Kolem Sázavy/Rataje-Sázava/

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Celodenní výlet Za kulturou Do přírody Na kole

Jedeme hlavně vlakem po trase posázavského pacifiku. Trasa se dá využít v obou směrech.

Jedeme kolem řeky Sázavy do Ratají nad Sázavou, odtud pěšky do městečka Sázavy.

Jedeme poznat krajinu kolem Sázavy, známé i méně známé hrady a zámky.

Alternativně je možné projet trasu autem. Cyklisté mohou vzít do vlaku sebou kola.

Přijedeme vlakem na zastávku Rataje nad Sázavou/1. zastávka/ a mírně do kopečka přijdeme k dolnímu hradu Pirkštejnu - vypadá spíše jako hláska a je připojen k místní farnosti. Odtud přijdeme na náměstíčko, zde je možné se občerstvit v místní hospodě/langoš, hranolky/. Nad náměstím je bývalý horní hrad, přestavěný na zámek. Zámek v duchu renesance, v žalostném stavu koupila obec a sídlí tu i obecní úřad a infocentrum/bohužel bylo zavřené/. My jsme se nechali okouzlit slunečními hodinami a malbami, které volají po obnově. Každoročně v létě je zde pořádána taneční škola. Nyní je na zámku nově otevřeno i muzeum a již zde probíhají pravidelné prohlídky.

Krátce je zrekonstruovaná studánka a kaplička sv. Prokopa V Lázních - poutní místo.

Projdeme branou zámku a pokračujeme dále, mineme v bývalé zámecké zahradě dětské hřiště pěkně upravené a pak pokračujeme. Procházíme zvlněnou krajinou směrem k Talmberku, který je podle průvodců zřícenina hradu. Podle nás je Talmberk, jeho válcovitá věž a hradní oblouk- zahradní doplněk. Pozemek se zříceninou je v soukromém vlastnictví a Talmberk se nachází vlastně na dvorku. Úzkou pěšinkou podél domků můžeme dokola obejít zříceninu a pozorovat zbytky kamenů z hradu v zahrádkách. Odtud se již vydáváme zpět směrem k řece i městu Sázava.

Když se blížíme k Sázavě, míjíme chaty a rekreační zařízení. Dorazíme k jezu, kde je vhodná přestávka pro oddech a pozorování řeky. Pak již jdeme do města, navštívíme zdejší infocentrum, abychom zjistili, co se aktuálně děje a pak jdeme obdivovat stavbu Sázavského kláštera s barokním kostelem sv. Prokopa, jeho zajímavou historii i zvláštní atmosféru.

Více na www.klaster-sazava.cz

Po prohlídce je možné se ve městě občerstvit, nedaleko kláštera je restaurace s velkou zahrádkou.

Pak je třeba vyrazit zpět, pojede-li vlakem vyjděte hledat zastávku Sázava s předstihem, je to docela dobrodružství ji najít, vyšplhat se k ní a věřit, že tu opravdu zastaví vlak a že je to opravdu zastávka. Na konec jsme se vlaku dočkali a opravdu zastavil. Tak ať Vám to také vyjde!

Občerstvení : hospoda v Ratajích nad Sázavou, na náměstíčku, čistá a obsluha rychlá, po cestě nic nenajdete ani v Talmberku, takže svačinky a pití sebou, ve městě Sázava několik možností, obchod, restaurace

Ubytování jistě by nebyl problém v Sázavě i okolí. Vlastní zkušenost nemáme.

Útulné a klidné Rataje s pěknými výhledy do krajiny, zajímavý Talmberk, odpočinek u jezu, kde jsme si chladili ušlé nohy. Pak rozlehlá stavba kláštera a kostela v Sázavě a s odstupem času dobře vzpomínáme i na hledání zastávky v Sázavě. Avšak v daném okamžiku se nám to opravdu nelíbilo.

Mohlo by být nějaké občerstvení po cestě, alespoň otevřený obchůdek.

Vstupné jsme platili pouze do kláštera, bohužel už nevím přesně kolik?

Nyní činí vstupné plné 70,-Kč, snížené 45,-Kč, rodinné 180,-Kč

Teď bude ještě vstupné do muzea v Ratajích, prohlídky jsou v celou hodinu a nyní je opravena část zámku a je zde také umístěno dřevorubecké muzeum. Rekonstrukce zámku má být hotova letos t.j. 8/2011.

Poslední aktualizace: 7.10.2009
Kolem Sázavy/Rataje-Sázava/ na mapě
Autor: annafr

Příspěvky z okolí Kolem Sázavy/Rataje-Sázava/

Holky na cestách - Posázaví 2
Druhý den  ráno jsme se po snídani vydaly na nádraží a vlakem do  Rat…
Dnešní městys Rataje nad Sázavou, ve kterém žije asi šest stovek obyvatel,…
V centru Ratají nad Sázavou v parku v dolní části náměstí Míru se pod vysázenými lípami skrývá poměrně velký kovový kříž s Ježišem…
Šipky rozcestníku stojícího pod zámkem v Ratajích nad Sázavou ukazují směry čarveně a zeleně značených turistických tras. Červená…
Rataje nad Sázavou mají několik velmi hezkých a zajímavých památek. Jednou z …
Socha se nachází na náměstí Míru ve svahu pod cestou, která vede …
Kostel nechal postavit mezi roky 1675 až 91 v raně barokním slohu…
O zámku se dá mluvit jako o dominantě města. Stojí na nejvyšším b…
Centrum Ratají nad Sázavou stojí na strmém ostrohu nad soutokem Sázavy a…
Rozcestník se nachází mezi železniční zastávkou a železniční stanicí v Ratajích nad Sázavou a směrové šipky rozcestníku připevněné…
Vyrazili jsme zvláštním busem ze Zruče nad Sázavou do Ratají nad Sázavou, …
Zámek Rataje nad Sázavou
Už v desátém století byl na místě dnešního ratajského zámku postaven…
    Malebnost a výstavnost Ratajského zámku, je smazána časem. Bohužel se nezdá, náprava otázkou blízké budoucnosti. Příchod od kempu u řeky je zajímavý, avšak neutěšený. Je zde…
Ve středočeském městečku Rataje nad Sázavou je od 14. května 2…
Rataje nad Sázavou leží ve Středních Čechách, jihozápadním směrem od měst…
Krásný výlet podél řeky Sázavy po zelené turistické značce z Ledečka do…
Ledečko – obec rekreantů Ledečko je obec známá především …
Pokud milujete procházky a výlety přírodou jako my, je pro vás tato trasa prostě ideální. Výlet z Ledečka do Sázavy je na celý den.…
Obec Ledečko se 162 obyvateli leží na břehu řeky Sázavy mezi Českým…
Nádraží Ledečko má několik zajímavostí. V podvědomí předev…