Krkonoše - výlet z Pece pod Sněžkou do Obřího Dolu

Tipy na výlet Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

Pri návšteve mesta Pec Pod Sněžkou sme sa celá rodina vybrali na malý výlet do Obřího Dolu, mohutného horského údolia pod úpätím Sněžky, ktoré patrí medzi jedno z najkrajších v Krkonošiach.

Obří Důl je údolie ľadovcového pôvodu, v minulosti ho formoval úpsky ľadovec, čomu odpovedá i jeho tvar v podobe písmena U. Úpsky ľadovec v minulosti dosahoval dĺžku až 4 kilometre, siahal do nadmorskej výšky 810 metrov a jeho výška mala až 100 metrov. Počas svojej cesty do údolia zanechal tri morenové polia. Obří důl je jedným z najcennejších častí Krkonošského národného parku. Z juhozápadných svahov najvyššej českej hory Sněžky sa ponúkajú nádherné výhľady do úpskej jamy a z diaľky je vidieť i Čertová a Krakonošová záhrada, ktoré sú botanickým klenotom Krkonôš.

Foto: ivetka

Obří Důl má tiež historiu ako banícke miesto. V minulosti sa tu od 15. storočia ťažila meď, striebro, železo a arzenit. Svoj najväčší rozkvet táto činnosť dosiahla v 19. storočí, dnes už je to len história.

Naš výlet mal trasu aj okolo chaty Pod Studničnou, ktorá sa nachádza v nadmorskej výške 890 metrov. Od hlavnej turistickej trasy, ktorá vedie z Pece Pod Sněžkou cez Obří důl na Sněžku ju oddeľuje horská riečka Úpa, cez ktorú sa dá dostať pre peších turistov cez drevenú lávku. Táto pôvodná horská chata obklopená prírodou sa spájala v minulosti s rodinou Mitlöhnerovcov. Ich prvá bouda stála pôvodne na druhej strane Úpy a mala názov Rauschenbach, teda Šumiací potok. Neskôr táto rodina roku 1830 postavila novú chalupu na dnešnom mieste. A o 70 rokov neskôr sa tu začali vyrábať lyže Mitlöhner - Riesenhain. Táto výroba kvalitných lyží z jaseňa sa tu začala po návrate Franka Mitlöhnera zo stolarkého vandru. Umenie tohto stolárského majstra dodnes pripomínajú predmety, ktoré sú umiestnené v chate. V chate je možnosť ubytovania v 2 - 5 lôžkových izbách s vlastným wc, alebo v ďalších izbách turistického charakteru. Pri návšteve tejto chaty vás pozdraví salašnícky pes Berta.

Od chaty Pod Studničnou sme prešli cez lávku a pokračovali sme po ceste okolo riečky Úpy. Odbočili sme sa pozrieť k malej nádržke na riečke. Potom sme pokračovali po ceste a prišli sme k drevenej Boude v Obřím dole. Pôvodne išlo o obydlie baníkov, ktorí tu dobývali rudy. Po skončení ťažby sa stavenie zmenilo na typickú krkonošskú usadlosť, ktorej obyvatelia obhospodarovali lúku. V rokoch 1881 - 1883 keď v blízkosti postavil nemecký krkonošský spolok stezku, začala Bouda v Obřím bole ako jedna z prvých poskytovať občersvenie a nocľah pre turistov. V roku 1934 bola pristavaná zvonička, ktorá v prípade požiaru zvonila na poplach. Tá dodnes charakterizuje boudu. Bouda dodnes slúži všetkým záujemcom o pobyt v prekrásnej prírode Obřího dolu. Tu sme si dali razítko do turistického notesa a pokračovali sme ďalej Obřím dolem.

Foto: ivetka

Ďalšou našou zástavkou bola Bouda pod Sněžkou, kde sme si posedeli a občerstvili sa. Bouda bola v roku 2004 kompletne zrekonštruovaná. Nachádza asi 2 kilometre pod vrcholom Sněžky v nadmorskej výške 950 metrov v samotnom závere Obřího Dolu asi 3 kilometre od centra Pece Pod Sněžkou. Je to vlastne príjemná prechádzka s minimálným stúpaním. Reštaurácia má kapacitu 70 hostí, môžete si pochutnať na typických krkonošských špecialitách a je tu možnosť aj ubytovania.

Blízko za touto boudou stojí kaplička z roku 1873. V tejto kapličke sú umiestnené i texty o katastrofách, ktoré sa tu v minulosti udiali. K najväčšej došlo v roku 1897, kedy sa v noci z 29. na 30. júla spustila zemná lavína, ktorá poničila ľudské obydlia a spôsobila smrť 7 ľuďom. Táto katastrofa v Obřím dole nastála po tom, keď po dvojtýždennom výdatnom daždi následovala ešte dvojdňová prietrž mračien, ktorá spôsobila ničivú povodeň. Za jeden deň tu napršalo až neuveriteľných 266 milimetrov zrážok a tento vodný živel bral so sebou zeminu, kamene, stromy, ničil domy horalov a vyžiadal si i ich životy. V blízkosti tejto kapličky v minulosti stál i jeden z klauzov, ktorý slúžil ako hrádza na zachytavanie a vypušťanie vody pri plavení dreva od 17. storočia do polovice 19. storočia. Stavba týchto klauzov následovala súčastne s rozvojom ťažby striebra v Kutnej Hore. Drevo pre potreby dolovania striebra sa z lesov spúšťalo v drevených žľaboch, ďalej im do koryta väčšich vôd pomáhala voda vypustená z klauzov. Toto krkonošské drevo doplávalo až do Jaroměře, kde sa spolu s iným drevom po Labe doplavilo ku Kolínu a odtiaľ ho dopravili až do svojho cieľa - Kutnej Hory. Tento spôsob prepravy dreva prebiehal približne od roku 1772 až do jeho konca v roku 1870. Z tohto miesta sme sa už vracali späť do Pece, kde si naše dievčatá nemohli vynechať jazdu na bobovej dráhe, ktorú majú veľmi radi.

Ubytovaní sme boli v meste Janké Lázne, ktoré sú blízko od Pece pod Snežkou. Najedli sme sa v Boude pod Sněžkou.

V Obřím dole i v Peci je pekne, tento výlet sme absolvovali za pekného počasia, zasa sme videli niečo nové. Dievčatá si dali desať jazd na bobovke a po poslednej : "Zajtra tu pôjdeme zas".

Ceny v tomto regione sú asi primerané, bobovka 10 jázd stojí asi 500 korún.

Poslední aktualizace: 2.6.2013
Krkonoše - výlet z Pece pod Sněžkou do Obřího Dolu na mapě
Autor: ivetka

Příspěvky z okolí Krkonoše - výlet z Pece pod Sněžkou do Obřího Dolu

Obří důl - kaplička
Kaplička v Obřím dole byla postavena v r. 1873. Nachází se v části obřího…
Míříme za jednou z krkonošských klasik, za cestou Obřím dolem na Sněžku s…
Pamětní deska při cestě na Sněžku připomíná činnost významného če…
Údolí ledovcového původu s morénami, kary (Úpská jáma, Velká a Malá Studn…
Do Dolu Kovárna jsme se dostali z parkoviště v Peci pod Sněžkou p…
Důl Kovárna
Navštivte podzemí nejvyšší české Hory Sněžky - důl Kovárna Od stř…
Krkonoše Týden strávený v Krkonošském národním parku nám nabídl…
Z Pece pod Sněžkou se lze lanovkou dostat až přímo na Sněžku. Přestupní…
Pod Studničnou
Jedno z néjdéle obydlených míst v Peci pod Sněžkou. Dříve se domu říkal…
Růžová hora je rozcestí a orientační místo na žluté turistické značce a n…
Turistický rozcestník, který se nachází na jižním úpatí Sněžky nad Růžovohorským sedlem, ukazuje turistům cestu do dvou směrů. Po…
Vodárna, která zásobovala Sněžku vodou se nachází v závěrečné části Obřího…
Studánka pod Růžohorkami
Tato studánka se nachází v lese pod cestou se zeleným turistickým…
Na naší nejvyšší horu můžeme pěšky přijít z několika směrů, od západu ze…
Další výlet po Krkonoších zahájíme zase v Peci pod Sněžkou. Do Pece autem,…
Modrý důl
Modrý důl je malebné údolí nacházející se v Krkonoších, horském pásu ve…
Jdeme na jeden z nejčastějších krkonošských výšlapů, cestou Česko-polského…
Na vrcholu Sněžky stávala dříve roubená chalupa, která začala jako…
Krkonoše sú krásne hory, rád ich navštevujem, manželka je rodáčkou z…
Začátkem září ve velmi brzkých ranních hodinách naše partička vyráží vozem…