Kolem Bludova po Dětských naučných stezkách

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Do přírody

Zase do Bludova. Vzhledem k přítomnosti rodičovstva a blízkosti bydliště sem zajíždíme poměrně často, všemi způsoby, tj. pěšky, kolmo, autem, busem, v zimě na běžkách. Přítomnost styku dvou prvotřídek 11 a 44 naznačuje i snadnou dostupnost vzdálenějších návštěvníků. Ti se sem navíc mohou vypravit i vlakem, který je sice centru vzdálenější, ale můžou si zvolit variantu delší výpravy přes Bludovskou stráň.

Poslední dobou se snaží bludovští učinit ze své obce turisticky přitažlivou a vyhledávanou lokalitu. Daří-li se to podle záměrů nemůžu zcela objektivně posoudit, ale faktem je, že obec v Mohelnické brázdě, na okraji podhůří Hrubého Jeseníku může neznalým návštěvníkům nabídnout poměrně pestrou paletku zajímavostí. Na dokončení se chystá v současné době atrakce v podobě soustavy Dětských naučných stezek.

Povětšinou se občerstvíme z domácích zdrojů, ale od té doby, co je otevřená hospoda na Bludovečku je tato zastávka častěji vyhledávaná. A protože výlet se příliš nevzdaluje od centra obce, není problém zapadnout do nějakého podniku tam od kategorie obchod, cukrárna, putyka, i restaurace.

Soustava naučných stezek podle názvu Dětských je určena pro poučení, ale i pobavení zejména mládeže školního věku, ale rád se poučí určitě i dospělý divák. Hlavním záměrem byl zřejmě poskytnout vyžití dětem, které zajíždějí do místních lázní. Ty se specializují zejména na léčbu a prevenci nemocí pohybového aparátu, ale i zažívacích potíží. Mj. se zde ve větší míře zabývají obezitou mládeže, což je poslední dobou celkem rozbujelá pohroma.

Foto: Bobkart

Poměrně často můžeme potkat v Bludově i okolí větší i menší skupinky mladých pacientů na vycházkách po vsi a jejím okolí a to byl zřejmě záměr využít místa, kam děti se svými průvodci docházejí k poučení, ale i k odpočinku a udržení pozornosti během výletu. Pokud zvolíme za východiště lázně, které se nakonec logicky nabízejí, stezky zčásti vytvoří malý okruh kolem obce. Stezky jsou rozděleny na tématické úseky, nicméně postupně na sebe navazují dle témat náplně. První úsek s červenou barvou je pojmenován jako řemeslná stezka, začátek objevíme u lázeňského parku. Stezky sice nejsou vyznačeny přímo v terénu, ale podle šipek se vcelku pohodě můžeme orientovat k dalším zastávkám. Kolem potoka Vítonína se pokračuje do Vlčího dolu. Kromě koupaliště tu v létě můžeme narazit i na otevřenou restauraci. Kolem chatové osady následuje strmější výstup kolem Učitelova vrchu (místní název). U naučných míst narazíme na pomístní názvosloví, ovšem podle sdělení domorodců to vždy není jisté.

Po sejití k Rozcestí U lip pokračuje trasa další částí stezek, zvaných geologická. Z velké části tuto část provází modrá TZ. Můžeme narazit např. na pojmenování zastavení Nad schnilou skálou, spíš bych řekl Pod, obdobně i zastavení Na starým hradě má ještě k vrchu Hradisko nějakou vzdálenost. Úsek nás dovede k Bludovečku (tedy k hospodě), pak pokračuje část stezek zv. Zvířecí, kolem Rozárky k Příčné (což je návrší na Bludovském kopci), do obce se vracíme přes remízek zv. Dolečky.

Jak upozorňuje zastávka Na Příčné, zájemci se můžou vydat k NS Bludovská stráň (za silnicí), to už je starší trasa mimo jmenovaných stezek. V rámci nového projektu se na této trase staví vyhlídkový altán, nějaké naučné tabulky budou ještě rozmístěny v centru obce (altán u zámku, replika kaple u sokolovny).

Foto: Bobkart

Výlet kromě běžné útraty nic nestojí a vzdálenost přes den uražená není zvlášť vyčerpávající. Ač se piktogramy na tabulích odvolávají na různé způsoby pohybu po stezkách, kromě prudšího svahu ve Vlčím dole kolem chat, není problém si velkou část objet i na bicyklu, nicméně je třebas použít terénní druhy, tedy horáka, krosku či trek, na silniční to není.

Poslední aktualizace: 4.5.2015
Kolem Bludova po Dětských naučných stezkách na mapě
Autor: Bobkart

Příspěvky z okolí Kolem Bludova po Dětských naučných stezkách

Bludov - novodobé selské baroko
Zrušení nevolnictví, konec napoleonských válek a hospodářský rozkvět,…
Z hlediska výškového členění nejde o nijak významnou kótu. Z pohledu…
Odborná i populární literatura uvádí, že hrad nad dnešním Bludove…
Pomník padlých ve světových válkách v Bludově najdeme za křižovatkou u kostela směrem na Bohutín, pod návrším s budovou zdejší školy…
Od loňského roku (2015) se v Bludově chlubí rekonstruovanou měšťankou, tedy…
Svatý Petr se možná poněkud unáhlil, nicméně fakt, že první adven…
Jakožto poměrně velká obec, byl Bludov vždy významným hospodářským centre…
Hračičkové všeho druhu se mohou setkat po pěti letech v bludovském…
Čekali jsme na ni dlouho, ale konečně se vše chýlí ke zdárnému konci. To,…
Jednou ze zajímavých památek, které v třítisícové obci Bludov, ležící v…
Už nějakou dobu (od 3. listopadu 2017) zdobí zeď žerotínské hrobky busta patrně nejvýznamnějšího člena moravského panského rodu. Tím podle všeobecného…
Že je severomoravský Bludov téměř od počátku svého vzniku spjat s…
Barokní sloupy s motivem Sv. (Nejsvětější) Trojice nebo Panny Marie se stavěly hlavně v barokní době na památku nějaké tragické udál…
Jedno z posledních přírodních koupališť v této části Severní…
Zajímavost z kategorie kuriozit lze o těchto Velikonocích shlédnout na zahradě kulturního domu v Bludově. Po pěti letech bludovští…
První česká měšťanská škola Měšťanská škola v Bludově vznik…
Kostel stál v Bludově již kolem r. 1350, ten byl dřevěný, zděný byl postaven po r. 1588, rozšířen r. 1764. Pro nevyhovující…
Městečko Bludov najdeme na Severní Moravě, jihozápadně od města Š…
O kladném vztahu mé osoby k obci Bludov, rozkládající se západně od…
Zámek Bludov se nachází na Šumpersku v Olomouckém kraji. Patrová tr…