Lomnice nad Popelkou

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Celodenní výlet Za kulturou Za sportem Do přírody Na kole

Kam a jak jedeme

Směřujeme do města, které se nachází na rozhraní Českého ráje, Pojizeří a Podkrkonoší.

Za čím jedeme

Lomnice je historicky doložena již v Dalimilově kronice ve vztahu k roku 1232. Prvním doloženým majitelem je doložen rod Košíků, který na tvrzi v Lomnici sídlil do roku 1308, kdy se dostala do vlastnictví Valdštejnů. Dalšími významnými majiteli byly rody Morzinů a Rohanů. Za doby Morzinů byla v letech 1730-37 realizována barokní přestavba tvrze postavená Valdštejny v 16. století na trojkřídlý patrový zámek. V současné době je zámek využíván ke kulturním účelům města. Sídlí zde Kulturní a informační středisko, Městská knihovna. V prvním patře se nalézá Zámecká minigalerie, společenský salonek, malý sál, ale zejména velký sál, ve kterém se konají nejrůznější výstavy, koncerty, besedy, společenské zábavy a plesy. Mezi další významnou památku Lomnice patří bez věžový kostel sv. Mikuláše z Bari, který se nachází v dolní části Husova náměstí. Postaven, resp. dostavěn byl roku 1782. Uvnitř kostela jsou umístěny mramorové náhrobníky Václava Štěpanického z Valdštejna (1579) a Elišky z Martinic (1605). Autorem řezbářských prací v interiéru je Jan Hájek z Kosmonos. Původní varhany od Pavla Františka Horáka byly zničeny požárem při opravě varhan. Nové varhany postavil místní mistr varhanář František Kobyle v letech 1881-82. U zadní části kostela se nachází Socha sv. Jana Nepomuckého z roku 1739. Na Husově náměstí najdeme několik dalších památek a zajímavostí. V horní části náměstí je to pomník Mistra Jana Husa, který patří k nejstarším Husovým pomníkům v severovýchodních Čechách. Pomník je dílem akademického sochaře Jindřicha Říhy z Prahy, slavnostně odhalen byl v roce 1900. Jižní části náměstí dominuje morový sloup postavený z vděku, že město v roce 1713 nezasáhla morová epidemie. Celková výška sloupu je 9,51 metrů, na vrcholu sloupu s korintskou hlavicí byla umístěna socha patronky města Panny Marie Lomnické. V prostoru Husova náměstí dále najdeme dvě kašny. Kašna dolní je zhotovena z hořického pískovce, kašna horní byla zhotovena v roce 1889 z lomnické žuly kameníkem Adolfem Mahlerem. Horní část Husova náměstí uzavírá pseudorenesanční radnice postavená v roce 1864. U již zmíněného zámku je umístěn památník lomnického rodáka, příslušníka ČS letectva v Anglii, 311 bomardovací perutě, později 312 stíhací perutě Františeka Truhláře. František Truhlář, který přežil útrapy války tragicky zahynul, při předvádění akrobacie, v rodné Lomnici dne 3. 12. 1946, se svým Spitfire zachytil o střechu a zřítil se....

Jak a kde jsme se najedli a ubytovali

Vzhledem k tomu, že návštěvu Lomnice je vhodné spojit s výletem na Kozákov tak naplnění hladové bříška se nabízí v Riegrově turistické chatě na Kozákově.

Co se nám nejvíc líbilo a co ne

Výrazná budova radnice a opravený zámek zaujme každého návštěvníka. Mne, který obdivuje muže, kteří bojovali za tuto zem za kniplem Spitfire, Hurricane, Liberátoru, nebo jiného stroje rozhodně zaujal pomník letce Františka Truhláře.

Při cestě do Lomnice od Jičína za železničním přejezdem u Ploužnice je odbočka směrem k vrchu Tábor s Tichánkovou rozhlednou, viz: https://www.turistika.cz/mista/vrch-tabor-tichankova-rozhledna.

O kousek dále směrem k Nové Pace se nachází zříceniny hradů Bradlec a Kumburk, které také stojí za návštěvu. O Kumburku více zde: https://www.turistika.cz/mista/kumburk

Poslední aktualizace: 29.11.2010
Lomnice nad Popelkou na mapě
Autor: Martens

Příspěvky z okolí Lomnice nad Popelkou

Lomnice nad Popelkou: Mariánský morový sloup
Mariánský morový sloup na Husově náměstí. Byl vybudován v barokním stylu roku 1713 jako poděkování za odvrácení moru. Původně stál o…
Husův pomník na Husově náměstí v Lomnici nad Popelkou. Vznikl podle projektu pražského sochaře Jindřicha Říhy. Byl…
Při tomto výletě navštívíme krásný kout naší republiky nacházející se na…
Lomnický Pomník Mistra Jana Husa patří k nejstarším Husovým pomníků v severovýchodních Čechách. Pomník je dílem akademického sochaře…
Lomnické Kulturní a informační středisko, kde návštěvník obdrží veškeré informace o městě a okolí se nachází v budově Hrubého domu…
Rok 2015 byl naším prvním rokem, kdy jsme se odhodlali …
Lomnice nad Popelkou - morový sloup
Jednou z dominant centra Husova náměstí je 9,51m vysoký Morový sloup. Postaven byl z vděku, že v roce 1913 „Bůh městečko Lomnici…
Muzeum v Lomnici nad Popelkou bylo založeno před sto deseti lety. Po 2. sv…
Lomnice nad Popelkou najdeme v Severních Čechách, jihovýchodním…
Neděle 17. 10. 2021 - odpoledne Dopoledne jsme si udělali vycházku přes dvě…
Hlavní turistický rozcestník v Lomnici nad Popelkou, který se nachází v jižní části Husova náměstí naproti Kostelu sv. Mikuláše z…
Soubor dvou pomníků se nachází na upraveném prostranství před…
Bez věžový kostel sv. Mikuláše z Bari se nachází v dolní části Husova náměstí. Postaven, resp. dostavěn byl roku 1782. Uvnitř…
Zámek stojí na severozápadním konci náměstí v Lomnici nad Popelkou na…
O výsledcích 9. ročníku populární ankety 4camping Penzion roku, na…
Lomnice nad Popelkou - zámek
Zámek v Lomnici nad Popelkou byl postaven Valdštejny v 16. století v…
Často mám problém, do které oblasti trasu zařadit. Lomnice nad…
Autobusové nádraží v Lomnici nad Popelkou se nachází severně, cca 250 m,…
Socha sv. Jana Nepomuckého v Lomnici nad Popelkou v barokním stylu. Původně stála na rozcestí Na Hrázi (křižovatce dnešních ulic Plk. Truhláře a 5. května). Nechal ji vystavět lomnický rodák Jan Kož…
Psát o tom, jak je Český Ráj atraktivní a hojně navštěvovanou…
Pomník obětem válek se nachází v malém parčíku u autobusového nádraží. Pomník byl odhalen v roce 1921, původně stával u bývalého…
Ukázkou funkcionalistického stylu ve městě je budova kostela Církve československé husitské, který byl postaven v roce 1937.…
Jedná se o jednu z těch docela "profláknutých" tras, oblíbených…
Ráno jsme si přivstali a už pádíme na vlak. Dnes chceme navštívit Lomnici…
Turistické rozcestí Lomnice nad Popelkou, U obory
Turistické rozcestí leží na místní silnici z Lomnice nad Popelkou na Chlum a Tábor. Procházejí tudy tyto značené trasy: červená SV směrem - Lomnice…
Lomnice nad Popelkou - skokanský mostík s rozhladňou
Lomnice nad Popelkou - skokanský mostík s rozhladňou - nachádza…
Cílem naší cesty je vrch Tábor, který je součástí Ještědsko - kozákovského hřbetu a pomyslně tak odděluje Český ráj od Podkrkonoší a…
Výchozím místem pro motorizované turisty může být vrch Tábor, kde lze i pohodlně zaparkovat. Dalším možným výchozím místem je…
Při příjezdu, nebo příchodu, k vrcholu Tábora nás zaujmou tři objekty, kostel Proměnění páně, křížová cesta a Tichánkova rozhledna.…