Kozojedy (Plzeň – sever) a minipivovar

Směřujeme na Rakovnicko, kde v sobotu je v Kostelíku festival Skotsko v Kostelíku. Je horko, tak se nám nechtělo být v Plzni. Vyjeli jsme tedy s předstihem, dopoledne jsme se zastavili na rozhledně Radost, ke jsme si prošli i naučnou stezku, a večer plánujeme přespat na tábořišti v Liblíně, kde se vždycky nechalo dobře se vykoupat. Jedeme přes Kozojedy, kde je pivovar. Proto se tam musíme zastavit.

Kozojedy se nalézají v Plaské pahorkatině, 30 km od Plzně severovýchodním směrem. Do Kožlan je to necelých 10 km na sever.
První písemná zmínka je z r. 1352. Vývoj obce úzce souvisí s 5 km vzdáleným hradem Krašov, který byl nad údolím Berounky založen okolo roku 1232 a který patřil k nejstarším šlechtickým hradům u nás. Král Vladislav II. Jagelonský povýšil r. 1514 Kozojedy na městečko s právem týdenního trhu a právem užíváním městského znaku. Patrně někdy během třicetileté války o toto své privilegium přišly, protože po ní se o Kozojedech opět píše jako o vsi. Od r. 1678 celé panství získává klášter v Plasích, a to až do r. 1539, kdy byl zrušen.
Vpravo od hlavní silnice je kruhová náves, kde stojí nejstarší objekty obce – bývalé zemědělské usedlosti jsou však převážně přestavěné. Dominantou návsi je kostel sv. Mikuláše. Původně středověký kostel stál v obci již před rokem 1363. R. 1727 byl barokně přestavěn pravděpodobně podle návrhu architekta J. B. Santiniho. Jeho autorství není doloženo přímo, kostel se stavěl až po jeho smrti. Jenže tomu předcházela přestavba kláštera v Plasích, pod který obec patřila, a na níž se skutečně Santini podílel. Navíc kostel obsahuje prvky, které právě Santini používal. V kostele je drobná dřevěná soška Panny Marie s děckem, zvaná Kozojedská. Byla vyřezána v době okolo r. 1390. Později byla několikrát upravena, aby ji bylo možné převlékat na procesí.
Jen kousek od kostela je kaplička sv. Anny, hranolovitá stavbička na zděném podstavci se stanovou stříškou se železným křížkem. V nice je barokní dřevěná soška sv. Anny Samotřetí s Ježíškem v ruce, u ní stojí Panna Marie jako dítě.
Z našeho směru je na konci obce vlevo Kulturní dům a fotbalové hřiště. Právě součástí kulturního domu je i zdejší minipivovar, který byl přistavěn na jaře r. 2016. Již v polovině prosince 2016 ochutnali zdejší hosté první pivo, které hned od začátku chválili.

V Kulturním domě i vaří, ale asi jen v týdnu. My jsme si jen koupili petku piva, abychom večer moc nestrádali. Hlavní je, že nám chutnalo.

Nejvíc nás zaujal zdejší kostel. Ještě jsme k němu nedošli, Ota už byl přesvědčen, že úpravy byly dle plánu J. B. Santiniho. Když si to pak přečetl, měl skutečně radost.

Restaurace v Kulturním domě je otevřena denně - ve všední dny od 11 do 22 hodin, v sobotu od 14 do půlnoci a v neděli od 14 do 22 hodin.
Obcí prochází cyklotrasa, která vede z Plas i z Kralovic do Liblína. Není to daleko k Berounce, ani k jejímu soutoku se Střelou. Podle těchto řek jsou hezké procházky.
Součástí Kozojed je i Borek, který leží na hlavní silnici do Plzně a kde je dřevěná šestiboká stodola, roubená zvonička a dřevěný špýchar. Určitě to stojí za krátkou zastávku.
Poslední aktualizace: 8.11.2017
Kozojedy (Plzeň – sever) a minipivovar na mapě

Příspěvky z okolí Kozojedy (Plzeň – sever) a minipivovar

LIBŠTEJN
Po 12 letech jsme se opět podívali na zříceninu hradu Libštejna v údolí Berounky. Byli jsme celkem překvapeni, že naštěstí zub času hlodá pomalu a…
Zámek je perlou obce Liblín na Rokycansku v Plzeňském kraji. Dvoupatrová …
zřícenina hradu LIBŠTEJN je směr Rokycany BŘASY směr LIBLÍN  zřícenina HRADU se nachází nad BEROUNKOU  jídlo do batůžku nebo v…
Jsme na cestě do Kozojed, kde si chceme koupit petku piva v tamějším minipivovaru. V Borku jsou však zajímavé roubené stavby, že jsm…
Sobota 17. 6. 2023 Včerejší procházkou…
Romantická hradní zřícenina, stojící na skalnatém návrší nad řekou…
V poklidných dobách panování Otce vlasti, roste z popudu Oldřicha Tisty z…
Naše společná cesta začíná na Exitu 61 dálnice D5. Odtud směřujeme cestou…
Mezi Kralovicemi a Břasy na Plzeňsku se nad pravým břehem řeky Berounky n…
  Jedinečná silueta hradu Krašova, majestátně zhlíží do kraje, na vinoucí…
Hrad Krašov se již od 13. století vypíná na skalním ostrohu nad řekou…
Krašov
Půvabné zříceniny hradu Krašov stojí na skalnatém ostrohu nad levým břehem…
Naše společná cesta začíná na Exitu 61 dálnice D5. Odtud směřujeme cestou…
Dřevec je vesnice patřící pod město Kožlany ležící 4 km jihovýchodně od K…
Když jsme se v neděli před 14 dny vraceli z Chudenic, mysleli jsme,…
Kralovice jsou poprvé zmiňovány v písemných pramenech v roce 1183, kdy je…
Ves Svinná vznikla nejpozději v průběhu 14. století, roku 1379 se jako…
Rozhledna Radost
Další z rodiny dřevěných rozhleden se tyčí na návrší mezi obcemi Jarov a Dobříč, cca 20km severně od Plzně. Také patří mezi mladší …
Rybník o velikosti 3,6 hektaru vznikl přehrazením toku Javornice, která je…
Muzeum a galerie severního Plzeňska Mariánská Týnice. Regionální muzeum…