Loštický betlém návštěvou u řezbáře Jaroslava Beneše aneb vánoční Loštice

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Za kulturou

V letošním roce byl v Lošticích zahájen již 17. ročník krásné akce, nazvané Loštický betlém u řezbáře Jaroslava Beneše. Jedná se o prodejní výstavu vyřezávaných betlémů a různých figurek, které doplňují výrobky a díla Mistrových kamarádů. Tato akce bývá zahájována dne 1. prosince a trvá až do Tří králů, tedy do 6. ledna. Otevřeno je denně od 14:00 hod. do 18:00 hod , a to včetně svátků, sobot i nedělí. Tentokrát jsme už nesměli chybět ani my a hned na úvod musím prozradit, že mě akce vysloveně nadchla. A to přesto, že ve vnitřních prostorách domu vyžaduje pan Beneš dodržování přísného zákazu jakéhokoliv fotografování nebo natáčení na kameru. S téžkým srdcem jsem jeho požadavek plně respektoval. Už jen proto, že těm, kteří neuposlechnou je přislíbeno napadení chřestýšem …

Foto: markyz63

Unikátní – a částečně i pohyblivý – Loštický betlém se neustále rozšiřuje. Ještě v roce 2009 měl celkem 154 figurek, letos již nám jich představuje 203. Najdete zde asi padesátku známých postav regionu, Gustavem Frištenským počínaje a mistrem republiky v cyklokrosu z roku 1971 Emilem Hekelem konče. Uvidíte zde také další moravské postavičky, například známého přerovského písničkáře Jaroslava Wykrenta, naivního malíře Libora Vojkůvku ze Šternberka nebo figurku samotného tvůrce betlému či loštického hospodského Jiřího Štiku. Nechybí ani slavný zdejší malíř a ilustrátor Adolf Kašpar, loštický starosta a hanácký král Ječmínek. Na ploše se pohybuje i Smrtka s kosou a přesypávacími hodinami nebo liška Bystrouška a k ostatním postavičkám betléma právě slaňuje - po mírovských zdech – Jirka Kájínek. V letošním roce už zde najdete – jako novinky - i tykadlového autobusáka Smetanu nebo mořskou pannu, představující několikanásobnou mistryni republiky v plavání Hanu Palouškovou, rodačku z Loštic. Všechny ztvárněné osobnosti nebo jejich potomky pozval řezbář Beneš do svého ateliéru. Zde jim udělil čestné občanství v betlému a pasoval je do stavu vysoké zdřevnatělosti

Panorama betlému tvoří – mimo jiné – siluety všech tří okolních hradů, které jsou z jednoho místa - nedaleko dva kilometry vzdálené Mohelnice - skutečné současně vidět. Jedná se o Mírov, Bouzov a Úsov. Největší figurka Loštického betlému měří patnáct centimetrů a představuje slavného hanáckého obra Josefa Drásala, který měřil 242 centimetrů a vážil 186 kilogramů. Kromě betlému a dalších děl Jaroslava Beneše zde bývají vystavena také díla dalších výtvarníků z Loštic a jejich okolí; malířů P. Herziga, P. A. Taťouna, Z. Slouky, L. Protivy, P. Zlínského, J. Geislerové, A. Foltové, keramičky J. Valouchové, fotografa R. Opluštila a uměleckého kováře V. Řmota. Pánové Řmot a Taťoun byli přítomni v době naší návštěvy a kromě toho, že zde prezentovali své práce, se projevili jako velmi komunikativní lidé.

Prohlídku komentuje pan Beneš v renesančním úboru a věřte, že je na co se dívat. Však se nás také v relativně prostorné místnosti tísnilo dost a dost. Velký Loštický betlém, který začal být vytvářen před téměř dvaceti lety, je – samozřejmě – hlavní atrakcí výstavy. Najdete zde ovšem i spoustu dalších – a menších – betlémů … a jsou krásné. Ten nejmenší vznikl v letošním roce a vejde se do krabičky od zápalek (na prohlídku můžete použít přiloženou lupu, ale mně stačilo, že jsem se včas vrátil do auta pro brýle). Tvoří ho šest postav (Josef s Marií, Jezulátko a Tři králové) a betlém již obdržel pelhřimovský certifikát nejmenšího betlému v České republice. Malá jeskyně, ve které jsou biblické postavy umístěny, měří jen 22 x 41 milimetrů. Vše je vyřezané z lipového dřeva a jednotlivé postavičky měří od sedmi (Jezulátko) do třinácti milimetrů (Josef).

Nevyužili jsme ani možností ubytovacích ani stravovacích. Tradičně jsme ovšem navštívili zdejší podnikovou prodejnu výrobny slavných tvarůžků a zakoupili domů něco málo "nevoňavých" pochutin.

Vybrat si zde můžete také z nabídky dřevěných šperků, křížů, zvířátek a mnoha „ptákovin“ typu krabičky od sirek s portrétem Mistra. Jedna ze zápalek je - v každé krabičce - údajně Jaroslavem Benešem vlastnoručně podepsána. A například figurky andělů strážných už jsou rozebrány. Některé postavičky přijímají i dotace této akce a přítomné statečné dámy pak mohou jen čekat, jestli jim pán ukáže po vhození mince řiť nebo něco jiného.

Foto: markyz63

Loštický betlém najdete v Benešově ateliéru na Moravičanské ulici. Každoročně sem přichází přes dva a půl tisíce lidí a letos je čeká další bonus. Přímo proti řebářovu domu se nachází malovaná autobusová zastávka, kterou – podle řezbářova návrhu – vyzdobil jeho přítel, malíř Petr Herzig Dubický a o které jsem již na Turistice v nedávné době psal (viz. https://www.turistika.cz/mista/vitejte-v-losticich-aneb-zastavka-jako-malovana). Mimo interiér domu se již fotografovat může a i „venkovní galerie“ stojí za to. Jmenovat stačí Antiradar pro chlácholení nasraného obyvatelstva, Největší lidský trus objevený kdesi u Loštic L.P. 1880, hrníčky na zlobivé dušičky nebo hraniční kameny Mistrova panství. Pan Beneš je možná tak trošku Narcis, ale pochybuji, že by to někomu vadilo.

Nakonec jsme si koupili pohledy s Loštickým betlémem, Jaroslavem Benešem a jeho dalšími díly (na výběr jsou „naked“ verze za 15,- Kč nebo s Mistrovou známkou a autogramem za 20,- Kč) i pohledy s vyobrazením podoby Loštic okolo roku 1920 a se ztvárněním Trasy lišky Bystroušky. A ty nám velmi ochotně podepsal jejich autor, Pavel A. Taťoun. Pokud budete mít možnost, zajeďte si do Loštic a – nejen - na betlém se podívejte. Vstupné je dobrovolné a za sebe mohu toto místo jen vřele doporučit.

Poslední aktualizace: 19.12.2013
Loštický betlém návštěvou u řezbáře Jaroslava Beneše aneb vánoční Loštice na mapě
Autor: markyz63

Příspěvky z okolí Loštický betlém návštěvou u řezbáře Jaroslava Beneše aneb vánoční Loštice

Vítejte v Lošticích aneb zastávka jako malovaná
Městečko Loštice, ležící na hanáckém okraji šumperského okresu, mělo svým…
Městečko Loštice na Šumpersku se může – celkem nezvykle a mimo jiné -…
K loštickému řezbáři Jaroslavu Benešovi se jezdí převážně za krásným vyřezávaným betlémem, na kterém najdeme spoustu slavných postav…
V Lošticích na Malém náměstí stojí Kostel sv. Prokopa se zachovalým…
Na konci Palackého ulice v Lošticích stojí dům, ve kterém žil a tvořil v…
Kdo někdy zavítal do Loštic, nezřídka byl překvapen množstvím návštěvníků,…
Počátkem června roku 2011 opět pomalu uzrál čas poctít nějaké konzumačně…
Tvarůžková cukrárna nabízí moučníky z tvarůžků i klasické sladké zákusky. Manželé Poštulkovi  připravují z Olomouckých tvarůžků a …
Pokud navštívíte městečko Loštice, je tam poměrně mnoho k vidění kromě…
Na Malém náměstí v Lošticích byl vybudován před ZŠ z r. 1895 Památník…
Sloup se sousoším Nejsvětější Trojice se nachází v Lošticích na Náměstí…
V parku na Náměstí Míru v Lošticích se nachází kamenná čtyřboká kašna se…
Pondělí 31. 8. 2020 Včera večer i v noci bylo docela teplo, ale vítr…
Na Náměstí Míru v Lošticích stojí výrazná budova restaurace a pivnice U Rytíře. Budova restaurace má renesanční jádro a je v…
Čtvercové Náměstí Míru v Lošticích bylo ve středověku uzavřeno čtyřmi…
Po dálnici  z Olomouce směr Hradec Králové se dostaneme…
Hlavním cílem mého letošního posledního srpnového cyklovýletu bylo…
Vracíme se z naší podzimní dovolené, při které jsme poznávali hlavně…
Loštice leží na Severní Moravě, severozápadním směrem od Olomouce. Městeč…
První zmínka o radnici v Lošticích je z r. 1545, kdy se rada města…