Krátký okruh srdcem Pálavy

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou Do přírody

Výchozím bodem bude tentokrát obec Pavlov ležící u Dolní Novomlýnské nádže. Pro Dopravu můžeme použít auto i autobus (linka IDS JMK 570).
Z centra obce se vydáme vzhůru mezi vinohrady a lesem ke zřícenině Dívčích hradů.
Pokračujeme po červené trase kolem několika vyhlídek a poblíž vysílače na kótě Děvín a mezi pálavskými vápencovými skalními útvary sestoupíme na rozcestí Soutěska, kde se nachází pitný pramen. Odtud pak po zelené trase mírným stoupáním k rozcestí Nad schody, kde odbočíme vpravo na žlutě značenou trasu a opět mezi vinohrady se vrátíme zpět do Pavlova.
Celá trasa měří cca 7 km.

Ač je tato trasa poměrně krátká, nabízí v celé své délce nepřeberné množství zajímavostí.

Zřícenina Děvičky (Dívčí hrady) je dominantou celé krajiny. Původně šlo o zeměpanský hrad ze 14.století, za třicetileté války byl pobořen Švédy a sloužil jen jako hlásná strážní pevnůstka. Roku 1744 došlo k požáru objetu a od té doby byl už jen požární hláskou, od 19.století je opuštěn úplně.
Je zachováno velké množství obvodového zdiva a renesanční bašta. Místo nabízí
daleký výhled, zejména na vodní dílo Nové Mlýny.

Národní přírodní rezervace Děvín vznikla už roku 1946 a je největší a nejvýznamnější rezervací CHKO Pálava. Skalnaté útesy svahů hostí vzácné horské botanické druhy. Je oblastí s nejpočetnějším výskytem kosatce nízkého v ČR. Rezervace také hostí mnoho živočišných druhů, hojný je zejména roháč obecný, ve skalních puklinách se vyskytují netopýří kolonie.

V průběhu cesty je možno udělat zastávku na občerstvení na zmíněném rozcestí Soutěska, kde najdeme turistický přístřešek a studánku.

Samotný Pavlov nabízí dostatečné množství možností, avšak pouze v sezóně. V jiné době doporučuji spíš blízké Dolní Věstonice.

Při obrovském množství vybělených skalních útvarů, člověk neví kam se dívat dřív. Zejména na jaře rozkvétají vázcné druhy, kterými je Pálava proslulá. Bohužel oblast samozřejmě velmi přitahuje turisty, pokud je to alespoň trošku možné, vypravte se na výlet v pracovní den.

V rezervaci platí zákaz vstupu mimo značené trasy. Rozhodně doporučuji vzhledem k povaze terénu pevnější obuv a ostražitost, kam šlapeme, zejména při větší sněhové pokrývce či náledí.

Žádná památka / lokalita v oblasti zpoplatněna není ;o

A opět jako u všech ostatních příspěvků bych Vás rád požádal, aby pokud narazíte na nesrovnalosti turistického značení v terénu (nedostatečné značení, poškození kácením, vandalismus, chybějící, zohýbané směrovky či směrovky s neplatným textem), abyste mne o takových skutečnostech informovali - vyplněním krátkého formuláře na stránce http://www.turistickeznaceni.cz/. Já nebo moji kolegové uvedeme pak vše do pořádku v co nejkratším možném termínu. Díky.

Poslední aktualizace: 15.2.2009
Krátký okruh srdcem Pálavy na mapě
Autor: Sheriff

Příspěvky z okolí Krátký okruh srdcem Pálavy

Hotel Pavlov
„Vítejte v Pavlově, v srdci Pálavy,“ vítá nás milá obsluha na zah…
Jedeme autem na týdenní dovolenou na Pálavu. Když Vám někdo vypráví o Pálavě, představíte si víno, víno a zase víno.To samé jsem si …
Vinařství Paulus se zrodilo jako uskutečnění dávného a také dlouh…
"Chráněná oblast Pálavské vrchy je posledním výběžkem vápencových…
Podobně jako v sousedních Dolních Věstonicích bylo území Palvova osídleno…
První zmínka o obci je z roku 1046. Po založení hradu Děvičky na p…
Typické rysy barokní architektury nesou vinařské sklepní domy v České ulici, z nichž 19 je památkově chráněno. V přízemí domů jsou vstupy do lisoven…
Sytě žlutý sklep v zatáčce místní vinařské uličky je v letním rán…
Obec Pavlov leží na východním úpatí nejvyššího vrcholu Pálavy Děvína (550 m n. m.). Tuto obec proslavilo…
Obecní vinotéka v Pavlově sídlí snad na nejnavštěvovanějším místě…
Zajímavou památkou obce je starobylý barokní hřbitov, který je ob…
Pokud navštívíte jižní Moravu, dýchá na vás z každého koutu vinný opar.…
Malé rodinné Vinařství NEPRAŠ & Co. založil Radomír Nepraš s rodinou v roce 2012 po prodeji s…
Již při pohledu na Pavlov z dálky musí srdce každého milovníka vína a…
Trasa začíná ve vinařské obci Pavlov u zastávky BUS. Po zelené zn…
Objekt kostela stojí uprostřed protáhlé návsi a svou orientací se přizpůsobuje terénní situaci. Jeho presbytář tudíž není obrácen k východu, nýbrž k j…
Nachází se v přízemí obecního úřadu, má sezonní charakter a posk…
Vinárska obec Pavlov v okrese Břeclav leží na úpätí najvyššieho vrchu…
24.9.2022 Samozřejmě předchozí den nemohl neskončit nějakým večírkem, tentokrát jsme zůstali ale ve společenské místnosti, dostavily…
V Pavlovských vrchách, nad Novomlývskými nádržemi…