Krkonoše - Zapadlí vlastenci, Štěpánka a Prdek

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Pro zdatnější Celodenní výlet Do přírody Na hory

Při dalších našich krkonošských- jizerských toulkách jsme si užili trochu kultury, rozhledů i atmosféru horské chaty, když se venku nebe zlobí. Na radu maminky majitele penzionu paní Vlasy, jsme se kolem staré školy vydali k Památníku zapadlých vlastenců a pak dál na rozhlednu jménem Štěpánka.

Foto: pekoska

Vyrážíme, tentokrát s kočárkem po silnici k rozcestí Paseky nad Jizerou. Stále po modré. Míjíme Starou školu, která je spolu s okolními lipami a sochou sv. Jana Nepomuckého kulturní památkou. Cesta vede po silnici až na rozcestí Planýrka, kde přeskakujeme na zelenou, po které přicházíme ke kostelu sv. Václava a k Památníku zapadlých vlastenců. Ten vznikl zásluhou dobrovolníků z řad občanů z Pasek, kteří památníku darovali rodinné památky. Jde především o pozůstalosti učitele Šimůnka a školního pomocníka Metelky. Název památník dostal podle románu K.V. Raise „Zapadlí vlastenci“. Na zazvonění jsme se dovnitř dostali a za vstupné 40Kč jsme si mohli celý památník prohlédnout. Kromě ukázek řemesel, tu najdete i popis paseckých památek, přečtete si o životě v obci, lidech a vůbec historii Pasek. Nejvyšší patro je věnováno historii houslařství, Věnceslavu Metelkovi a založení krkonošské houslařské školy. Také tu najdete několik volných háků na kterých visely housle, které byly z památníku ukradeny. Smutné sad. Prohlédli jsme si i dřevěný betlém v akci - veselé Smile. Nakonec jsme si nakoupili vizitky, známky, pohledy, dali si razítka rozloučili se a vyrazili na rozhlednu.

Cesta na Štěpánku vede jak jinak do kopce. Přes rozkvetlé louky a kolem sjezdovek. Sbírali jsme lesní-luční jahody a dali se do řeči s místními velmi příjemnými lidmi. Zelená značka nás dovedla na rozcestí na Perlíčku . No a protože bylo horko, tak jsme se stavili v horské chatě Na Perlíčku - Prdku . Tak si škrtám místo kam se chci podívat. Jsem tu. Sedli jsme si na zahrádce a dali si pití. Někteří opět neodolali a už lítaly borůvkové lívance Smile a mají tu hezké razítko.

Z Prdku jsme pokračovali lesem po žluté pohodlnou cestou až k rozcestí Hvězda. Odtud je to na Štěpánku kousek. Na vrch Hvězda na kterém Štěpánka stojí vedou dvě cesty. Jedna –pro kočárek nepoužitelná zprava a druhá, která by možná na kočár byla je ve výstavbě. Stavěli tu kamennou cestu, takže jsme byli odkloněni do lesa. Ale k cíli jsme se dostali (kočár jsme nechali dole v hospodě). Nahoře bylo samozřejmě hodně lidí, ale kamenná rozhledna 24m ( nejstarší v Jizerských horách) vysoká je moc hezká a stojí to za výstup. Vstupné na rozhlednu 20Kč Dá se vystoupat do dvou pater. V prvním 21m je Ochoz, kde si můžete přečíst kde a co můžete při dobré viditelnosti vidět wink. Nahoru se vejde stěží 5 lidí, takže pohyb ve věži je chvílemi dost náročný wink. Před vstupem na rozhlednu je zajímavý kamenný stolek s lavicí.

Za rozhlednou stojí velký kamenný válečný kříž. Dočetli jsme se jen, že se pravděpodobně jedná o symbolické místo nacistů za 2. světové války. Jinak jsme nikde žádnou zprávu „co to vlastně je „ nenašli.

Je zde také občerstvení se suvenýry, kde kupujeme kromě vstupného pohledy, vizitky, známky . Udí tu klobásky a čepují pivo. My se chtěli cestou zpátky najíst ve Hvězdě, ale předběhl nás zájezd, takže nic neměli. Někdo byl dost znechucen z vinného střiku. Ti co si dali Svijanský máz byli spokojeni a na točenou malinovku si také nikdo nestěžoval. Dali jsme razítko a vyrazili na Prdek na jídlo.

Foto: pekoska

Na Perlíčku – Prdku jsme seděli na zahrádce, když se začala zatahovat obloha. Rychlý přesun dovnitř. Byli jsme v suchu a najedení. Vytáhli jsme karty a čekali až to přejde. Nebe se zlobilo, kolem létaly blesky. Někdo vytáhl kytaru a atmosféra byla prostě náramná. Zpívalo se, hráli jsme karty. Poseděli a poklábosili, popili. Nechtělo se nám, ale museli jsme. Část skupiny šla napřed a my si zkrátili cestu na radu místních obyvatel přes louku kolem lesa. Bylo to prima. Mokré boty a jedinci, kteří se opět neudrželi si zaváleli sudy a byli durch Surprise. Prostě výlet jak má být Smile

Ubytovaní jsme stále v penzionu U Sadílků http://www.usadilku.cz/cs/ s polopenzí, takže jsme venku jen obědvali. Najedli jsme se na horské chatě Na Perlíčku – Prdku . Jídla byla dobrá jak chutí, tak cenově. Největší úspěch ale sklidily lívanečky s borůvkami. Na Štěpánce je občerstvení kde si můžete dát klobásu, pivo nealko , prostě klasiku z občerstvení. Ve Hvězdě jsme nejedli, protože byli vyjedení. U nás vyhrál Prdek. Super místo. Je zde i možnost ubytování.

Foto: pekoska

Hezký výlet, spousta zážitků, legrace . Líbilo se nám všechno – žádná negativa jsem nezaznamenala Smile

Vstup na rozhlednu 20Kč. Ceny všude úplně v pohodě. Psi nikomu nevadí a lidé jsou tu dobří. Takže cestování z Krkonoš do Jizerek a zpět všem doporučuji. Nezapomeňte na krabičku na borůvky wink

Poslední aktualizace: 12.7.2012
Krkonoše - Zapadlí vlastenci, Štěpánka a Prdek na mapě
Autor: pekoska

Příspěvky z okolí Krkonoše - Zapadlí vlastenci, Štěpánka a Prdek

Bílá skála
Bílá skála tvoří křemencový blok vystupující nad les. Je nejvyšším bodem…
Bílá skála na pomezí Krkonoš a Jizerských hor
Bílá skála (v německých mapách Heidstein) je se svými 964 metry nadmořské…
Paseky nad Jizerou se nachází na rozhraní Krkonošského národního parku a…
Tam jedeme? Tentokrát se zastavíme na pár dnů na "Prdku" neboli chatě Na P…
Lyžařský areál Paseky nad Jizerou – Západní Krkonoše Areál je pohodlně a snadno přístupný za 2…
Po nedávné rekonstrukci můžete Cisterciácký klášt…
Lyžařský areál Kořenov - Rejdice se nachází na pomezí Jizerských hor a Krkonoš…
Pobývat v Tanvaldu a vynechat výlet na rozhlednu Štěpánku snad ani nejde.…
Do Příchovic, přesně řečeno ještě kousek na kopec. Když už jsme s…
Dojedeme vlakem do na železniční stanice Kořenov, odtud se vydáme po modré…
Rozhledna Štěpánka.
V rámci pobytu v Jizerských horách, a to v Pasekách nad…
Rozhledna Štěpánka (Hvězda)
Štěpánka je kamenná novogotická rozhledna na vrchu Hvězda (959 m) v nejzápadnějších Krkonoších, na Příchovickém hřebeni. Nachází se …
Jedeme autem, protože jedeme z Plzně do Krkonoš. A cestou se zastavujeme kde se dá, resp. kde je co zajímavého. A že je toho hodně,…
Je vedro k padnutí, ale přesto se vydávám na procházku k Majáku J…
Tak píšu pár dojmů ze včerejšího výletu na koloběžce. Byla to neděle 25…
Jdeme na výlet na nejstarší rozhlednu v Jizerských horách, na Štěpánku, která leží na vrchu Hvězda 959 m. n. m. Jedeme autem do…
Spartak Rokytnice, a.s. se zabývá nabídkou služeb pro vyznavače aktivního…
Lanovkou se dostaneme na Čertovu horu. Pak po modré přes Studenov na rozcestí Ručičky. Odtud se vydáme po žluté do celkem velikého…
Vážení přátelé turistiky i Turistiky, tentokrát Vás pozvu na výlet za járou Cimrmannem do Příchovic u Kořenova. Nabízím několik…
Můstky se nachází kousek za Harrachovem. Vydáte-li se po cestě kolem…