Královský hrad Buchlov

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní

Během naší podzimní dovolené jsme chtěli dva dny pobýt v Chřibech. První den to byl výšlap na rozhlednu Brdo, dokonce jsme stačili si prohlédnout i zříceninu Cimburk u Koryčan. Ale to už jsme se těšili na královský Hrad Buchlov, poutní místo Velehrad a další chřibské rozhledny - Salaš a Modrá.

Hrad Buchlov leží na stejnojmenném kopci - přibližně ve střední části Brd. Byl založen na strategickém místě v 1. pol. 13. století. Kromě obranné funkce byl i hospodářským a správním střediskem s královskou soudní pravomocí, tzv. loveckým právem. Od 14. století mohl i soudit a trestat v případech lesního pytláctví a nedovoleného lovení ryb. Později soudili i všechny loupeže, vraždy, smilstvo i čarodějnictví nejen v obvodu buchlovského hradu, ale i na sousedních panství.

Až do r. 1511 byl královským majetkem, byl však často dáván jako zástava královským věřitelům. Po té hrad měnil majitele. Až od r. 1544 - víc jak sto let ho vlastnil rod Zástřizlů. Ti provedli rozsáhlou renesanční přestavbu - horní hrad začal sloužit jen reprezentačním a obytným účelům. Na dnešním 2. nádvoří byly postaveny nové hospodářské budovy. Poslední přestavby jsou zhruba z 2. poloviny 17. století - to už hrad vlastnili pánové z Petřvaldu. Vybudovali se větší opevněni - přibylo 1. nádvoří s věžovou bránou a bastionem.

Z té doby, přesněji z r. 1672 je i kaple sv. Barbory asi kilometr západním směrem, která byla postavena na místě původní ze 13. století. Je postavena ve stylu pozdního moravského manýrismu (období mezi renesancí a barokem). Ve spodní části jsou zachovány gotické části z původní kaple. Když ji 25.6.1896 poškodil blesk, byla nákladně opravena, r. 1910 zvětšena. V kapli je oltář ze zrušeného velehradského kláštera z přelomu 17. a 18. století, zlacená barokní kazatelna, portréty členů rodiny Berchtoldů a náhrobky - nejstarší je z r. 1580, nejcennějším patří Zikmundu II. a Josefíně Berchtoldovým. Pod kaplí jsou uloženy ostatky majitelů panství a mnichů řádu sv. Františka, kteří se o kapli starali. V jejím sousedství je poustevna, kde ještě počátkem 40. let 20. století žil poslední poustevník.

I když byl hrad postupně modernizován, nevyhovoval náročným požadavkům. Proto si majitelé v nedalekých Buchlovicích postavili v letech 1698–1701 honosný barokní zámek. Od r. 1751 se na hradě již nebydlelo. Poslední majitelé z rodu Berchtoldů z Uherčic v něm vybudovali rodinné muzeum. Byly tam cenné a rozsáhlé sbírky přírodovědné a historické. Po válce přešel hrad i s nedalekou kaplí sv. Barbory do majetku státu a byl zařazen do souboru památek I. kategorie.

Dominantou hradu je 35 metrů vysoká věž s otevřenou vyhlídkou čtvercového půdorysu. Jsou vidět Chřiby, Dolnomoravský úval, Hostýnské vrchy, za dobré viditelnosti i Pálava, dokonce prý i Vídeň. Na nádvoří hradu je rarita – lípa, zvaná Lípa neviny, která byla zasazena kořeny vzhůru. Přesto roste. Tím údajně dokázal svoji nevinu zdejší zbrojnoš Vlček, kterého nařkli ze zrady.

Na nádvoří hradu je restaurace, kde je možnost se najíst i napít. My jsme tady svůj den začínali, takže jsme zdejší kuchyni neochutnali. Oběd jsme si dali až v Buchlovicích v hospůdce Na Rynku.

Na Buchlov jsem se vždycky toužila podívat. Teď jsem si svůj sen splnila. Hrad mne nezklamal – je to mohutný a nádherný hrad. Kaple bohužel mimo sezónu je uzavřena.

Otevírací doba:

duben a říjen – sobota, neděle a státní svátky - 9.00-15.00 hodin

květen, červen a září – zavřeno je jen v pondělí, pokud to není státní svátek – 9.00-16.00 hodin

červenec a srpen – prohlídky denně – 9.00-17.00 hodin

Prohlídkové okruhy:

Na hradě je několik okruhů, ne všechny jsou však vždy otevřené. Dokonce mám pocit, že i když by měl být okruh otevřen, při malém počtu zájemců se prohlídka neuskuteční - to byl náš případ. Takže je asi lepší jít na prohlídku hradu v plné sezóně.

1. Areál hradu – jako jediný je bez průvodce. Zahrnuje pouze prohlídku I. a II. hradního nádvoří, kde je možno navštívit restauraci s vinárnou, prodejnu suvenýrů, výstavní galerie a WC. Vstupné je 20,- plné/10,- Kč snížené. Tento okruh je možné absolvovat kdykoli v otevírací době hradu.

2. Procházka starým hradem – zahrnuje gotické a renesanční prostory, černou kuchyň, zbrojnici, knihovnu. Prohlídka trvá 50 minut a cestou vyšlapete 205 schodů. Vstupné je 130,- plné/90,- Kč snížené. Tento okruh je možné absolvovat kdykoli v otevírací době hradu. Právě tento okruh jsme prošli i my, protože jsme ani jinou možnost neměli. Byli jsme zde na počátku října.

3. Muzeum hrabat Berchtoldů – zahrnuje rodinné muzeum hrabat Berchtoldů, jejich přírodovědné a egyptologické sbírky, kuriozity. Součástí této prohlídky je i vyhlídková věž. Prohlídka trvá také 50 minut, ale je náročnější. Cestou vyšlapete 325 schodů a točité schodiště na věž. Vstupné je 120,- plné/80,- Kč snížené. Tento okruh je možné absolvovat kdykoli v otevírací době hradu.

4. S pastelkami po hradu - je upraven pro děti od 6 do 10 let, které jsou s doprovodem dospělé osoby nebo s pedagogickým dozorem. Průvodce je v historickém kostýmu, navštíví se 22 míst od Lípy neviny přes černou kuchyň, hradní studnu, zbrojnici, barokní ložnici. Uvidí se i sbírky Berchtoldů, vč. mumie a vystoupá se na vyhlídkovou věž. Prohlídka trvá 60 minut. Děti obdrží publikaci S pastelkami po hradu Buchlov. Vstupné je 110,- plné/80,- Kč snížené-pouze pro děti od 3 do 6 let. Tento okruh je pouze v určitou dobu, je lépe se předem informovat na tel. čísle 572 595 161 nebo 725 377 374.

5. Buchlov v proměnách času – tento okruh vás provede celým hradem, vč. vyhlídkové věže. Prohlídka trvá 90 minut. Cestou vyšlapete 344 schody a točité schodiště na věž. Vstupné je 160,- plné/110,- Kč snížené. Tento okruh je možné absolvovat téměř kdykoli v otevírací době hradu, pouze v červenci a v srpnu je prohlídka v pondělí pouze do 15 hodin.

6. Kaple sv. Barbory - je otevřena pouze v červenci a v srpnu. Vstupenky se prodávají přímo v kapli. I sem je vstup pouze s průvodcem.

7. Vyhlídka do kraje – průvodce s vámi vyšlape 315 schodů + točité schodiště na věž a seznámí vás s historií hradu a popisem výhledu z věže. Prohlídka trvá 20 minut, ale je možná pouze za příznivého počasí během měsíců červenec a srpen. Vstupné je 60,- plné/40,- Kč snížené.

8. Buchlovská spirála – odborný výklad pro dospělé a děti starší 12 let o stavebním vývoji hradu. Prohlídka trvá 60 minut. Vstupné je 150,- plné/100,- Kč snížené. Možnost této prohlídky je pouze v určité dny, proto je lepší se předem telefonicky informovat na tel. čísle 572 595 161 nebo 725 377 374.

Poslední aktualizace: 6.4.2017
Královský hrad Buchlov na mapě

Příspěvky z okolí Královský hrad Buchlov

Výhledy z hradu Buchlova
  Krásný hrad vypínající se nad krajinou Slovácka z prostředního trojvrší „Hříběcích hor“ jistě není třeba blíže představovat. Je…
Hudební festival Hrady CZ se přesunul z Čech na Moravu, po Veveří zavítá v pátek a sobotu 14. a 15. srpna i do Bouzova. Letos už 11. ročník festivalu…
Vysoký kopec Buchlov na návrší lesnatého pásma pohoria Chříby s hradom a…
VÝCHODNÍ MORAVA - Hrad Buchlov a zámky v Buchlovicích, Vizovicích…
  Dětská dušička potřebuje k rozvoji množství podnětů, z nichž k těm nejd…
K vyznamnemu kralovskemu hradu Buchlov, ktery je dominantou …
  Nepopírám, že hlavním cílem tohoto výletu se měla stát prohlídka hradu…
Podíváme se do jihovýchodní části Chřibů, vyrazíme z malé vesničky Salaš poměrně dobře dostupné autobusem z Uherského Hradiště…
Hrad Buchlov a jeho okolí zná snad každý Moravák.Každým…
Při slavnostním zahájení stavby Národního divadla v Praze byly d…
Z našeho balkonu v paneláku ve Zlíně - dohlédneme při jasném…
18. etapa 10 000 kroků hrad Buchlov – U Slepice    10 000 kroků …
Dnešním tipem na výlet vzpomeneme jaro roku 1868, kdy byla v Praz…
  Co myslíte, jak má vlastně vypadat takový ideální hrad?   No jak - kro…
Nadcházející dny se ponesou ve znamení Vánoc. Východní Morava nabízí…
O tom, že  " od Buchlova větor věje " se zpívá ve známé lidové písničce…
Chřiby jsou pohořím, kterému se přezdívá „Zahrada Moravy.“ Tak jako v každé správné okrasné zahradě ani zde nechybí skalky. Jenže ty…
  Chřiby jsou pohořím, které je charakteristické výskytem velkého množství…
Přírodní památku Barborka (7,96 ha) tvoří stará dubová bučina na jižním…
Buchlov
Hrad Buchlov stojí na vysokém návrší v zalesněném pásmu Chřibů, …