy nazývá Bystrá či Bystřice, pramení u osady Hostišov nedaleko Votic. Po 32 kilometrech pak v Poříčí ústí do Sázavy. Cesta je zpočátku široká, později uhybáme na pěšinu ve stráni. Asi po půldruhém kilometru vyjdeme na silnici, kde nalezneme rozcestí Plíhalův mlýn.

Červená značka nás po asfaltce dovede do osady Racek. Původně osadu tvořil pouze mlýn a pila. Největší rozvoj osady přišel po 1. světové válce. V té době si místo také oblíbili trampové a vyrostlo tu chat jako hub po dešti.

Za posledními chatami ale vstupujeme do pravé a nefalšované divočiny. Potok se tu zařízl hluboko do granodioritového podloží, aby tu vytvořil úzké údolí se strmými a skalnatými srázy. Potok tu získává charakter horské říčky zurčící kamenitým korytem. Přecházíme přes balvany, místy bývá cesta po vydatných deštích zaplavená.

Poté se však potok zklidňuje a my přicházíme na turistické rozcestí Měsíční údolí. Nad námi spatříme ruiny původně rozsáhlého Podelhotského mlýna, v terénu je zřetelný i dlouhý náhon.

Přejdem na druhý břeh potoka a ocitáme se v osadě Měsíční údolí. Jedná se o první trampskou osadu v Benešovském kraji a jednu z prvních v Čechách. Založena byla již roku 1924 a její jméno je inspirováno známým románem Jacka Londona. Pokračujeme již poměrně širokou cesto, chat přibývá. Projdeme osadou Potočiny. Napravo od cesty naší pozornost upoutají opuštěné lomy. Jejich kolmé stěny si v posledních letech oblíbili horolezci. Dost možná zde nějaké potkáte. Záhy se ocitáme v ulicích Poříčí nad Sázavou a kolem zdejší dominanty - románského kostela sv. Petra a Pavla z poloviny 12. století - přicházíme do centra obce.

Celá řada občerstvovacích možností je na Konopišti (restaurace Stará a Nová Myslivna, stánky na parkovišti,...) i v Poříčí. V osadě Racek je pak malá prodejna potravin.

Pěkná vycházka podél Konopišťského potoka, v sezóně tu ale někdy bývá poněkud přelidněno.

Délka trasy je cca 9 kilometrů, převýšení nepřesahuje 100 metrů.

Poslední aktualizace: 6.4.2011
Měsíční údolí - nespoutaná příroda i osady trampů na mapě
Autor: zabomil

Příspěvky z okolí Měsíční údolí - nespoutaná příroda i osady trampů

Jedeme na Posázaví - 5. den - zhruba 14 km dlouhý výlet: rybník Potočiny – tramská osada Měsiční údolí - Konopiště a zpět
Sobota 6. 6. 2020 V noci i ráno u rybníka Potočiny byl úžasný klid, i když j…
Ves Vidlákova Lhota se nachází 4 km severozápadně od Benešova. Poprvé …
Kostel sv. Petra a Pavla vás určitě zaujme svým vzhledem a siluet…
Obec Mrač leží jižně od Čerčan, východně od silnice E55. Východním cípem …
Od Davle za tvrzí Mrač přes Poříčí nad Sázavou…               Tak jako vždy, když vyrážím do Prahy za dcerou, která bydlí poblíž…
V Poříčí nad Sázavou, u křížení Pražské ulice s železniční tratí je od…
Kostel sv. Petra a Pavla stojí na pahorku na levém břehu řeky Sázavy při staré silnici, která kdysi dávno vedla z Prahy do Lince.…
Středočeská obec Poříčí nad Sázavou se nachází mezi městy Benešov a Pyšely…
Popis loaklity Druhá polovina čtrnáctého století byla požehnanou dobou…
„Lepší je mít jednu super píseň než deset průměrných“. To řekl kdysi…
Krajem pověstí přes zříceniny hradů a tvrzí. Vandr s přespáním dolním Posázavím se nakonec docela vydařil. Nepršelo, bylo až horko, …
Kostel Minoritů
Minoritský Klášter založil v letech 1243 - 1247 staroboleslavský probošt Tobiáš z Benešova (+1261), jeden ze synů Beneše z Benešova,…
Jedeme  vlakem  na zámek  Konopiště,  který se může chlubit,  že jej …
Město Benešov leží necelých 40 kilometrů jihovýchodně od Prahy v kraji mezi řekou Sázavou a bájnou horou Blaník.Jeho výhodná poloha na doprav…
 Pozn. redakce Turistika.cz 2021: Na Posázavskou stezku není již umožněn…
Benešov leží jihovýchodním směrem od města Prahy. Městem prochází…
Obec Čerčany leží v okrese Benešov. Má 2671 obyvatel a katastrální území …
Konopiště
Soutěž 2 body
Zámek Konopiště je navštěvovanější památkou na Benešovsku ve Středočeském…
Jeden z mnoha krásných Zámků co tady v Čechách máme.…
Na dnešní výlet vyrážíme autobusem z Roztyl a jedeme do Benešova,aut.…