Lnáře

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Celodenní výlet Do přírody

Obec Lnáře leží v Jihočeském kraji, ve strakonickém okrese, na toku Smoliveckého potoka. Název obce je odvozen od lnu, jehož pěstováním a následným zpracováním se většina místních obyvatel v minulosti živila.
Toto místo byl osídleno již od pravěku, první písemná zmínka o obci je datována k roku 1318. Lnářské panství mělo v průběhu staletí štěstí na majitele. Byli to dobří hospodáři, kteří toto místo zvelebovali a svými zásahy utvářeli zdejší krajinu.
V roce 2006 byla v obci vybudována naučná stezka, kterou jsme z části využili, aby jsme poznali zdejší památky a dozvěděli se něco o historii tohoto místa.

Do Lnář jsme přijeli autem, které jsme nechali stát na nevelkém parkovišti před místním zámkem. A právě na zámek směřovaly naše první kroky.

Zámek Lnáře začal stavět v druhé polovině 17. století rod Mitroviců, dostavěn byl za Černínů z Chudenic. Dvoupatrová, čtyřkřídlá barokní stavba je obklopena romantickou anglickou zahradou. V roce 1945 se zde vzdal armádě USA generál Vlasov se svojí povstaleckou armádou, což připomíná pamětní deska před zámkem.

Po prohlídce zámku a zahrady jsme se vydali k tvrzi, původnímu obydlí majitelů lnářského panství,která stojí hned vedle zámecké budovy.

Tvrz Lnáře byla založena na začátku 14. století. Původní dřevěná vodní tvrz byla na konci 16. století přestavěna do dnešní renesanční podoby. Současně s přestavbou tvrze proběhlo i vybudování zdejší rybniční soustavy pod vedením samotného Jakuba Krčína. Po výstavbě zámku sloužila tvrz úředníkům panství, byl v ní pivovar a také vězení.

Po návštěvě dvou hlavních dominant obce jsme se vypravili po trase naučné stezky poznávat i další zajímavosti Lnář.

Kaple svaté Anny byla vystavěna na návrší za zámeckým parkem v barokním stylu v roce 1702. v roce 1840 byla přestavěna ve stylu klasicismu.

Klášter bosých augustiniánů byl založen Černíny z Chudenic v roce 1684 u již tehdy stojícího kostela Nejsvětější Trojice. Klášterní areál nyní slouží jako psychiatrická léčebna, bývalý klášterní kostel s oltářním obrazem od Petra Brauna je dnes využíván jako kostel farní.

Po trase naučné stezky jsme se následně dostali až na její konec na hráz Podhájského rybníka. Zde jsme se dozvěděli z informačních tabulí, které jsou umístěny i na dalších zajímavých místech stezky, o historii rybářství na Lnářsku. Z Podhájčí jsme potom vyšli na silnici spojující Lnáře s Kadovem. Po té jsme se vrátili nazpět do centra obce. Zde jsme si u barokního mostu se sochami svatého Jana Nepomuckého a svatého Donáta připomněli i historii Lnářů nedávno minulou, kdy v roce 2002 postihla Lnáře ničivá povodeň.

Po prohlídce zámku a tvrze, než jsme vyrazili na naučnou stezku, jsme se občerstvili v zámecké restauraci. Ta se nachází přímo na nádvoří zámku.

Nejvíce nás zaujala krásně upravená zámecká zahrada.

Naučnou stezku si lze projít kdykoliv.

Tvrz Lnáře : VI-VIII přístupná denně mimo pondělí
                   IX-V přístupná pouze v pracovní dny
                   vstupné 20,- Kč.
Zámek Lnáře: V, VI, IX prohlídky v SO a NE
                     VII a VIII prohlídky denně mimo pondělí
                     základní vstupné 90,- Kč, zámecký park samostatné vstupné 30,- Kč.
Bývalý klášterní komplex bosých augustiniánů a kostel Nejsvětější Trojice nejsou běžně přístupné.

Poslední aktualizace: 22.3.2021
Lnáře na mapě
Autor: neratovak

Příspěvky z okolí Lnáře

Po stopách Ladislava Stehlíka VI.etapa
Šestá etapa s Ladislavem Stehlíkem Zemí zamyšlenou   Další tedy už…
Obec Lnáře je známá zejména díky místnímu monumentálnímu zámku a…
Obec Lnáře se nachází na severozápadním okraji okresu Strakonice …
První zmínky o tvrzi pocházejí přibližně z roku 1318. Za prvních vladyků stála, ještě dřevěná, v močálovité…
Trasa dnešního cykloputování nás povede zhruba severním směrem od…
Lnáře (zámek)
Soutěž 2 body
Malebný zámecký areál je klenotem městečka Lnáře na Strakonicku v…
Kocelovické Pastviny (GPS 49°28'29.059"N, 13°49'29.691"E) je…
                       Je na západ cesta dlouhá  Je čtvrtý březen 2012 a…
                    Přes dva kraje  Dne 2. října jsme se vydali na putování krásnou krajinou na rozhraní dvou krajů a to…
Kasejovice leží v Jižních Čechách, severozápadním směrem od města…
                      Z KASEJOVIC  DO BLATNÉ   Za hezkého polojasného…
                       FORMANSKOU   STEZKOU Sobota 14. září 2013. Na tento den byl určen pěší výlet po Formanské stezce z Kasejovic. Všechno…
Každoroční Jarní výprava s kamarády se odehrála podle Petrových regulí. On byl na řadě s výběrem a volil okolí Blatné, kde kdysi…
                      Zadními vrátky za kůzlátky Tak toto putování si…
  Jedeme na západ Blatenska do míst, kde prochází hranice mezi Jihočeským…
V mírně zvlněné krajině mezi Slatinou a Kadovem, na pomezí Plzeňského a…
Sobota 3. 10. 2020 V noci byl nádherný klid, vítr se uklidnil, žaludy…
Za krásnou krajinou severní části blatenska, prohlídku zříceniny hradu…
Jedeme do Blatné, podívat se na vodní zámek a při té příležitosti…
Za krásami rybníků na severní a severovýchodní straně Blatenska           …