Lestkov a Šumburk - zříceniny u Klášterce nad Ohří

Tipy na výlet Pro zdatnější Celodenní výlet Do přírody

Při tomto výletě navštívíme dvě zříceniny hradů nad řekou Ohří a město Klášterec nad Ohří.

Jako výchozí bod pro toto putování je ideální klášterecké vlakové nádraží. Z něj se vydáme po modré značce k železničnímu přejezdu, kde je rozcestník a odtud jdeme po zelené značce do Rašovic. V Rašovicích, kde až do 19. století stával zámek Felixburk, přejdeme na červenou značku a ta nás již dovede k první zřícenině na cestě, Lestkovu.

Lestkov byl založen na přelomu 13. a 14. století a někde je uváděn pod jménem Egerberk, podle jeho zakladatelů. V druhé polovině 16. století si jeho majitel postavil pod hradem u řeky Ohře zámek Felixburk a Lestkov byl ponechán svému osudu. Z hradu se do dneška zachovala ve velice dobrém stavu střední obytná část a je z něj moc pěkný výhled směrem ke Klášterci nad Ohří.

Z Lestkova pokračujeme dále po červené, která nás dovede na druhý konec Klášterce, než z kterého jsme vyšli a to k lázeňskému komplexu Evženie.

Lázně Evženie byly založeny v roce 1881 a pojmenovány jsou podle manželky zakladatele lázní. K léčbě je zde využívaná kyselka s vysokým obsahem kysličníku uhličitého. Kyselku je možno ochutnat u pramene přímo ve zdejším lázeňském infocentru.

Z lázní pokračujeme stále po červené, cesta vede pěkným údolím podél Ohře. Asi po 2 km narazíme na rozcestník a po žluté značce se vydáme do kopce ke zřícenině hradu Šumburk.

Šumburk byl založen asi kolem roku 1431 Vilémem ze Šumburku, ale již v druhé polovině 15. století patřil pánům z rodu Fictumů. Ti původní hrad přestavěli a značně rozšířili. V průběhu 16. století však panstvo o hrad již projevovalo malý zájem a požár na konci 16. století definitivně rozhodl o tom, že hrad zůstal opuštěn. Z této velice rozsáhlé zříceniny je moc pěkný výhled na okolní krásnou krajinu.

Když se nabažíme romantických výhledů do okolí, stejnou cestou se vydáme zpět do Klášterce nad Ohří. Zde od Lázní Evženie pokračujeme rovně podél řeky a dostaneme se do velice pěkného zámeckého parku. Zámek je nyní v rekonstrukci, dělají se fasády a tak za nějaký čas bude opět zářit novotou.

Zámek Klášterec nad Ohří je postaven na ostrohu u řeky Ohře a byl založen někdy ve 13. století jako majetek řádu benediktinů. Na konci tohoto století však již přešel do vlastnictví královské komory. Vystřídalo se na něm mnoho majitelů, před rokem 1621 patřil Fictumům, kterým byl však majetek pro účast na stavovském povstání konfiskován a novými majiteli se stali Thun-Hohensteinové, kteří ho vlastnili až do roku 1942. I když se zámek zvenčí rekonstruuje, expozice jsou otevřené a krásný porcelán, zde vystavený jistě stojí za zkouknutí.

Po prohlídce zámku a historického centra města se po modré značce dostaneme zpět na klášterecké nádraží.

V Lázních Evženie je restaurace, kde je možno se občerstvit.

Celý výlet je moc pěkný, zámek, lázně, ale asi nejvíc mě uchvátily krásné výhledy ze zřícenin. Jen to chce mít štěstí na počasí.

Jediným kazem byla cesta po červené mezi obcemi Rašovice a Lestkov. Po vyjití z lesa je cesta zahrazena plotem, který se však dá překonat a dále vede pastvinami, kde se volně pasou krávy. Jsou však hodné, nic nám neudělaly.

Zříceniny jsou volně přístupné, na zámku zaplatí dospělí za vstup 70,- Kč, snížené vstupné je 50,- Kč. Zámek je otevřen celoročně.

Poslední aktualizace: 16.5.2010
Lestkov a Šumburk - zříceniny u Klášterce nad Ohří na mapě
Autor: neratovak

Příspěvky z okolí Lestkov a Šumburk - zříceniny u Klášterce nad Ohří

Egrberk
Zřícenina hradu Egrberk stojí na zalesněném vrchu nedaleko Klášte…
Cílem dalšího našeho výletu je zřícenina hradu Egerberk (Lestkov) kousek…
Krásný šlechtický hrad Egerbeg nedaleko Klášterce n/O. nad osadou…
Zřícenina hradu Egerberk se tyčí nad obcí Lestkov, nedaleko Klášterce nad…
O zřícenině tohoto hradu jsme se dozvěděli v pořadu Toulavá kamera. A…
Hrad Egerberk (Lestkov) Zrúcanina hradu Lestkov ( Egerberk) sa nachádza…
Rašovické skály se nacházejí v  blízkosti Klášterce nad Ohří, na okraji Doupovských hor. Starý sesuv svahu do údolí zde vytvořil…
Blízká řeka Ohře (Eger) dala na přelomu 13. a 14. století jméno nově…
Vrch Mravenčák se nachází v severní části Doupovských h…
Poplužní dvůr Schönburg – později barokní tvrz Šumná u Klášterce nad Ohří.…
Cesta zámeckým parkem proti proudu řeky Ohře nás dovedla k areálu lázní…
Roku 1897 zde byla při hloubení jiné studny u bývalé klášterecké Střelnice naražena další minerální voda, začala se stáčet a prodáva…
Lázně Evženie najdeme na levém břehu řeky Ohře na okraji města Klášterec…
Klášterec nad Ohří - vyhliadková zámocká veža,  zámok a park    Zámok…
O třech zříceninách. Již delší dobu jsem se chystal podívat se na dvě…
Zámek Klášterec nad Ohří nalezneme ve stejnojmenném městě, patří mezi…
Pobývat v Kadani a nezajet do Klášterce nad Ohří snad ani není možné.…
Můžete jet autem, autobusem, vlakem či pokud jste z  okolí tak na kole.…
Romanticky upravený zámek stojí na ostrohu nad řekou Ohří. Zámek je…
Klášterec nad Ohří leží v Západních Čechách, jihozápadním směrem od města…