Královský hrad Bezděz Loc: 50°32'1.11

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Celodenní výlet Za sportem Do přírody

Bezděz patří k nejzajímavějším hradům v Česku.Můžeme k němu jet autem,vlakem i autobusem.
Král hradů. Takovou přezdívku dostal od návštěvníků. A že jich jeho branami prošlo dost a dost.
Jedna z pověstí:O založení Máchova Jezera

Roku 1367 se vydal Karel IV. se svou skupinou na lov. Vše probíhalo celkem poklidně, až najednou vystřelil z houštin statný jelen. Počali jej pronásledovat. Jelen prchal do bezpečných míst, kde to dobře znal. Do rozsáhlých lesů a luk plných mokřad, jezírek a louží. Tam se jim ztratil z dohledu.

Král rozmrzelý z neúspěchu zavelel na ústup, když v tom uslyšel nádherný zpěv. Rozjeli se za ním a spatřili na louce prozpěvujícího ovčáka se svými ovečkami. Král se s ním dal do řeči a při pohledu na svou mokrou družinu, které dalo pronásledování v bažinách velice zabrat, dostal nápad, že by se zde mohl založit rybník.

Bezděz  •  Foto: evaneo

Jak si usmyslel, tak se stalo. Na místě dnešních Starých Splavů rozšířili poddaní starou propust a vpravo od ní navršili kus hráze. Zadrželi tak vodu ze dvou potoků, Jordánu a Doks. Voda brzy zaplavila louky, mokřiny a rašeliniště. Tak po neúspěšném lovu na jelena vznikl dnes tolik obdivovaný Velký rybník - Máchovo Jezero.

Do obcí Bezděz a Doksy se dostanete vlakem (stejnojmenné stanice se nacházejí na trati č. 080 - Bakov nad Jizerou - Jedlová) nebo autobusem.

Dostaneme se na hrad ze stejnojmené obce.Přímo pod hradem je parkoviště.Je mnoho způsobů jak tento krásný hrad navštívit.Pod hradem se nachází rozcestník a ten vás dovede za půl hodinky až na hrad.

Založení hradu

Bezděz  •  Foto: evaneo

Přesné datum založení hradu není známo, snad to bylo někdy mezi lety 1265 - 1278.
Jisté však je, že jej nechal postavit Přemysl Otakar II., který také založil stejnojmenné město v podhradí. Bezděz byl postaven jako pevnost a reprezentativní sídlo krále, tudíž zde nenajdeme žádné hospodářské budovy.
Jelikož se povedlo hrad dokončit v relativně krátkém čase, představuje jednotný sloh, a to vyspělou rannou gotiku.
Středohoří a Máchův kraj je rozsáhlá oblast v severozápadním vnitrozemí Ceské republiky.
Naleznete zde: Ceská Lípa, Národní prírodní památka Peklo, Nový Bor, Sloup v Cechách, Zákupy, Kaplí Božího hrobu v Mimoni, Noviny pod Ralskem, Prurva Ploucnice, Stráž pod Ralskem, Hamr na Jezere, Doksy, máchovo jezero, státní hrad Bezdez, Památník Karla Hynka Máchy, kokorínsko, hrad houska, Dubá, Benešov nad Ploucnicí, skanzen Vísecká rychta, zrícenina hradu Ronov, Úštek, Litomerice, Lovosice, Terezín, Štetí, Roudnice nad Labem, hora Ríp, Rotunda sv. Jirí, Budyne nad Ohrí, zámek Libochovice, Trebenice, hrad Házmburk, Muzeum ceské vesnice v Peruci, Louny, Postoloprty, Podborany, Žatec, zámek Krásný Dvur

Přímo pod hradem je stánek na občerstvení.Několik restaurací v obci uspokojí i náročné turisty.V sezoně otevřeno.Ubytování je hojné v soukromí i v okolí -kempy a pod.

Bezděz  •  Foto: evaneo

Máchův kraj je krásný a je mnoho příležitostí k odpočinku i sportu.
Bezděz to není jen hrad, ale i přírodní rezervace o výměře bezmála 30 ha (přesně 29,06 ha). Ta byla vyhlášena v roce 1949 a leží v rozmezí 505 - 638 metrů nad mořem.
Další zajímavostí rezervace je menší čedičový lom, který se nachází na východním úbočí Velkého Bezdězu.
Na jižním svahu Malého Bezdězu leží opuštěný lom na trachyt a na severním úpatí Velkého Bezdězu se nachází rozsedlinová ledová jeskyně.

duben soboty, neděle a svátky 10:00 - 16:30

Autor: evaneo

Příspěvky z okolí Královský hrad Bezděz Loc: 50°32'1.11

Na návštěvu k Přemyslovcům
Máte rádi středověká sídla nesoucí stopy dávné historie, studené kamenné zdi jako svědky rytířských soubojů a drsného života za hradba…
Hrad Bezděz je opředen mnoha pověstmi a tajemstvími. Jedna z pověstí se…
Víkendový krátký výlet za poznáním jednoho z našich hradů. Autem vyjíždíme…
Bezděz si od fascinovaných návštěvníků vysloužil přezdívku, na kterou může být vskutku hrdý – Král hradů. Jeho prastaré zdi, dýchající…
Hrad BezdězTento nádherný gotický hrad naleznete v blízkosti stejnojmenné obce. Těsně v jeho blízkosti se nachází přírodní rezervace…
Hudební festival Hrady CZ se po Bouzově přesouvá 28. a 29. srpna …
Uprostřed lesů mezi Bezdězem a Bělou pod Bezdězem leží na mapě bod zvaný…
Jedeme do vesnice Bezděz, kde necháme vůz na palceném parkovišti 4…
Náročnou kamenitou cestou do kopce potkáte 15 opravených Kapliček křížové cesty ze 17. století,…
Obec Bezděz se nachází v okrese Česká Lípa, na jižním svahu kopce Bezděz,…
Výstup na hrad Bezděz.               Několik let jsem si už říkala, že…
Informační centrum se nachází v bývalé historické obecní škole, vedle…
Turistický rozcestník, který se nachází v obci Bezděz, ukazuje turistům…
Naše společná cesta začíná na Exitu 53  rychlostní silnice R10. odtud…
Putovní letní kulturní festival Hrady CZ se po Bouzově přesouvá 2…
Patnáctý ročník hudebně-kulturního festivalu Hrady CZ po Točníku,…
Hrad Bezděz zaparkujeme v obci Bezděz (30 Kč/ osobní auto/den) a vyrážíme podle ukazatelů vzhůru na přilehlý kopec. Nejprve jdeme…
Chceme trochu blíže prozkoumat kraj, který tolik miloval Karel Hy…
Máme v plánu navštívit Doksy a máchovo jezero, manžel projevuje zájem…
Bezděz
Hrad Bezděz, který je národní kulturní památkou, stojí na 604 metrů…