Lietavská Lúčka – zřícenina hradu Lietava – Rájecké Teplice

Tipy na výlet Romantika Celodenní výlet Do přírody

V červnovou sobotu jsem se vydal s Františkem a přáteli na výlet do zahraničí. Jeli jsme na Slovensko a naším hlavním bodem trasy byla zřícenina hradu Lietava. Samozřejmě, že jsme nejeli jen na hrad, ale taky pěšky poznat krásu okolí.

Foto: smudla

Výchozím místem našeho putování byla obec Lietavská Lúčka, která je jen pár kilometru na jih od Žiliny. Jak jsme dojeli, tak jsme si dali u řidiče ranní kávu, zabalili si věci a vydali se na cestu. Počasí bylo nic-moc, ale nepršelo. Vyrazili jsme po modré turistické značce a první cíl byl rozcestník „Malchovica“, který je podle slovenských směrníků (neudávají km ale čas) vzdálen 30min. Cesta vedla mírně do kopce a šlo se hlavně loukou. Kousek za obcí jsme hned minuli motokrosový areál. Zhruba za uvedený čas jsme za stálého stoupáni dorazili k rozcestníku. Dále jsme šli pro změnu z kopce, stále po modré značce do obce Lietava a o do její části Majer. Podle ukazatele to bylo 15min. Kousek před obcí jsme minuli kamenné dvojkřeslo, které je z roku 1788. V samotné obci Majer je spoustu krásných rodinných domů. Měli jsme za sebou cca 45minut chůze, ale to jsme netušili, co nás čeká dále. Rozcestník říkal, že na hrad Lietava je to dalších 30minut. Hrad jsme už na dálku viděli, ale to jsme ještě nevěděli, do jakého kopce se budeme plazit. Sotva jsme opustili místní komunikace, tak jsme šli loukou kolem pasoucích se oveček pod kopec hradu. A tam začal táhnoucí se kopec, který neměl konce. Po delším funění jsme dorazili ke zřícenině hradu Lietava. Počasí se mezi tím notně zhoršilo a tak výhledy na slovenské hory Mala Fatra byly špatné, takřka nulové. Drobně začalo mrholit a tak jsme všichni vytahovali bundy. Většina na hradě posvačila a zároveň si odpočinula po náročném výstupu. Z hradu jsme šli po zelené značce do obce Lietavská Svinná. Podle ukazatele to je 30min, ale pro změnu prudce z kopce. V zimě na bobech by to šlo snadněji, ale takhle to byl nápor na nohy. V obci už čekal náš autobus a ti kteří nechtěli jít až do Rájeckých Teplic už tady zůstali. Šofér zájemcům uvařil kávu a pivařům prodal pivo. Protože se počasí umoudřilo, tak jsem se vydal dál pěšky. Kdybych tak věděl co mě čeká, tak jsem zůstal v autobuse. Mysleli jsme, že už největší stoupání máme za sebou, ale to jsme se mýlili. Obec Lietavská Svinná je v nadmořské výšce 420m. My jsme měli podle ukazatele před sebou hodinové stoupání na kopec Skalky-pramen, který je v nadmořské výšce 778m. Za obci se nám někde ztratila zelená značka a po marném hledání jsme to vzdali a začali šlapat přímo po lyžařské sjezdovce okolo vleku na vrchol. Jestli nás domorodci viděli, tak si museli myslet že „čehúni sa zbláznili“. Jak dlouho jsme se plazili nahoru, nevím, ale bylo to nekonečné. Z kopce jsme se naposledy podívali na hrad a na město Žilinu. U studánky jsme se občerstvili a odpočinuli si. Dál cesta už vedla jen z kopce. Nejdříve 10min k rozcestníku Skalky-hřeben a další 1,5hod do Rájeckých Teplic. Podle programu „Turistické trasy“ má tato trasa 12km, ale svým neustálým stoupáním a klesáním je dost náročná. Do cíle jsme došli všichni, Františkovy povolené ztráty se nekonaly. V Rájeckých Teplicích jsme si prohlédli městečko a jeho krásný park s jezírkem.

Hrad Lietava je svou rozlohou druhý největší hrad na Slovensku (za Spišským hradem). A tak pro každého milovníka památek, je jistě vítaným místem výletu.

Po cestě jsme se nikde v hospodě nestavovali. Kdybychom důkladněji procházeli obce Lietava-Majer a Lietavská Svinná, tak by se určitě nějaká hospůdka našla. My jsem měli vlastní zásoby (buď v batohu, nebo řidič v autobuse). V cíli trasy – v Rájeckých Teplicích je restaurací a hotelů dost a taky jsme toho využili na pivo a kafe.

Líbil se mi moc hrad Lietava a krásný park s jezírkem uprostřed města Rájecké Teplice. Nelíbily se mi ty kopce- bylo to pořád nahoru a dolů, žádná rovina.

Foto: smudla

Sběratelé turistických známek můžou navštívit Informační centrum v Rájeckých Teplicích a koupit si slovenskou známku 148 a 209.

Poslední aktualizace: 21.5.2013
Lietavská Lúčka – zřícenina hradu Lietava – Rájecké Teplice na mapě
Autor: smudla

Příspěvky z okolí Lietavská Lúčka – zřícenina hradu Lietava – Rájecké Teplice

Vyhlídka nad Rajeckými Teplicemi
Vyhlídka, o které dnes krátce napíšu, není na samostatném upraven…
  Náš turistický výlet jsme zakončili v malém slovenském lázeňském městě…
Kúpelný Hotel Skalka sa nachádza v peknom prírodnom prostredí Rajeckej…
Poluvsie, dnešná časť Rajeckých Teplíc v Rajeckej kotline je tiež rodiskom…
K známym kúpeľným mestečkám na Slovensku určite patria aj Rajecké…
Zaujímavý dominantný skalný útvar, jeden z najkrajších na Slovensku, je  Poluvsianska skalná ihla. Tá sa týči v Poluvsí, pôvodne…
Už z väčšej vzdialenosti zaujme návštevníka Rajeckých Teplíc zaujímavo…
Poluvsianska skalná ihla je chráněný přírodní výtvor, nacházející se v Rajeckých Tepl…
Komplex Hotelov Aphrodite v kúpeľnom mestečku Rajecké Teplice sa nachádza…
Pokiaľ budete cestovať automobilom po hlavnej ceste medzi Žilinou a Rajcom…
Milovníkov železnic určite poteší návšteva  Muzea…
Haldy sněhové nadílky na svahu, spousty jedinečných záž…
V meste Rajecké Teplice sú dva kostoly, ktoré sú pekne umiestnené vedľa seba. Tým starším je kostolík Nanebovzatia Panny Marie. Bol…
Rajecké Teplice se nachází nedaleko hranice mezi Českou a Slovensko…
Projíždím si takhle jižní výběžek Žilinské kotliny a narazil jsem na…
Lietavská Svinná-Babkov je obec na Slovensku v okrese Žilina. Obec vznikla administrativním spojením Lietavskej Svinnej, Kňazovej Lehoty a…
Lietavský hrad, dnes jen osiřelé zdi, můžete najít jižně od RAJECKých TEP…
Pátek 11. 8. 2023 Večer jsem usnula snad hned,…
PĚKNÁ VESNICE POBLÍŽ RÁJECKÝCH Teplic S PAMÁTKOU ZŘÍCENINY KOSTELA,KTERÝ…
Nedaleko od Žiliny je směrem na Rájecké Teplice malá obec Leitava a nad ní se majestátně tyčí zřícenina stejnojmenného hradu. Při…