Krásy Bílých Karpat - okruh Mor.Kopanicemi - Žítková, Boky, Rovné, St.Hrozenkov

Tipy na výlet Pro zdatnější Celodenní výlet Za kulturou Do přírody Na hory

Vyrážíme z centrální části vesničky Žítková, kde nastoupíme na modrou pěší značku a po ní sestoupíme loukami do rekreační zóny Hutiska. Pokračujeme jižně po žlutě značené trase nejprve kolem malé žítkovské přehrady, poté vystoupáme k rozcestí Boky a klesáním po malé silničce se dosaneme do Starého Hrozenkova, místní části Rovné. Pokračujeme stále po žluté mírným stoupáním na kótu Žár, vyjdeme z lesa a na rozcestí odbočíme Doprava na zelenou místní značku (čtverec tvořen zeleným a bílým trojúhelníkem). Ta nás provede kolem kolem Janova buku a Františkova břeku, přes osadu Vápenice do centra Starého Hrozenkova a dále vystoupáme přes vršek Skalka zpět do Žítkové. Celý okruh měří asi 17 km.

Žítková - velmi rozsáhlá kopaničářská ves, některé objekty lidové architektury (stodoly,domky) jsou státem chráněny. Obec se proslavila svými věštkyněmi - čarodějkami ("Bohyně na Žítkové").

Vápenice - jméno pochází od dřívější výroby vápna, dnes je vesnička známá výrobou holubiček ze dřeva. Trasa prochází taky kolem místní pěkné nové zvoničky z roku 1994.

Starý Hrozenkov - centrum Kopanic (většinu půdy byly možné odbělávat jen kopáním, odtud název), v minulosti byl osídlen Valachy, každý rok se zde konávají Kopaničářské slavnosti česko-slovenské družby. Okolí městečka je významnou rekreační zónou, v osadě Rovné je též autokemp.

Janův buk - nejsilnější strom celé CHKO Bílé Karpaty starý asi 300 let, s výškou 25 m a obvodem 6,8 m. V jeho blízkosti leží též o 50 let mladší Františkův břek s obvodem 3,8 m a výškou 14 m.

Přímo v Žítkové na místě, z kterého vyrážíme leží hostinec s neskutečně nízkými cenami, využili jsme také restauraci u čerpací stanice OMV v Rovném. Ve Vápenici bohužel možnosti k občerstvení nejsou, ale ve Starém Hrozenkově už samozřejmě ano.

Nejúžasnější jsou roztroušené usedlosti a malé domečky na svazích kopečků pokrytých střídavě loukami i lesy. Scenerie jsou velmi podobné například Javorníkům nebo Beskydům, na trase míjíme sympatické domečky z nepálených cihel - kotovic - a malá stádečka ovcí nebo krav.

Žádné památky na trase zpoplatněny nejsou. Rozhodně si nenechte ujít Františkův břek a Janův buk, dva krásné a staleté stromy v bezprostřední blízkosti od sebe.

A opět jako u všech ostatních příspěvků bych Vás rád požádal, aby pokud narazíte na nesrovnalosti turistického značení v terénu (nedostatečné značení, poškození kácením, vandalismus, chybějící, zohýbané směrovky či směrovky s neplatným textem), abyste mne o takových skutečnostech informovali - vyplněním krátkého formuláře na stránce http://www.turistickeznaceni.cz/. Já nebo moji kolegové uvedeme pak vše do pořádku v co nejkratším možném termínu. Díky.

Poslední aktualizace: 24.7.2010
Krásy Bílých Karpat - okruh Mor.Kopanicemi - Žítková, Boky, Rovné, St.Hrozenkov na mapě
Autor: Sheriff

Příspěvky z okolí Krásy Bílých Karpat - okruh Mor.Kopanicemi - Žítková, Boky, Rovné, St.Hrozenkov

Žítková
Žítková je horská kopaničářská pohraniční obec s 210 obyvateli a najdeme …
Krásný kraj žítkovských bohyní v regionu Moravských Kopanic jsme …
Jedna z mála skutečně historických obcí v oblasti Moravských Kopanic je poprvé písemně zmiňována roku 1261 v souvislosti s…
Starý Hrozenkov je větší horskou pohraniční obcí s 900 obyvat…
Chráněná krajiná oblast Bílé Karpaty se rozkládá u jihovýchodního okraje …
Pomník leteckého nešťastia z roku 1957 je postavený pri kamaňolome neďaleko motorestu Rasová pri hlavnej ceste E50 z Uherského Brodu…
Sobota 11. 6. 2022 V kempu v Bojkovicích byl překvapivě ráno klid, i když…
Krhov je dedina spadajúca pod mestečko Bojkovice asi 1,5 kilometra smerom na juh. Patrí do Zlínskeho kraja a okresu Uherské Hradiště. Za cieľ…
Obec Komňa vznikla pravděpodobně někdy okolo roku 1260, písemně je však…
Práce zvěrokleštiče musela být svého času v této oblasti velmi významným i…
Už pár rokov som mal v pláne navštíviť miesto neďaleko obce Šanov, ktoré…
Bílé Karpaty (4): Moravské Kopanice (05/2020) Moravské Kopanice je…
Obec Komňa, okres Uherské Hradište        Obec Komňa (560 obyvateľov)…
Přírodní památka (4,4 ha). Opuštěný pískovcový lom se stálým jezírkem,…
Meteorologové v posledních dnech stále mění předpovědi, fronty se…
Mikulčin vrch je známou rekreační oblastí i východiskem mnoha turistických…
Veľký Lopeník je výrazný vrch v Bielych Karpatoch na hranici Česka a…
Také druhý luhačovický výlet jsem absolvoval za použití automobilu, ale i…
Poslední letošní květnovou sobotu jsme se rozhodli navštívit zámek a muzeum v Bojkovicích, menším městě s asi čtyřmi a půl tisíci o…
Nevelké regionální muzeum, které rozhodně stojí za návštěvu, najdete v…