Lipno a okolí : Frymburk, Stožec, Vítkův kámen (hrádek), Schwarzenberský kanál

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Pro zdatnější Vycházka - půldenní Za kulturou Za sportem Do přírody Na hory Na kole

Lipno
Lipno  •  Foto: kalinka1631

Vodní nádrž Lipno byla vybudována v letech 1952-1959. Je to největší vodní plocha v Čechách. Na pravém břehu zasahuje malým územím až k hranici s Rakouskem. Je čtvrtým vodním stupněm Vltavské kaskády.
Na březích Lipna i v okolí je mnoho krásných městeček a rekreačních středisek.

Jedním z těchto krásných míst je i Frymburk; část městečka je součástí Chráněné krajinné oblasti Šumava. Nejvýznamnějším a nejviditelnějším bodem Frymburka bude kostel svatého Bartoloměje. Nedaleko od kostela je přístaviště, odkud se můžeme vydat na plavby po několika trasách. Zajímavý podlouhlý tvar náměstí zdobí kašna, fontána, mariánský sloup, socha, pranýř a bronzový reliéf Adalberta Stiftera. Je to příjemné místo s několika penziony a hospůdkami, od jara do podzimu ozdobené květinami. Můžeme tu navštívit Muzeum, ve kterém se dozvíme něco o místním životě v posledních staletích a o zásadní změně při stavbě přehrady. Jsou tu vystavena také díla básníka Šumavy Adalberta Stiftera. Najdeme tu taky informační centrum, kde se můžeme dozvědět něco o místním kulturním dění nebo možnostech dopravy, koupit si mapy nebo pohlednice. Kdybysme jeli z Frymburka do Lipna nad Vltavou po silnici 163, za Frymburkem vlevo uvidíme parkoviště a u něj restauraci Leyla. Za restaurací je lyžařský areál a singltrail. O pár kroků dál vlevo uvidíme křížovou cestu, která nás dovede ke kapli Panny Marie Bolestné. Kaple byla restaurována v roce 1992. Je tam také krásný výhled, když je pěkné počasí. Křížová cesta je součástí Naučné stezky Lipno a žluté turistické trasy, která vede přes vrch Kaliště s výškou 993 m. n. m. nedaleko od Stezky korunami stromů a Lesního hřiště Království lesa k rozcestníku U Kramolína v Lipně nad Vltavou a dál. Frymburkem prochází také zeleně značená trasa, která se zvedá u campu do kopců a jinou trasou vede také do Lipna nad Vltavou. Camp nabízí ubytování v karavanech, v chatách a je umístěn mezi silnicí a břehem přehrady.

Severozápadně od Lipna leží hora Stožec s výškou 1065 metrů nad mořem. Mezi horou Stožec a vesnicí Stožec najdeme Stožeckou skálu s výškou 974 m. n. m. a nádhernou poutní kapli Panny Marie u pramene léčivé vody. Kaple byla obnovena v roce 1988 a je ukázkou lidového řezbářství. Pod Stožeckou skálou a kaplí vede cyklotrasa 1030 a modrá turistická trasa a nahoru ke kapli a na skálu vede Naučná stezka Na Stožeckou skálu a modrá odbočka. Vesnicí Stožec prochází Naučná stezka lesních her, cyklotrasa a žlutá turistická trasa. Najdeme tu vlakovou stanici, zastávku autobusu, informační středisko, restauraci a mnoho možností ubytování. Protéká tu Studená Vltava.

Za návštěvu stojí také zřícenina gotického hradu Vítkův kámen (také Vítkův hrádek), kterou najdeme ve výšce 1035 metrů nad mořem na pravém břehu Lipenské přehrady asi pět kilometrů od Přední Výtoně. Je to jeden z nejvýše položených hradů v Čechách. Hrad byl založen Vítkovci a první zmínka je doložena z roku 1347. Potom přešel do vlastnictví Rožmberků až do 17. století. Poté patřil Habsburkům, Eggenbergům a Schwarzenbergům. Po druhé světové válce sloužil jako vojenská pozorovatelna a zřícenina pak chátrala. Veřejnosti po opravách byla zpřístupněna v roce 2005. Při příznivém počasí je z věže zříceniny daleký výhled. Na plošinu, ze které se můžeme rozhlížet, vede 61 dřevěných schodů. Při dobré viditelnosti jsou dokonce vidět Alpy.
Při návštěvě hrádku můžeme zaparkovat v horské vesnici Svatý Tomáš a prohlédnout si gotický kostel Božího těla na Svatém Tomáši (bývá často mylně označován jako kostel sv. Tomáše), který byl založen v roce 1348 Petrem I. z Rožmberka. V letech 1510-1517 proběhla výrazná pozdně gotická přestavba. Po druhé světové válce sloužil jako skladiště. V roce 1997 byl znovu vysvěcen. Na severní straně chóru uvidíme původní malbu ze 14. století.
Obdivovat můžeme taky horský hotel, který je přestavěn ze zámečku - Schwarzenberské myslivny. Ta byla postavena v roce 1722 ve "švýcarském slohu" a byla vyzdobena Dürerovými obrazy.

Z dalších aktivit, které můžeme v okolí přehrady Lipno podniknout, doporučuju projížďku na kole nebo pěší výlet podél Schwarzenberského plavebního kanálu. Schwarzenberský plavební kanál začíná u hranic s Německem poblíž hory Třístoličník. Na začátku kanálu najdeme vysoký kámen s pamětní deskou věnovanou lesnímu inženýrovi a zeměměřiči Josefu Rosenauerovi, který byl autorem projektu. Bylo propojeno několik šumavských potoků pomocí umělého koryta s průměrným spádem 2,5 pomile, šířkou 3,5 až 4 metry a hloubkou koryta okolo 1 metru.  Plavební kanál byl vystavěn na žádost knížete Jana Nepomuka I. ze Schwarzenbergu. Celá délka kanálu je 52 km. Byl budován ve dvou etapách. V první etapě(1789-1793) bylo hlavním úkolem lepší zásobování Vídně palivovým dřevem. Doprava dřeva ze Šumavy do Vídně trvala 8 dní. Druhá etapa byla podle návrhu Josefa Rosenauera vybudována v letech 1821-1822.
Poslední plavba proběhla v roce 1962. Od roku 1989 byly některé úseky obnoveny. Muzeum Schwarzenberského kanálu je v obci Chvalšiny, rodišti Josefa Rosenauera a druhé muzeum je v osadě Jelení Vrchy, na hranici starého a nového kanálu.
Souběžně s kanálem vede Naučná stezka (od roku 2003) a cyklotrasa. Naučná stezka končí na hranicích s Rakouskem u rozcestníku Pestřice – Sonnenwald-CZ/A. Plavební kanál a cyklotrasa pak pokračují dál na území Rakouska.
Dalším plavebním kanálem byl Vchynicko-tetovský plavební kanál, který navrhl opět Josef Rosenauer.

Další městečka v okolí přehrady :
Nová Pec
Horní Planá
Černá v Pošumaví
Vyšší Brod

U Lipna a v okolí si můžeme vybrat, jestli jsme nejradši jen v přírodě, nebo chceme navštívit muzea a hrady, nebo každý den něco foot Taky asi podle počasí.

My jsme byli u Lipna několikrát, bydleli jsme v Jenišově u Horní Plané, penzion pak procházel rekonstrukcí. Možností ubytování a stravování je v této oblasti mnoho.

Mě nejvíc potěšily naše výlety na kole, kolem Schwarzenberského kanálu, do Stožce nebo krásný výhled z Vítkova kamene.

Při výletech na kole jsme platili za jídlo a pití. Vybírali jsme si spíš hospůdky s venkovním posezením, ceny se nám zdály přijatelné, jídlo dobré. Na Vítkově kameni se platí nízké vstupné - v roce 2020 to bylo za dospělého 70 a za dítě 35 korun.

Poslední aktualizace: 28.1.2020
Lipno a okolí : Frymburk, Stožec, Vítkův kámen (hrádek), Schwarzenberský kanál na mapě

Příspěvky z okolí Lipno a okolí : Frymburk, Stožec, Vítkův kámen (hrádek), Schwarzenberský kanál

Park Frymburk
Park Frymburk Jsme malý rodinný areál pro začínající lyžaře či s…
Pokud se vám podaří zavítat na Lipno, můžete si zde užít skvělou …
Základní myšlenkou našeho parku je trávení volného času v přírodě. Návrat…
Městys Frymburk - Pohoda, klid a wellness na poloostrově rok zal…
      Na Lipno jsme vyrazili autem 22.6. 2010 o půl šesté ráno. Do…
Zdejší park byl založen na frymburském náměstí v roce 1884. Ještě předtím však byl v roce 1853 vydlážděn kamennými plotnami umělý po…
Turistickým rozcestím na náměstí ve Framburku prochází zelená TZ, která je součástí evropské trasy E10. Směrem na sever vás dovede d…
Zdravíme turisty a milovníky lyžovanání. Máme dobrou zp…
Běžkařský okruh Frymburk - Svatonina Lhota - Frymburk Z…
Frymburk leží v Jižních Čechách, jihozápadně od města Český…
Nabízíme ubytování v moderních apartmánech vhodné pro příjemnou rodinou…
Natěšení milovníků zimních radovánek po dvou covidových ránách leto…
Lipenská víla
Nová patronka Lipenského jezera byla umístěna na skalní výběžek u břehu jezera 23.4.2011.…
Malá šumavská vesnička ležící na pravém břehu Lipenské přehrady. První písemně doložený název dnešní Přední Výtoně zněl Heuraffl, který se ještě…
Lipno je navštevovanou obcou v južných Čechách na ľavom brehu údolnej…
Cyklovýlet z Lipna nad Vltavou do Frymburku a zpět
Soutěž 3 body
Cyklovýlet z Lipna nad Vltavou do Frymburku a zpět Pěk…
Nekonečné Pohodlí pro rodiny. 3 nové 4sedačkové lanovky, prodloužené…
První Stezka korunami stromů v České republice nabízí návštěvníkům jedinečnou kombinaci zážitků. Stezka je citlivě začleněna do…
Lipenské jezero
Ideální místo pro prožití jak aktivně tak pasivně pojaté dovolené po celý…
Přehrada Lipno II byla postavena na západním okraji městečka Vyšší Brod na…