Krajem pohádkového hradu Bouzov na kole

Tipy na výlet Pro zdatnější Celodenní výlet Za sportem Do přírody

Je začátek cyklistické sezony, tak sedací část nám zatím stále nepříjemně dává najevo, že na dlouhé sezení na kole je ještě čas. Mozek je však jiného názoru a rozhodne, že je na čase přeci jen vyzkoušet něco kapánek delšího. Však to zadek vydrží. Nic jiného mu také nezbude.

Z Olomouce vyrážíme za příjemného slunného počasí směr Litovel. Cesta vede rovinatou Hanou a není nikterak zajímavá.

Celá fotogalerie:

Foto: hanakova

Ani nevím, proč zaměňujeme jízdu po cyklostezce vedoucí nádhernou krajinou Litovelského Pomoraví za otročinu po silnici s docela hustým provozem. Asi zatemnění mysli před jízdou, jinak si to nedovedu vysvětlit. Takže naše první kilometry vedou přes Křelov a Příkazy a my se skoro až do Litovle můžeme kochat tak akorát projíždějícími kamiony, protože stará cesta z Olomouce do Litovle vede z velké části paralelně s dálnicí. „Vůni“ benzínu v Litovli s nadšením měníme za krásnější okolí. Provoz výrazně zřídne a nás čekají první dvě stoupání přes Sobáčov do Bílé Lhoty, kde projíždíme kolem vyhlášeného arboreta, ve kterém lze spatřit přes pět set druhů domácích i cizokrajných dřevin. Některé z nich pocházejí z doby vzniku parku, takže jejich stáří je kolem tří set let.

Z Bílé Lhoty se přesouváme do Červené Lhoty a před námi je docela náročné stoupání do Hrabí. První pořádný kopeček nám dává řádně zabrat a Jarní sluníčko, která už má sílu nás nemilosrdně spaluje. Koupeme se ve vlastním potu, ale šlapeme. Odměna přichází v podobě zvolnění terénu, vjezd mezi lesy a sjezd do obce Podolí a před námi je první cíl dnešní jízdy.

Bouzov
Bouzov  •  Foto: hanakova

Poslední krátké, ale prudší stoupání a vítá nás Bouzov svým pohádkovým hradem. Hrad míjíme. V mysli mi proběhne myšlenka, jaká je ostuda, že ač skoro místní, tak na Bouzově jsem naposledy byla na prvním stupni základní školy na výletě a od té doby už nikdy. Je vidět, že turistická sezona už je v plném proudu a vesnička Bouzov nápadně připomíná počtem lidí Staromák v Praze. Ne, i tentokrát si necháme ujít možnost zavítat na státní hrad a raději šlápneme do pedálů a pěkně bez námahy pádíme z kopečka směrem do Kozova. V jedné ze serpentin vyzývají k odpočinku klády s impozantním pohledem na siluetu hradu Bouzova.

Po pauze ještě sjíždíme dál až do Kozova a odtud pokračujeme podél říčky Trnávky, kterou už sjíždí první vodáci, směrem do Hartinkova. Míjíme ceduli s nápisem Pardubický kraj a míříme do lesů. Já v blažené nevědomosti si libuji, že se konečně v lese dostaneme do stínu. Můj spolujezdec mě však v tomto líbivém stavu dlouho nenechá. „Ten kopec před námi musíme přejet,“ hlásí a já pátrám zrakem, jestli nepovede cesta nějakým údolím. Marně. Kopec skutečně musíme přejet. A tak je před námi několik kilometrů docela tvrdého stoupání. Za každou zatáčkou očekávám, že se konečně vyloupnou první chalupy v Hartinkově a pořád nic. Místo chalup se objeví další zatáčka a tak to jde několik kilometrů. Slibovaný stín v lese nacházíme, ale kvůli sklonu a délce stoupání nám pot teče do očí a barvu v obličeji máme jako spařená prasata.

Foto: hanakova

S první chalupou však nepřichází úleva. Cesta stoupá i vesnicí a až na křižovatce za ní se konečně dostáváme na rovinku. Ale ty výhledy, ty jsou. Krásná odměna doplněná o radost se zdolaného kopce.

Následující trasa se nese v duchu nahoru, dolů, nahoru, dolů. Ale což. Je krásný Jarní den, někteří lidé už na zahrádkách grilují dobroty a nám vůně připomíná, že vlastně máme i hlad. Projíždíme Kladky a Dětkovice a v Ludmírově už nemůžeme s prázdným žaludkem dále čichat ty nehorázné vůně. Zastavujeme na mostku uprostřed vesnice a vytahujeme také dobrotu – musli tyčinka není sice žádné voňavé maso, ale má také něco do sebe. Spořádáme rovnou dvě najednou.

S plnými bříšky opět usedáme na kolo a přes Hvozd pádíme do Bohuslavic a Olbramic a pak už nás čeká příjemný sjezdík do Náměště na Hané.

Foto: hanakova

V Náměšti měníme tvrdé sedlo bicyklu za ještě tvrdší lavičku na zahrádce v jedné z místních hospůdek. Zlatavý mok, ale především pauza nám vlévají do žil nové síly a my se rozhodujeme, že nezamíříme podle plánu do Slatinic a odtud přes Lutín domů, ale cestu si ještě protáhneme a pár svých sil věnujeme několika dalším kopečkům. Naše další trasa povede tedy přes Čechy pod Kosířem.

Do Drahanovic je cesta příjemná a v podstatě rovinatá. V Drahonovicích cesta ale opět nabírá na sklonu. Kopec do Lhoty pod Kosířem však není nikterak vysilující a navíc za Lhotou nás čeká příjemný sjezd do Čech pod Kosířem. Pak už nám nezbývá než minout Stařechovice a Čelechovice na Hané a odtud už je to coby dup do Smržic, kde je vyhlášená cyklistická hospůdka. Na zahrádce se občerstvíme a pak už jen zdolat poslední kopeček tzv. Smržičák a projet vesnicemi Dubany, Blatec a Kožušany a na závěr ujet posledních pár kilometrů po silnici s již zase hustším provozem zpět do Olomouce.

Arboretum Bílá Lhota

Otevírací doba: duben a říjen (víkendy) 9 – 17 hod.

květen až září (mimo pondělí) 8 – 18 hod.

Vstupné: dospělí 30 Kč, zlevněné 15 Kč

• park byl založen kolem roku 1700 a některé dřeviny jsou k vidění dodnes
  • v parku jsou vysázeny nejen domácí, ale i exotické dřeviny
  • kapelník vídeňské opery Kreutzer tady komponoval hudbu k opeře Noc v Granadě
  • v parku je vysázeno přes pět set druhů okrasných dřevin

Hrad Bouzov

Otevírací doba: poprvé otevřeno 31. 3. 2012

duben a říjen (víkendy a svátky) 9 -16 hod.

květen a září (mimo pondělí) 9 – 17 hod.

červen (mimo pondělí) - 9 - 18

červenec, srpen (mimo pondělí) 10 – 19 hod.

Vstupné: dospělí 120 až 150 Kč, možnost rodinného vstupného

Zajímavosti:

• na hradě se pravděpodobně narodil budoucí král Jiří z Poděbrad
  • současná podobna hradu vznikla relativně nedávno, a to v letech 1895 až 1910
  • velká část mobiliáře pochází ze soukromých sbírek Evžena Habsburského
  • zámek s oblibou vyhledávají filmaři. Natáčela se tady celá řada pohádek, mimo jiné například O létajícím ševci a princezně Jasněnce či film pro mládež Kopretiny pro zámeckou paní

Zámek v Náměšťi na Hané

Otevírací doba: duben a říjen (víkendy a svátky) 9 -16 hod.

květen až září (mimo pondělí) 9 – 17 hod.

Vstupné: dospělí 20 až 120 Kč, zlevněné 40 až 100 Kč

• na zámku lze shlédnout dětské kočárky, nejstarší z nich pochází z roku 1850
  • zámek obklopuje park, ze kterého do čtyři světových stran vedou lipové aleje

Zámek v Čechách pod Kosířem

Otevírací doba : duben až říjen (mimo pondělí) – 9 – 17 hod.

Vstupné: dospělí 60 Kč, zlevněné 10 Kč

Zajímavosti:

• na zámku pobýval malíř Josef Mánes. Během svého působení zde vytvořil přes stovku prací.
  • Největší sbírka kočárů a luceren v ČR.

Dubany
Dubany  •  Foto: hanakova

Poslední aktualizace: 27.3.2012
Krajem pohádkového hradu Bouzov na kole na mapě
Autor: hanakova

Příspěvky z okolí Krajem pohádkového hradu Bouzov na kole

Z Bouzova, přes Loštice do Moravacampu
Z Bouzova, přes Loštice do Moravacampu Hrad Bouzov, kte…
S Arabelou na tvarůžky Hrad Bouzov, který se tyčí na z…
Jednou z četných bouzovských památek je také zdejší historizující myslivna…
Trošku stranou všeobecné pozornosti před vstupem do krajinářského parku u hradu Bouzov stojí kaple zasvěcená Panně Marii. Možná i proto není považová…
Bouzov
Hrad Bouzov na Olomoucku je typickým romantickým sídlem se všemi znaky…
Hrad Bouzov, založený někdy na přelomu 13. a 14. století je asi natolik…
V zimní období je většina hradů a zámků pro návštěvníky uzavřena. V sezónu atraktivní místa…
O bouzovském farním kostele sv. Gotharda lze ve zkratce napsat, ž…
Památkové objekty v Olomouckém kraji ve správě Národního památkového…
Hrad Bouzov se nachází nedaleko Mohelnice na Olomoucku. Můžete přijet od Zábřehu na M…
Putovní letní kulturní festival Hrady CZ se po Veveří přesouvá 26…
Bouzov - hrad
Soutěž 2 body
Hrad Bouzov (445 m n.m.) najdete v mírně zvlněné lesnaté krajině na…
Po celkové rekonstrukci zdobí střed náměstí v Bouzově krásný pískovcový kříž. Když se řekne v Bouzově (ale i jinde v okolí), má se na mysli ten z Mal…
Místní svaz zahrádkářů pořádal další letošní  akci. Byla  legrace   skutálet se z (nedávno navštívených) rakouských hor rovnou do tvarůžkárny…
Do obce Bouzov se většinou jezdí kvůli tamnímu pohádkovému hradu a za…
Původní umístění pomníku ve skupině stromů před budovou radnice je od roku 2015 minulostí. I současná podoba pomníku poněkud koresponduje s historick…
V krajině Drahanské vrchoviny, v okrese Olomouc, leží malá obec B…
Letošní návštěvnická sezóna byla příznivě nakloněna i památkám v Olomoucké…
Čtrnáctý ročník festivalu Hrady CZ se po Točníku, Kunětické hoře,…
Hudebně-kulturní festival Hrady CZ se po Hradci nad Moravicí…
Patnáctý ročník festivalu Hrady CZ se po Točníku, Kunětické hoře,…
V Galerii V Podhradí najdeme Trojského koně. Je to 15 m vysoký dřevěný kůň v blízkosti hradu Bouzov. Jedná se o…
Honosné romantické sídlo ze 13. a 14. století  - hrad Bouzov stojí na…
Trojský kůň
Straň se Danajských když dávají dary nabádá už prastaré přísloví. Ačkoliv kněz Laokón varoval Trojany před přijmutím svérázného daru, který před…
Tímto cestopisem, kterým se vracím k jedné pozdně-březnové a pamá…
Tento kostel je zřejmě nejstarší sakrální památkou nejen celé obl…
Empírový pískovcový krucifix u bouzovského hřbitovního kostela sv. Máří…
   V 8 hodin ráno se zdravíme s mými rodiči, kteří pro nás přijeli z…
Bývalý zámeček Kozov najdete pod Pohádkovým Hradem Bouzovem, ke kterému v…