Letohrádek Hvězda a jeho obora

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou Do přírody

Naše společná cesta začíná na dálnici D5 před vjezdem do Prahy. Odtud pokračujeme po silnici R5 a z ní sjížníme až na konci a míříme směrem na Motol. Jedeme neustále po hlavní silnici, projedeme kolem Motolské nemocnice a dále pokračujeme do táhlého kopce, až dojedeme na světelnou křižovatku. Zde volíme přímý směr (Střešovice/Petřiny) a uhneme na první odbočce doleva. Po přibližně 700 metrech je odbočka doleva, kde je malé parkoviště. Z tohoto parkoviště nám zbývá pár metrů ke vstupu do Obory Hvězda.

Foto: Tanathos

Letohrádek Hvězda je renesanční budova, stojící ve stejnojmenné oboře v městském obvodu PrahA 6. Obora obehnaná zdí byla zřízena již roku 1530 králem Ferdinandem I. Říkalo se jí prostě Nová královská obora. Letohrádek zde byl postaven až o 25 let později a nabyl takové důležitosti, že celá obora přejala jeho jméno. Základní kámen letohrádku byl položen 27. června 1555 samotným Ferdinandem Tyrolským. Na výstavbu dohlíželi nejprve architekt Juan Maria Avostalis del Pambio a Giovanni Lucchese, po nich pak Hans Tirol a Bonifác Wohlmut. Stavba probíhala velmi rychle, renesanční letohrádek byl dokončen jeden rok od položení základního kamene. V následujících čtyřech letech pak vznikala štuková výzdoba. V období třiceti leté války (1618-1648) byl Letohrádek Hvězda zpustošen. Ferdinand III. ho sice roku 1652 obnovil, ale další ránu stavbě zasadilo rozhodnutí Josefa II, který ho od roku 1779 používal jako sklad střelného prachu. Dnešní podoba letohrádku je výsledek rekonstrukce z roku 1918, kterou vedl architekt P. Janák. Již roku 1962 byl Letohrádek Hvězda zařazen na seznam národních kulturních památek. V současné době je letohrádek zpřístupněn veřejnosti, aby plnil zejména funkci výstavní a pak i reprezentační. V interiéru Hvězdy je umístěna expozice o bitvě na Bílé hoře, která se odehrála nedaleko od obory. Také památník národního písemnictví zde odhaluje část svého kulturního bohatství.

Letohrádek Hvězda se řadí mezi tzv. filosofické stavby. Ty měly být prostoupeny řádem a vůbec všeobecnou kompaktností mezi věcmi. Filosofické stavby ztělesňují matematické vztahy, názory na stavbu vesmíru apod. Celý objekt letohrádku Hvězda provází číselná symbolika. Půdorys ve tvaru šesticípé hvězdy – hexagram - symbolizuje spojení dvou protikladných sil do vzájemné harmonie. Zároveň je zde velmi silná tématika přírodních živlů. Každé patro stavby představuje jeden živel. Podzemí přísluší zemi, přízemí vodě, první patro vzduchu a druhé poschodí ohni. Od přiřazení živlu se odvíjí i výzdoba pater. Nejpestřejší ze všech je přízemí - patro vody. Strop j, zdobený jemným štukem s ornamenty a figurami. Druhé patro je pak laické veřejnosti skryto. Nachází se zde hodovní sál s mozaikovou podlahou. Ten bývá užíván ke společenským akcím. V suterénu letohrádku se nachází model bitvy na Bílé hoře ve formě malých cínových vojáčků rozestavěných do vojenských formací.

Zdroj: http://www.radio.cz/cz/rubrika/cestujeme/letohradek-hvezda

Cestou jsme nevyužili žádné stravovací ani ubytovací zařízení.

Je zde krásné prostředí a příjemný personál. Obora je přístupná i pro vozíčáře.

Otevírací doba Letohrádku

Duben: Út-Ne: 10-17

Květen-září: Út-Ne 10-18

Říjen: Út-Ne: 10-17

Obora otevřena celoročně.

Poslední aktualizace: 1.1.2013
Letohrádek Hvězda a jeho obora na mapě
Autor: Tanathos

Příspěvky z okolí Letohrádek Hvězda a jeho obora

Praha - obora Hvězda a letohrádek
Jdu na  odpolední procházku do obory Hvězda v Praze 6. Jdu  se  projít do…
Oboru Hvězda najdeme v Praze 6 – Liboci. Hvězda nabízí přírodní prostředí. Je takovou oázou zeleně obklopenou rušným okolím. Pů…
Prázdniny nekončí! Největší rodinný mejdan v Čechách festival Kašpárkoh…
Letos společně se Dnem dětí v Oboře Hvězda v neděli 3. června, …
Největší rodinný mejdan v Čechách festival Kašpárkohraní letos otevře…
Na dnešní výlet se vydáme tramvají č. 22 z I.P.Pavlova a jedeme do…
Obora Hvězda leží sousedství Bílé hory a má  rozlohu 86 ha. Leží v…
Pojedeme se podívat na letohrádek Hvězda.Letohrádek leží ve…
Břevnovskou bránou jsem vstoupila do obory Hvězdy a ocitla…
Počátkem 90. let bylo rozhodnuto o tom, že volné území, původně určené pro…
Délka Naučné stezky je přibližně 4 km. První tabule naučné stezky…
Staré stromy nabízejí nejen poutníkům stín, úkryt před deštěm či větrem, některým i zdroj energie na další cestu životem. Už staří Keltové měli ke…
Na Bílou Horu a poté k letohrádku Hvězda     381 m n.m. 6.12.2016  Bílá…
Kostel Panny Marie Vítězné je poutní místo, které se nachází mezi ulicemi Karlovarská a Zbečenská v blízkosti tramvajové smyčky Bílá hora. V první…
Tento památný strom roste v pražském parku Hvězda, a to hned za východní branou po pravé straně. Za památný strom byl tento buk lesní vyhlášen 23. 7…
Již čtyři roky po bitvě vyrostla na Bílé hoře malá barokní kaplička. Právě…
Bílá hora se svou nadmořskou výškou 381 m n.m. není zase…
Letošního 8. listopadu tomu bylo přesně 400 let, co se odehrála b…
Budova ústavu makromolekulární chemie AV ČR na pražských Petřinách patří k…
Původ jména není zcela zřejmý, pravděpodobně pochází od osobního jména…