Kouzelné Františkovy Lázně.

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou Do přírody

Nevím, kolikrát už jsem toto hezké město navštívil. Vždy to bylo bohužel jen na několik hodin a jelo se dál. Tentokrát to bude o mnoho lepší, náš pobyt v tomto lázeňském městě bude trvat několik dní. Dáme si dohromady léty poničená těla a budeme mít více času na poznání města a jeho velmi hezkého okolí. S těmito myšlenkami jedeme směr západní Čechy. Silnice se hodně změnily, velmi často k horšímu. Dosti složité značení před Chebem nás navedlo jiným směrem, ale na chybu jsme přišli brzy a o několik minut později jsme měli Cheb za sebou a přijížděli do lázeňského města. Bez dalšího bloudění jsme dojeli k našemu dočasnému domovu. Dopoledne dalšího dne patřilo léčebným procedurám a poté jsme mohli už jít za poznáváním našeho nejhezčího lázeňského města.

Naše vycházka městem začíná v jeho jižní části. Za mostem přes Slatinný potok vcházíme do sadů Solného a Lučního pramene. Budova Slatinných lázní jsou první zastávkou při naší cestě městem. Opodál je kolonáda Solného a Lučního pramene a tak je příležitost k prvnímu napití. Proti kolonádě je socha Dr. Adlera a stejnojmenný pramen. Blíže k městu jsou Císařské lázně. Impozantní budova je jednou z nejhezčích ve městě. Socha císaře Františka Josefa I. před budovou a hezká parková úprava ji ještě více zdůrazňují. Issabelinou promenádou docházíme k soše císaře Františka I. Nedaleko je Nový pramen a o chvíli nato vcházíme do dvorany Glauberových pramenů. Další ochutnávka zdejších vod a pokračujeme k jižní části lázeňského středu. Tady je poněkud rušněji, kolonáda je dosti zaplněna a voní tady lázeňské oplatky. Tomu se nedá odolat. Není možné nezajít k sošce Františka a neochutnat vodu Františkova pramene.

Tato část města je postavena kolem rovných ulic, které jsou směrovány ve směru jih – sever a východ – západ. Nejživější je Národní třída s lázeňskými domy Goethe, Máj a Tři lilie. Severně nad ní jsou Městské sady. Tři další ulice, Jiráskova, Boženy Němcové a Dr. Pohoreckého jsou východně od Národní a jejich příčné spojnice jsou ulice Husova a Poštovní. Stojí tu většinou lázeňské domy a obchody. Proti Jiráskově ulici je na severní straně kostel Povýšení sv. Kříže. Na druhé straně stojící monumentální Savoy je nepřehlédnutelný. Nedaleko kostela je podle počtu hostů, jistě oblíbená Sadová kavárna. V parku je jezdecká socha císaře Františka I., malé jezírko a v severní části pomník padlým. V této části probíhá Francouzská ulice, kde stojí výrazná budova Metropolu.

V severozápadní části jsou spíše obytné domy. Je tu městské muzeum, knihovna a internet. Na křižovatce Anglické a Francouzské ulice je zajímavá stavba evangelického kostela. Městský úřad je v ulici Čs. Armády, proti němu Sady mládeže a vlakové nádraží. Vracíme se Kollárovou ulicí kolem hezkého pravoslavného kostela sv. Olgy k divadlu Boženy Němcové. Sadem Bedřicha Smetany procházíme k soše J.W.Goetha a dostáváme se k lázeňskému domu Pawlik. Vedle je velké Aquaforum, kde je skutečně hodně živo. Kolem Císařských lázní se vracíme za Slatinný potok a protože toho nemáme ještě dost, hledáme další Prameny.V jeho údolí je jich několik a to Železitý, Cartellieri, Natalie a nejhezčí Štěpánka. O něco dál je novogotická rozhledna Salinburg. Je sice přístupná, ale moc toho vidět není. Ještě zacházíme k novému hotelu ve tvaru pyramidy a náš výlet spěje ke konci.

Stravování a ubytování jsme měli zajištěné v sanatoriu Dr. Petáka. Jídla byla chutná a vybavení pokoje nemělo chybu. Když se přidá, že nám i částečně opravili tělesnou schránku, není třeba dalších slov.

Františkovy Lázně, to je ve velké většině nádherná přehlídka empírového slohu. Jeden dům jakoby chtěl svého souseda o něco přetrumfnout. Veřejná prostranství jsou čistá, parky hezky upravené a když ještě navíc kvetly pěnišníky, komu by se tady nelíbilo. Některá zákoutí jakoby byla z jiného světa. Měl jsem možnost poznat všechna lázeňská města v naší zemi a Františkovy Lázně jsou ty nejkouzelnější.

Historie města není dlouhá. Vše tady začalo v roce 1793 a od roku 1865 jsou Františkovy Lázně městem. Je psáno, že se tady využívá 23 pramenů. U každého pramene jsou informační panely, jakýsi rodný list. Informační centra jsou ve městě dvě, to navštěvovanější je blízko kolonády. Nechybí ani panely o historii a současnosti města. Pozorný návštěvník jistě nepřehlédne pamětní desky a pomníky připomínající významné lázeňské hosty. Veverky a kavky jsou nejen roztomilé, ale i trošku vyžadují pozornost a něco na zub. Městem pro pohodlnější návštěvníky jezdí vyhlídkový vláček. Na kráse také něco přidává voda. Hodně je tady slyšet němčina. Čtenář promine, něco jsem jistě přehlédl a něco dopovědí i fotografie.

Poslední aktualizace: 13.2.2015
Kouzelné Františkovy Lázně. na mapě
Autor: Bohumir

Příspěvky z okolí Kouzelné Františkovy Lázně.

Půjčovna kol Českých drah - Františkovy Lázně
Všechny půjčovny kol ČD jsou vybaveny kvalitními…
Informační centrum Vám poskytne informace o společenských, kulturních a…
Františkovy Lázně leží v Západních…
Toto zvolání je pracovní název třídenního cykloputování kolem řek…
  Nejvýznamnější církevní památkou lázeňského města je jistě kostel Povýšení sv. Kříže. Stojí na mírném návrší mezi Ruskou ulicí a…
Nejmladší městská památková rezervace v ČR tvoří jeden z…
Každé lázně mají své specifikum a jinou atmosféru. Františkovy lá…
Naučná stezka je zaměřená na geologii a historii. …
  Velmi zajímavá barokní socha sv. Jana z Nepomuku stojí při okraji park…
Socha Františka
Socha malého chlapce s rybou se stala symbolem Františkových lázní. Původně parková plastika zroku 1924 od františkolázeňského…
Lázeňský léčivý pramen Adler vyvěrá před Kolonádou Solného a Lučního…
  Pokud se od nádraží jde do města Kollárovou ulicí, prochází se kolem…
Sluneční pramen ve Františkových Lázních vyvěrá nedaleko Labutího Jezírka, z hloubky 35m. Je bohatý na oxid uhličitý a má mírně…
Kostel se nachází v místní části města Horní Lomany. Ze směru od města je po pravé straně silnice, která pokračuje na městský okruh. Svatyně stojí na…
Salingburg patří mezi jedinečné a zvláští rozhledny u nás. Svou zvláštnost…
Pobývat ve Františkových Lázních a nezajít na Komorní hůrku ( 503 m.n.m.)…
Salingburg
Salingburg se nachází v jižní části Františkových Lázní na místě zvaném Na…
Seeberg jistě patří mezi nejstarší hrady na našem území. Bylo o něm…
Motýlí dům v obci Žírovice je trvale uzavřen. (pozn. redakce 19.3…
Nejznámější a také jednou z nejmladších sopek na území naší vlasti je Komorní Hůrka poblíž Františkových Lázní.Vznikla před 115 000 …