Lidické zastavení

Tipy na výlet Vycházka - půldenní Za kulturou Na kole

Jdu na odpolední výlet z Kladna do nedalekých Lidic.

Někdy se člověku podaří spojit příjemné s užitečným a to se mi podařilo včera. Potřeboval jsem něco koupit a tak jsem využil nákupní centrum Oáza na okraji Kladna. Oáza leží na samotném kraji Kladna v městské části Kročehlavy, v těsné blízkosti obce Hřebeč a s touto obcí sousedí Lidice, dnešní cíl mého výletu.

Po úspěšném nákupu vycházím z Kročehlav do vsi Hřebeč, nejdříve jdu lesem a pak po panelové cestě. V těsné blízkosti této panelky leží malý rybník, zastavuji se tam a pozoruji odpočívající kachny. Tato cesta končí ve vsi u Restaurace Čamrda, ale jejich dobré topinky ochutnám až při zpáteční cestě. V Lidicích už jsem několikrát byl, ale vždy jsem tam zajel autem a v mládí i na kole. Dnes se do Lidic dostanu pěšky a o cestě jen vím. že musím projít Hřebčí a pak se nějak do Lidic dostanu. Projdu celou vesnicí a směr Lidice je pěkně značen pro auta a pro cyklisty, tak kopíruji cyklotrasu 018, která vede po silnici. Na konci Hřebče odbočuji doleva a to už jdu mezi poli a doufám, že jdu správně. Celou vesnici jsem prošel po chodnících a teď už jdu po málo frekventované silnici, samozřejmě vlevo, jak nás učili ve škole co by malé dítka. Při silnici leží vyhozené harampádí z nějaké přestavby, a protože jsem pořádkumilovný člověk, tak si to harampádí fotím do tohoto článku. Vytahuji foťák a v ten moment u mne zastavuje starší auto plné železného šrotu a řidič s úsměvem říká“ šéfe já to uklidím “ . Já mu odpovím, že mě je to jedno a on si z černé skládky vybere železné věci a uhání dál. Ještě na mě stačí z okénka zahalekat “ mě taky máte vyfoceného“ ? Se srdečným smíchem pokračuji dál podle ukazatele do Lidic.

Tak konečně jsem došel do Lidic a poznám místo, kde jsem co by dorostenec jel cyklistické závody. Na kraji obce vedle obecního úřadu úžasně kvetou překrásné sakury. Dělám fotky kvetoucích stromů a pokračuji dál směrem k lidickému památníku. Než dojdu k samotnému lidickému památníků, míjím znovu obnovený Růžový sad, který málem v 90 letech minulého století zanikl. V letech 2001 až 2002 došlo ke zdařilé obnově tohoto sadu. Po 2. světové válce posílal celý svět růže do tohoto parčíku. Růže v tomto sadu nejkrásněji kvetou v červnu a jsou symbolem tragické historie této obce.

Teď něco z historie Lidic. O Lidicích najdeme první zmínky ve Zbraslavské kronice a to v letech 1300 a 1309. Tehdy vesnici držel pražský měšťan Pavlík. V průběhu staletí byly Lidice třikrát vypáleny, poslední vypálení nacisty během 2. světové války se Lidicím stalo osudné.

27. května byl v Praze spáchán atentát na říšského protektora Reinharda Heydricha. Po tomto atentátu němečtí okupanti začali terorizovat český národ v tehdejším protektorátu. Záminkou pro vypálení Lidic bylo zadržení nejasného dopisu adresovaného jedné zaměstnankyni slánské továrny. Tento dopis spolumajitel továrny předal kladenskému gestapu a jeho obsah si spojilo s rodinou Horákových v Lidicích, jejichž syn byl příslušníkem č.s. zahraničního vojska ve Velké Británii.

V noci z 9. na 10. června gestapo obec neprodyšně uzavřelo, na zahradě statku Stanislava Horáka bylo ráno 10. června zastřeleno 173 lidických mužů, ženy a děti byly převezeny do tělocvičny kladenského gymnázia. Ženám byli děti odebrány a 82 lidických dětí lidské bestie udusili v Polsku ve plynovém voze. Ženy byly deportovány do koncentračních táborů. Několik dětí mělo štěstí, dostaly se na takzvanou převýchovu do německých rodin a nejmenší děti nacisti umístili do německého dětského domova v Praze-Krči. Obec Lidice byla srovnána ze zemí včetně kostela a hřbitova. Muži byli pohřbeni do společného hrobu, který vykopali nasazení židé z terezínského koncentračního tábora.

Po skončení 2. světové války se vrátilo zpět do vlasti 143 lidických žen a po dvouletém pátrání se vrátilo do náruče svých matek 17 lidických dětí. Československá vláda 6. června 1945 rozhodla o obnovení Lidic. V návaznosti na toto rozhodnutí byl 15. června 1947 položen základní kámen nových Lidic a začala výstavba nové obce.

Střed lidického památníku tvoří prostranství s vodotryskem a nově upravené muzeum. Pod tímto památníkem se rozkládá rozlehlý pietní park, ve kterém jsou základy původních budov, kostela sv. Martina, školy, Horákova statku a hřbitova. Velmi chmurně působí sousoší 82 lidických dětí, které byli zavražděny. Autorkou tohoto monumentálního sousoší z bronzu je akademická sochařka prof. Marie Uchytilová.

Po prohlídce tohoto krásně upraveného pietního parku se vydávám zpět stejnou cestou na Kladno. Po cestě spadne několik kapek a zastavuji se v již zmiňované Restauraci na topinky s česnekem a pivo. Pořád mám v mysli zážitek z tohoto místa, které důstojně připomíná tuto lidskou tragédii.

Myslím, že na zvěrstva, které napáchal během 2. světové války tvor, který si hrdě říká „Homo sapiens “ nesmíme nikdy zapomenout !

Ubytování jsem nepotřeboval, protože bydlím na Kladně a pěší vycházka z Kladna do Lidic měřila asi 5 km jedním směrem. Občerstvil jsem se z části ze svých zásob a pak v Restauraci Čamrda v Hřebči.

Líbil se mi krásně upravený pietní park a znovu obnovený Růžový sad, sice podmračené, ale hezké Jarní počasí a kvetoucí příroda.

Muzeum v Lidicích je otevřeno březen 9 - 17

duben - říjen 9 - 18

listopad - únor 9 - 16

Asi většina návštěvníků přijede autem a u památníku je placené parkoviště. V areálu lidického památníku najdete i občerstvení a toalety.

Informace do článku jsem čerpal z knížky Lidice dříve - Lidice dnes

Poslední aktualizace: 22.4.2014
Lidické zastavení na mapě
Autor: klana

Příspěvky z okolí Lidické zastavení

Vypálení Lidic, událost na kterou se nesmí zapomenout – Památník Lidice
Každý obyvatel České republiky by měl být seznámen s hrůznou událostí,…
Na dnešní výlet odjíždíme autobusem č. 324 ze Zličína do zastávky Lidice,…
Vážení přátelé Turistiky i turistiky,tentokrát Vás pozvu na místo vhodné k…
Živoucí pomník válečných událostí. Hrušeň jako jediný ovocný strom uprostřed obce přežila vypálení Lidic 10. června 1942. Hrušeň vys…
Od lidické tragédie uplyne letos 10. června 74 let. Toto…
Lidice jsou nejkrásnější v červnu. Kromě válečných let samozřejmě. O…
V roce 1942 byla tato pěkná obec zničena nacisty. Bylo vyřčeno podezření,…
Při návštěvě Pietního místa v Lidicích mne uchvátil a dojal Památník…
Naše společná cesta začíná na rychlostní silnici R7 Praha - Slaný. Na Exi…
Krásný letní den nás inspiroval k rodinnému výletu do míst jedné z…
Naše společná cesta začíná na rychlostní silnici R7 PrahA - Slaný. Na…
Za novodobými divy světa z LEGA se…
Buštěhrad - zámek
Soutěž 2 body
Buštěhrad je malé městečko ve Středních Čechách, na území bývalého okresu…
Buštěhrad je městečko s bohatou historií a turisticky ve stínu nedalekého P…
Musím konstatovat, že měst se kolem Kročehlav vyskytuje více, než by člověk předpokládal. Samozřejmě Unhošť, Švermov potkal stejný…
Buštěhrad je malé Městečko ve středních Čechách, na území bývalého okresu…
Jeli jsme autem. Zastávku v Buštěhradu jsme si udělali, když jsme se…
Poblíž buštěhradského zámku a farního kostela Povýšení Sv. Kříže stojí raně barokní, pískovcový mariánský sloup z počátku 18. stolet…
Vážení přátelé Turistiky i turistiky,tentokrát Vás pozvu k návštěvě muzea…
Buštěhrad je malé městečko, které se rozkládá na svazích okolo Buštěhradského …