Kunice - zámek Berchtold, park s miniaturami hradů a naučná stezka

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní

Jedeme trochu oklikou z Dolních Počernic do Plzně, ale zjišťujeme, že právě oblast na východ od Prahy prakticky neznáme. Je tu řada zajímavostí, konečně máme čas se tu trochu porozhlédnout. Když jsem na mapě objevila, že v Kunicích je zámek a miniatury hradů, rozhodli jsme se zde na chvíli zastavit. Bylo však už dost pozdě odpoledne, tak je otázka, zda nás ještě pustí dovnitř.

Obec Kunice leží asi 8 km na jihovýchod od okraje Prahy. Je to prý oblíbená oblast rekreantů a chatařů.
Podle archeologických nálezů bylo území dnešní obce osidlováno již ve starší době kamenné. První zmínky jsou v pověstech, podle kterých byla obec založena r. 970 – v době vlády knížete Boleslava II. V té době zde byl založen i první kostel. Tento letopočet byl objeven v presbytáři při opravě kostela. To dokazuje, že na jeho základech byl v 13. století postaven současný původně románský kostel sv. Máří Magdaleny. Na počátku 14. století byl goticky přestavěn. Věž s barokní cibulovou střechou byla postavena r. 1793. Tam jsou dva zvony – malý umíráček z r. 1059 a velký zvon z r. 1573. Oba zvony sice během 2. světové války byly zabaveny, ale nebyly zničeny a po válce se vrátily zpět do obce.
V bývalé obci Vidovice (dnes je součástí obce Kunice) byl postaven r. 1877 zámek. V těchto místech stávalo panské sídlo – první zmínka o něm je z r. 1388. To zřejmě během 2. poloviny 15. století zaniklo. Zde pak byl r. 1877 postaven reprezentativní zámek. K němu patřil i statek s cihelnou a pozemky. Nový majitel zde r. 1904 udělal podstatné změny. Tento letopočet najdete i v přízemí dnešní restaurace. Okolo vybudoval i park. Dne 31. 12. 1910 zámek koupil Otokar Berchtold s manželkou, velké stavební úpravy zde nedělali, na jižní průčelí zámku připevnili svůj erb. Zámek vlastnili až do poloviny 20. století, kdy byl zestátněn. Pak ho používala československá armáda, která si ho upravila pro svoje potřeby. Po roce 1990 byl celý objekt převeden na obec a o 3 roky později prodán soukromé firmě.
Dnes ho vlastní jiná soukromá firma, která udělala celkovou rekonstrukci, přistavěla dokonce i další křídlo, rozšířila park, vybudovala sportcentrum a vše zpřístupnila veřejnosti pod názvem zámek Berchtold – podle posledního majitele zámku.
Zrekonstruované prostory zámku přibližují zdejší historii, v areálu je stylový hotel s restaurací, v létě s možností venkovního posezení. V objektu je i muzeum s expozicí až 1000 let starých mincí, bankovek, starých map, poštovních známek a mysliveckých trofejí. V zámeckém parku – tzv. Dětském ráji jsou miniatury hradů a zámků, historické hospodářské stroje, skřítci a strašidla a pohádkové postavy (např. podzemní peklo s Luciferem a čerty, perníková chaloupka s Ježibabou). Děcka tady mohou běhat po trávníku, vše si osahat, prolézt. Je možno si vypůjčit i piknikovou deku.
V areálu je dětské hřiště s herními prvky, dopravní hřiště, kde si děti mohou půjčit koloběžky, odstrkovadla nebo motokáry na vlastní pohon a minizoo.
Otevírací doba, ceník vstupného, příp. další podrobnosti si najděte na stránkách http://www.zamekberchtold.cz.

Na zámku se nechá spát i jíst, my tam dorazili k večeru, dlouho jsme se nezdrželi. Na prohlídku, ani do muzea jsme ani nechtěli, navíc to ani nešlo. Spíš mne zajímaly ty miniatury, ale platit 90,- Kč za krátkou procházku, to se mi nechtělo.

Myslím, že zámek je naprosto ideální pro rodiny s dětmi, kterým je tu skutečně dobře. Chvilku jsme je v parku pozorovali.

Někde mezi minizoo a dopravním hřištěm začíná zhruba kilometr dlouhá naučná stezka Kunickou přírodou s 10 zastaveními, kde se seznámíte s informacemi z okolní přírody a s pohyblivými kvízy. Na některých jsou i herní prvky pro děti.
Z Kunic se třemi směry můžete vydat po cyklostezce, přes obec vede i zelená turistická trasa – na sever přes Strančice k železniční stanici v Mnichovicích (6,5 km) a na západ do Velkých Popovic (2,5 km), kde je pivovar Velkopopovický Kozel a kde je možnost prohlídky a kudy prochází 18 km dlouhá naučná stezka Krajinou barona Ringhoffera s 10 zastaveními – připomíná významného továrníka, který v 19. století ovlivnil vývoj zdejší krajiny.
Poslední aktualizace: 10.6.2018
Kunice - zámek Berchtold, park s miniaturami hradů a naučná stezka na mapě

Příspěvky z okolí Kunice - zámek Berchtold, park s miniaturami hradů a naučná stezka

Restaurace Kouzelná zahrada na zámku Berchtold
Gastronomie a vynikající vína mají na zámku BERCHTOLD již svoji tradici. Svatomartinské husy, výborné víno, vepřové hody či pověstný burčák, stejně…
Léčebné, rehabilitační a relaxační programy nabízené v zámeckém WELLNESS …
Krásný zrekonstruovaný zámek Bertchtold nalezneme 30 km od hlavního města.…
Berchtold zámek - dětský ráj.Jedeme vlakem z Hlavního nádraží do zastávky…
Ve Vidovicích bylo panské sídlo již na přelomu 14. a 15. století a jaho…
miniatury hradů, zámků a zajímavých historických objektů skřítků, víl a…
Sport centrum Na Zámečku bylo slavnostně otevřeno dne 9. června 2007 za…
Romantický Zámek Berchtold Obec Kunice leží na 15,5 km brněnské dálnice…
Ze Říčan ke Sv.Anně. Mapa KČT 37 Okolí Prahy východ   Je hezký jarní den…
Kaple sv. Anny Je leckdy neuvěřitelné, kolik krásy a zajímavostí může ukrývat jedna malá zemička uprostřed Evropy. Nezřídka na…
 Strančice leží jihovýchodně od Prahy, na železniční trati směr Benešov, která jim zajišťuje kvalitní dopravní spojení. V jejich…
Pivo Velkopopovický Kozel je významnou ikonou českého pivovarnict…
Manžel k Vánocům dostal poukaz na prohlídku pivovaru Velké Popovice a…
Češi jsou národ pivařů. Velké oblibě se těší velké i malé pivovar…
Farní Kostel Panny Marie Sněžné býval velmi malý. Původní kostel nyní tvoří presbytář. Koncem 17. století byl rozšířen. Ještě jednou byl rozšřen a to v roce 189…
Obec Chlum leží 9 km jihovýchodně od Říčan a 3 km západně u Mirošovic, př…
 Velké Popovice najdeme jihovýchodně od Prahy a jsou známé hlavně díky…
Jsme nesmírně rádi, že po dlouhých 4 letech se v sobotu 10. červn…
Pivovar Velké Popovice - Po stopách Kozla
Jen kousek od Prahy se nachází malebný historický pivovar Velké P…
Poznejte malebný pivovar Velké Popovice Pivo Velkopopovický Koze…