Líský u Slaného – obec a rozhledna

Tipy na výlet Vycházka - půldenní Do přírody

Už skutečně opouštíme severních část Krušných hor, opouštíme i Ústecký kraj a míříme na jih, samozřejmě k další rozhledně.

Tato malá obec se nachází na severovýchodním okraji pohoří Džbán, 15 km na západ od Slaného – v zatáčce okresní komunikace ze Slaného, resp. z Pozdeně do Hořešovic.
První písemná zmínka o obci je z r. 1616. K datu výrazně dřívějšímu se však vztahuje pověst. Zhruba 700 metrů severně od obce je studánka Královka, kde je v březovém hájku kaplička. Právě u studánky prý ukryla královna Eliška Přemyslovna klíče od korunovačních klenotů, když utíkala přes svým manželem. Tuto pověst literárně zpracoval Václav Beneš Třebízský ve své povídce Královka.
Přibližně 1 km na jihozápad je od r. 2009 na svahu kopce Okrouhlík volně přístupná rozhledna, která je součástí kovového vysílače mobilního operátora. Ten je vysoký 35 metrů, na vyhlídkovou plošinu ve výšce 25 metrů vede okolo sloupu obtočené schodiště se 141 stupni. Já tvrdím, že tyto rozhledny patří mezi stavby bez nápadu, ale když už ten stožár tady stojí, je fajn, že se z něj nechá podívat do okolí. Výhledy jsou pak daleké. Je vidět přírodní park Džbán, pásmo Českého Středohoří a Krušných hor, Říp, při dobré viditelnosti i Ještěd a Krkonoše.

V obci ani u rozhledny se těžko nějaké občerstvení sežene, u rozhledny není ani lavička, natož přístřešek. Takže raději jídlo a pití s sebou.

Výhledy byly daleké, i když v okolí je hodně rovina - až na obzoru se zvedaly kopečky. Nejzajímavější byla luční kobylka, která se asi také snažila dostat nahoru na rozhlednu. Tu jsem zvládla vyfotit, ale rozhlednu bohužel ne. Bylo neskutečné horko – nejdřív jsem spěchala nahoru a doufala, že to tam bude trochu foukat. Při cestě zpátky jsem zase spěchala do stínu lesa.

Kdo by se chtěl ještě projít, tak může pokračovat po neznačené cestě od rozhledny ještě asi 1 km přes Okrouhlík k rozcestníku turistických tras Les Spáleniště, kudy vede modrá turistická značka - vpravo přes Zichovec do Žerotína (6 km), kde je zřícenina hradu, nebo vlevo k Bednářské skále, kde je označena i vyhlídka (3,5 km). Také se tam nechá jen tak se toulat po mnoho pěšinách.
Poslední aktualizace: 21.11.2018
Líský u Slaného – obec a rozhledna na mapě

Příspěvky z okolí Líský u Slaného – obec a rozhledna

Rozhledna Líský
Rozmach rozhleden v dnešní době má za následek skutečnost, že ty rostou i v místech, kde by to možná nikdo nečekal. Jedním z…
Rozhledna u obce Líský
Od roku 2009 stojí na mírném Návrší nad obcí Líský telekomunikační věž s rozhlednou. Vyhlídková plošina je ve výšce 25 metrů a vede…
Vyrazili jsme po Toulavé kameře 21.3.2010, počasí bylo střídavě…
Obec Zichovec leží 13 km severozápadně od města Slaný, v blízkosti…
Výlet do míst, kde se nacházejí megalitické památky, do tak zvaného…
Přírodní rezervace Milská stráň leží západně od severního okraje obce Milý…
Nevelké zříceniny gotického hradu Žerotín stojí na nízkém návrší nad stej…
V lesní části nazvané U zabitých stojí téměř zapomenutý pomníček zastřeleného mysliveckého mládence. V roce 1865 se zde navzájem zastřelili myslivecký mládenec a pytlák. Původně…
Území Džbánu představuje pahorkatinu, která zejména v okolí Ročova přechá…
Za tajemnem a energií do nedostavěného kláštera Klarisek v Panens…
Panenský Týnec - kaple sv.Jana Nepomuckého
Panenský Týnec-kaple sv.Jana Nepomuckého               Historie kaple sv.Jana Nepomuckého není až tak přesná a tudíž kdo ji postavil a kdy lze se…
Obec v dávných dobách ležela na tzv."Královské cestě" z Prahy do Lipska. Dnes je v obci k vidění Kostel sv. Jiří na návsi s…
Vozem nebo autobusem,vlak tam nejezdí.Nejbližší zastávka 4km…
Panenský Týnec - nedostavěný kostel kláštera Klarisek
Velmi oduševnělé místo, které by si neměl nechat ujít opravdu žádný…
Jedeme-li po hlavní silnici z Loun na Prahu, mineme po pravé straně obec Třebíz. Pro většinu lidí je to tuctová obec, která přece…
Třebízská obdélníková náves si zachovala původní vzhled především díky…
Obec Třebíz se nachází v okrese Kladno, kraj Středočeský, zhruba …
Malou vísku Třebíz s necelými dvěma sty obyvatel najdeme zhruba 8 km od…
Trasa naučné stezky „Putování okolo Třebíze“. Díky zachovalé návsi s…
Na Slánsku je mnoho krásných dřevěných zvonic a patří k historicky nejcennějším u nás. Zvonice mívají jeden nebo více zvonů. …