Krašov

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou Do přírody

Naše společná cesta začíná na Exitu 61 dálnice D5. Odtud směřujeme cestou do Rokycan, Oseka, Březiny, Bezděkova, Břas, Újezda u Svatého kříže. Dále směřujeme na Liblín, Kozojedy a po přibližně kilometru za Kozojedama odbočíme Doprava na Rohy a Bohy a Podkrašovský mlýn. Zde, u Podkrašovského mlýna končí naše cesta autem a dále pokračujeme pěšky po modré turistické cestě, po přibližně jednom a čtvrt kilometru nás čeká zřícenina hradu Krašov.

Foto: Tanathos

Není vyloučeno, že hrad byl postaven na místě dříve opevněném. Předpokládá se, že v 9. stol. stálo na skále dřevěné opevnění, které střežilo přístup do českého vnitrozemí. Jetřich Hroznata, synovec Hroznaty, který založil mužský klášter v Teplé a ženský v Chotěšově, v r. 1230 získal od krále Václava I. panství na Kralovicku, za služby českému trůnu. Toto území původně náleželo Hedčanům. V této době se jejich území rozpadávalo. Jako služebník krále si Jetřich zbudoval gotickou pevnost, hrad Krašov. Hrad byl postaven před r. 1232. Hrad byl postaven na hranici Jetřichova panství v místě, které uzavíralo obchodní a vojenskou cestu údolím řeky. Hrad sloužil hlavně k obraně hradu krále, kterým byl nedaleký Týřov, osídlila hrad Krašov vojenská posádka. Po Jetřichově smrti zdědil hrad synovec Sezema, který vstoupil do služeb krále Přemysla Otakara II. A jako jeho věrný vedl z Krašova válku s nepřáteli krále. V této době se pod hradem odehrávali boje s vojsky Púty Domažlického a Soběhrda Litického, kteří byli přívrženci Záviše z Falkštejna. Sezema se uchýlil k dalšímu opevnění hradu. Předhradí přemístil na západní část ostrohu a opevnil jej. Na místě palisád postavil štítovou zeď s parkánem. Opevněná věž s bránou a padacím mostem vznikla nad hlubokým příkopem. Na jihozápadním nároží postavil baštu a uprostřed dvora vysokou okrouhlou věž. Po Sezemovi zůstali čtyři synové. Sezema založil rod pánů z Vrtby, Racek postavil hrad Bělou, Jetřich získal Kralovice a hrad zdědil Bušek. Bušek si postavil hrad Pušperk a Krašov předal synovi Vilémovi, ten však hrad r. 1346 prodává Vilémovi Švihovskému. Synové Viléma Š. prodali hrad v 70. letech 14. stol. Albrechtovi z Kolovrat. Služby Kolovratů dosahovaly královského dvora Václava IV., tak získali četná privilegia, výsady a hodnosti krále i církve. Hrad Krašov se stal střediskem panské moci na Plzeňsku a Žatecku. Krom Krašova vlastnil Albrecht také Libštejn. Po Albrechtovi převzal hrad jeho syn Albrecht mladší, ten r. 1413 umírá, Libštejn přebírá jeho syn Bedřich, jeho bratr Hanuš si ponechal Krašov. Kolovraty v této době zastihli husitské války. Kolovraté byli katolíci a tak stanuli na straně panské. Husité plenily okolí hradu a tak se Bedřich s Hanušem rozhodli přizvat královského stavitele Jana Tistu z Hedčan. Ten na severní stráni nad hradem postavil pomocnou pevnost Hrádek. Úkol posádky Hrádku byl jasný, zabránit nepříteli rozvinout zde dobývací stroje, jako praky, katapulty a bombardy. Rozhodující střet mezi Kolovraty a husity se odehrál roku 1430. Husité utvořili silné vojsko a začali postupovat od Žatce k Plzni, proti křižácké výpravě, která přicházela z Bavor. Hrady Krašov a Libštejn se ocitly v sevření Husitů, ti nakonec od dobývání upustili, jelikož by si vyžádalo příliš času a sil. Osmdesátičlenná posádka hradu Libštejna pod velením Jana Šmokovského ze Žďáru a Jana Bukovského se bránila 7 týdnů. Bratři Kolovraté však zjistili, že se blíží pád, odjeli do Prahy ke knězi Prokopu Holému a stali se členy podobojí, čímž zachránili panství před zhoubou. Hanuš se následně vydává s Husity k dobývání Plzně a Nitry. Hanuš však husity zradil a stal se hejtmanem pražských měst a nepřítelem Jiřího z Poděbrad. R. 1448 jakožto hejtman tří měst pražských z Prahy utíká při jejím dobývání Jiřím z Poděbrad. Hanuš umřel r. 1450 na hradě Žebrák. Hrad Krašov převzal Hanušův syn Hanuš II., který se stal duchovním poté, co ovdověl. V r. 1469 byl zvolen proboštem pražské kapituly a administrátorem pražského arcibiskupství. Následoval syn Albrecht, který hrad r. 1485 prodal Jetřichovi Bezdružickému z Kolovrat. Následovalo období, kdy hrad měnil své majitele. Jetřichův syn Jan zahynul v r. 1526 v bitvě u Moháče a hrad připadl jeho nezletilému bratru Jindřichovi, ten však vlastnil Buštěhrad a jeho poručníci r. 1529 prodávají hrad Krašov Mikulášovi Svitákovi z Landštejna. Po Mikulášovi přišel jeho synovec Vilém Sviták, který se zadlužil a začal rozprodávat části statku. Nakonec r. 1589 prodal i Krašov Ferdinandovi Ronšperkovi z Držkovic. Ferdinand však musel z finančních důvodů panství postoupit Jeronýmovi Staršímu Hrobčickému z Hrobčic na Manětíně. V r. 1616 hrad od jeho následovníků koupila Helena Regina Příchovská, jejíž manžel byl stoupenec Habsburků. V r. 1631 hrad prodávají Janu Davidovi Boryňovi ze Lhoty. Krašov již neplnil obrannou funkci a tak během tohoto střídání majitelů došlo renesanční přestavbě a změně v hospodářské středisko. Obranné prvky ustupovaly. Předhradí bylo vybaveno dvěma mlýny a systémem vodních kanálů a nádrží. Přibyly budovy - pivovar a sladovna, hospoda, lázeň, kovárna, pila, sýpky, chlévy a ratejny. Za předhradím byly zřízeny zahrady a chmelnice. Hrad samotný dostál také změn. Budovy byly modernizovány, přistavovaly se pavlače a nad hlavní palác bylo zdviženo druhé patro. Stará cisterna byla zasypána a na jejím místě vyrostla černá kuchyně. Rovina dvorů byla zvednuta a druhý dvůr upraven kamennými arkádami. V době Jana Davida Boryni se krajem prohnala třicetiletá válka. Kralovicko bylo pustošeno dvěma pluky Švédů. Švédi se několikrát pokusili dobýt i hrad Krašov, který byl sice zbaven mnohých opevnění, útokům Švédů odolal, ale předhradí bylo vypleněno a vypáleno. V r. 1649 kupují zpustošené panství Jan Gref z Grefenburka a jeho zeť František Miseroni z Lisonu. Později se stal Miseroni jediným majitelem. Jeho rod přišel do čech v 16. stol. z Itálie a jeho předkem byl Diviš, rytec drahých kamenů a správce císařské klenotnice císaře Rudolfa II. V r. 1608 byli Miseronové povýšeni do šlechtického rodu. Na hradě začalo bezohledné vydírání poddaných. Hrad i celé podhradí sloužily k jedinému účelu, zvětšit bohatství jeho pánů. Zámecké dvory byly vydlážděny říčními valouny. K této práci bylo využíváno poddaných, kteří byli odsouzeni k nuceným pracím po potlačeném povstání, které v druhé polovině 17. stol. vedl rychtář Radim ze Dřevce. Sedlákům František ukládal těžké roboty a nakonec zemřel pod ranou lednického kováře, jehož manželku znásilnil. Miseronův syn Norbert Adolf, který se stal po otcově smrti majitelem hradu, nebyl lepší. Podle kronik byl opilec a výtržník, který nedodržoval zákony. Soudil se se sousedy o pozemky. K soudu hnal i opata plaského kláštera a spor prohrál. Miseroni dokonce několikrát usiloval o opatovu smrt. Stejně jako jeho otec, i Norbert zahynul na zranění způsobená rukou svých poddaných, kteří hájili svá práva. Od vdovy po Norbertovi pak hrad r. 1678 koupil opat plaského kláštera Benedikt Engelken. Hrad koupil s celým panstvím a spojil s ostatními klášterními statky. Hrad nebyl až do r. 1701 obýván. V tomto roce z hradu vzniklo letní sídlo mnichů, používané pro zotavení po řeholi. Pořádali zde hony, veliké slavnosti a jiné kratochvíle, na které zvali faráře, rychtáře a vybrané sedláky. Pro tyto účely byl hrad barokně a rokokově upraven. Vyrostli zde dvě kaple, jedna zasvěcená sv. Ludmile a druhé sv. Evženii. Komnaty se rozdělily na cely. Byla dokonce zbudována nová brána. Největší zvrat v historii hradu nastal r. 1785, císař Josef II. zrušil klášter v Plasích. Majetek připadl Náboženské matici království českého. Hrad byl ponechán svému osudu a začal pustnout. Později císařský kancléř kníže Metternich hrad s panstvím koupil. Na Plasku a Kralovicku obnovil polní hospodářství. Do jeho záměrů bohužel hrad nezapadal, viděl jej jako zdroj kamení. Hrad byl odpálen a kamení z něj vytěžené se použilo pro obnovu dvora Rohy a na prodej sedlákům. Kamenné části konzol a portálů, ostění oken, schody i oblouky arkád je možno spatřit v některých selských sklepech, chlévech a stodolách v okolních vesnicích. Statek Rohy, na jehož stavbu byl použit kámen z hradu Krašova, je v dezolátním stavu, naprosto neudržován. Hrad byl kompletně vyrabován a jeho vybavení bylo rozneseno do všech stran.

Zdroj: www.hradkrasov.cz/index.php?id=3&n=historie

Cestou jsme nevyužili stravovací ani ubytovací zařízení

Krásná příroda a příjemná procházka kolem řeky Berounky.

Zřícenina hradu je volně přístupná po celý rok, vstupné je dobrovolné.

Poslední aktualizace: 1.1.2013
Krašov na mapě
Autor: Tanathos

Příspěvky z okolí Krašov

Krašov
Půvabné zříceniny hradu Krašov stojí na skalnatém ostrohu nad levým břehem…
Hrad Krašov se již od 13. století vypíná na skalním ostrohu nad řekou…
  Jedinečná silueta hradu Krašova, majestátně zhlíží do kraje, na vinoucí…
Sobota 17. 6. 2023 Včerejší procházkou…
Hřešihlavy leží 13 km severozápadně od Zbirohu. Zámek najdeme v bývalém, …
Při kostele Všech Svatých v obci Hřešihlavy stojí nízká dřevěná zvonice…
Směřujeme na Rakovnicko, kde v sobotu je v Kostelíku festival Skotsko v…
Dřevec je vesnice patřící pod město Kožlany ležící 4 km jihovýchodně od K…
LIBŠTEJN
Po 12 letech jsme se opět podívali na zříceninu hradu Libštejna v údolí Berounky. Byli jsme celkem překvapeni, že naštěstí zub času hlodá pomalu a…
V krásném údolí řeky Berounky se v Dolanech u Hlinců nachází Kostel Sv. Petra a Pavla. Vybudován byl v polovině 13. st a je…