KVETOUCÍMI LOUKAMI NA HOCHSCHWAB (2277 m.n.m)

Tipy na výlet Pro zdatnější Celodenní výlet Na hory

Konec května či začátek června je ideálním obdobím pro návštěvu Hochschwabu. Nahoře v horách se sice vyskytují místy zbytky sněhu, ovšem okolní louky i rokliny jsou již posety záplavou nádherných květů, že se až člověk bojí šlápnout na stezku, aby tu krásu kolem neponičil. A do ticha kolem se občas ozve varovné zapísknutí kamzičího samce, střežícího svoje stádo; kamzičí mláďata dovádějí ve vysněžených žlebech jako malé děti a po břiše sjíždějí dolů.

Foto: trek

Na vrcholek Hochschwabu (2277 m.n.m) vede několik značených turistických cest. Z údolí řeky Salzy od severu, z obce Weichselboden cesta č. 852, jež překonává na vzdálenosti 11 kilometrů 1600 výškových metrů, takže je třeba na tuto túru počítat s asi pěti hodinami chůze. Z jižní části pak vychází nejkratší výstupová cesta č. 839 od hotelu „Bodenbauer“, prochází dolinou Trawiestal do sedla Trawiessattel a přes skalní rampu G´hacktes dosahuje vrcholu. Při převýšení 1400 výškových metrů a délce 8 kilometrů trvá cesta asi 4.5 hodiny.

Přes vrchol Hochschwabu se lze vydat i nádherným trekingovým okruhem z obce Seewiesen na východní straně pohoří, na kterém lze příjemně strávit dva a půl dne v horách a udělat si plastickou představu o tomto velice zajímavém pohoří.

Na začátku sestoupíme značenou cestou č. 801/805 kolem kapličky do údolí Seetal a směřujeme přes louky pod skalními stěnami do lesa, kde již začíná cesta stoupat a čeká nás asi 700 výškových metrů k chatě Voisthalerhütte, v níž se ubytujeme. Po vystoupání nad údolí Seetal procházíme kolem malé soukromé chaty Florlhütte, stojící při horní hranici lesa ve výšce 1284 metrů a dál už pokračujeme mezi klečí a kamením dolinou Untere Dullwitz. Po střídavém stoupání i klesání je tu závěrečný výstup k chatě Voisthalerhütte, ležící ve výšce 1654 m.n.m na homoli nad přelomem dolin Untere Dullwitz a Obere Dullwitz a připomínající orlí hnízdo. Výstup od osady Seewiesen sem měří asi 8 kilometrů a trvá kolem tří hodin.

Foto: trek

K vrcholu Hochschwabu vyrazíme ráno dolinou Obere Dullwitz, kde u rozcestníku ve výšce 1750 metrů pokračujeme vlevo po cestě č. 851 mírným traverzem do sedla Trawiessattel. Před námi ční mohutná stěna hřebene s nejvyšším vrcholem pohoří; pokračujeme stále doleva od sedla k rozcestníku u dřevěného křížku Vogauer Kreuz, mírně sestupujeme do výšky 1785 metrů, aby nás odtud čekalo již jen stoupání zajištěnou strmou skalní rampou G´hacktes. Výstup je dostatečně zajištěn žebříky, ocelovými fixními lany, řetězy i držadly a není příliš náročný, pouze je třeba počítat s tím, že dlouhá série žebříků v dolní části bývá ještě i v červnu pod sněhem, takže je lépe využít této cesty raději pro výstup nahoru, než riskovat uklouznutí při prudkém sestupu. Po překonání zajištěné cesty se dostáváme na náhorní plošinu s bivakovací chatkou Fleischer-Biwak a za chvilku jsme u vrcholového kříže ve výšce 2277 metrů nad mořem a máme za sebou kolem 730 metrů převýšení. Z vrcholu je velice hezký panoramatický výhled na celé pohoří. Scházíme dolů k chatě Schiestlhaus, jež slouží turistům od začátku června do konce října nepřetržitě, a pokud není v horách souvislá sněhová pokrývka tak již od poloviny března.

Od chaty pokračujeme dál v mírném sestupu, u rozcestníku se dáme vlevo na Ochsenreichkar a po kilometru chůze odbočujeme u dalšího rozcestníku vpravo dolů, přes široké horské louky, na nichž je možno spatřit popásající se stáda kamzíků. Značenou pěšinou č.853 sestoupíme k rozcestníku a dáme se vpravo, přes Kühreichkar po značce č.850, odkud je již vidět chata Voisthalerhütte. Cesta nás dovede opět do doliny Obere Dullwitz, kousek pod chatu; dnešní okruh měří asi 14 kilometrů a trvá kolem 5 hodin chůze.

Třetího dne se vydáme od chaty kolem nákladní lanovky, mezi klečí, směrem do sedla Fölzsattel, z něhož pak cestou č. 862 začínáme pomalu, ale jistě stoupat k nejvyššímu bodu dnešního přechodu, vrcholu Zlaken Kogel. Jsme ve výšce 1990 metrů, odkud se naskýtá náramný výhled na pohoří s nejvyšším vrcholem Hochschwab v dáli. Z tohoto místa pak již cesta klesá po náhorních loukách, ohraničených oblými vrcholky okolních kopců. Po necelém kilometru od vrcholu Zlaken Kogel jsme u malé ochranné chatky, vsazené mezi kameny u nižší skály, jež by v případě náhlého zhoršení počasí jistě přišla vhod. Následuje asi 200 metrový sestup do sedla Zlacken, z něhož je možné se od rozcestníku vydat na zajištěný výstup na skalní vrchol Feistringstein (1836 m.n.m), oddělený od náhorní plošiny asi 45 metrů hlubokou štěrbinou. Sestoupíme ze sedla k dalšímu rozcestníku a pokračujeme vlevo po značce č. 865 pod skalní stěny Gr.Feistringsteinu. Jak pomalu ubývá nadmořské výšky, objevuje se víc a víc vegetace až nakonec vcházíme do lesa a sestoupíme k rozcestníku Hackentörl ve výšce 1291 metrů. Všude kolem to vypadá jako v pralese, bez zásahu lidské ruky; my pokračujeme tímto nádherným Císařským lesem (Kaiserwald) pěšinou č. 863 přes louku Hacken Alm s hostincem Enzian Hütte dolů k potoku Seebach. Po absolvování 11 km s převýšením 360 metrů jsme zpět u osady Seewiesen. Popsaný přechod zprostředkovává poznání východní části pohoří Hochschwab s jeho nejvyšším vrcholem, za návštěvu však jistě stojí i jeho západní část, takže někdy příště.

Rakouský Hochschwab je pohoří s velmi členitým horským charakterem. Nacházejí se tu zalesněné části i pustiny, horské louky pod skalními stěnami, doliny i hluboké rokle, oblé vrcholky hor i strmé vrcholy. I když má území krasový povrch, přesto se tu nacházejí i prameny vody. To vše vykresluje tak typické protiklady této horské KRAJINY.

Vrchol Hochschwabu majestátně ční nad stejnojmenným pohořím

chata Voisthalerhütte, otevř. 1.5. – 26.10. tel. +43/ 664 /5112475

ubytování pokoj - 10€ člen Alpenvereinu, 19€ nečlen

noclehárna - 7€ člen, 12€ nečlen

chata Schiestlhaus otevř. začátek května - konec října tel. +43 / 699 / 10812199

ubytování pokoj – člen Alpenvereinu 14€, nečlen 24€

noclehárna – člen 10€, nečlen 17€

zajištěná strmá skalní rampa G´hacktes k vrcholu Hochschwabu, odkud se naskýtají panoramatické výhledy; Císařský les (Kaiserwald)

Doporučená mapa : Freytag-Berndt WK 041 : Hochschwab,Veitschalpe-Eisenerz,

Bruk/Mur 1 : 50 000

Poslední aktualizace: 18.7.2015
KVETOUCÍMI LOUKAMI NA HOCHSCHWAB (2277 m.n.m) na mapě
Autor: trek

Příspěvky z okolí KVETOUCÍMI LOUKAMI NA HOCHSCHWAB (2277 m.n.m)

BergZeitReise: nejvyšší čas vydat se na hory, na dálkovou turistickou trasu „Od ledovce k vínu“ v regionu HOCHsteiermark
 BergZeitReise („Cesta časem po horách“) je lákadlem pro pěší tur…
 Je čas opustit město a vyjet si do zimního ráje v regionu HOCHsteiermark. Pouhé 4 hodiny jízdy autem od Prahy nás čeká svěže nekonvenční region…
VEITSCH ALPE - přechod náhorní plošiny na sněžnicích Toto pohoří bylo pr…
Vybíráme si jeden den odpočinku při cestách po Dolním Rakousku a ten věnujeme výletu do Mariazell v sousedním Štýrsku. O tomto městě toho bylo napsá…
Mariazell je nejznámějším poutním místem v Rakousku. Leží na severu Štýrska, velmi blízko hranici s Dolním Rakouskem, asi 50 km severně od města Bruck.…
Severoštýrské městečko leží asi 50km severně od města Bruck směre…
Podle legendy vyslal v roce 1157 do tohoto kraje opat Otker z ben…
Při pobytu v jižní části Dolního Rakouska je skoro pokaždé jedním…
Schneealpe jsou lesnatým pohořím, posetým nesčetnými malebnými ho…
Asi 60 km severně od rakouského města Graz leží Městečko Kapfenberg. Nad…