Kol kolem Teletína 635 - středověké tvrze Povltaví

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou Do přírody Na kole

Teletín 635 - středověké tvrze Povltaví, setkání s geologem Václavem G. Cílkem a archeologem a historikem Janem Viznerem. Sejdme se 5. července 2014 v 10.00 h u křížku na silnici ve středu vsi Teletína u Krňan. Prohlédneme si s výkladem Teletínský lom, ze kterého se stavěla Štěchovická a Slapská přehrada, Objevíme základy původní Teletínské tvrze a tvrze na Kročákově, kde umístíme vzpomínkové trámy k výročí 635 let obce Teletín. Od 14.00 zatančí folklorní soubor Kamýčan, vystoupí kapela Pražec a součástí bude přednáška archeologa Jana Viznera k vykopávkám zdejší lokality sahající až ke Keltům.

Přístup z Prahy ranním autobusem v 8.00 a zpět jede opět v 19.00. Dojít můžete na vlak do Kamenného přívozu nebo Pikovic. Okruh vlastivědné vycházky je cca 5 km. V místě zajištěno občerstvení. Dostupnost autem a kolem až na místo vycházky a celodenního programu. Smile

Teletín 635 let, Objevujeme středověké tvrze 1379 - 2014 5. července 2014

10.00 – Kol kolem Teletína

Vlastivědná vycházka s přednáškami archeologa a badatele Jana Wiznera o zaniklé Teletínské tvrzi a tvrzi Kročákov z 13. a 14. století, kde vztyčíme vzpomínkový sloup. Geolog Václav G. Cílek promluví o geologickém profilu krajiny na soutokem Vltavy a Sázavy– Teletínský lom. Vyjdeme na vrš Máj nad jezerem mezi Štěchovickou a Slapskou přehradou s pohledem do zatopených Svatojánských proudů s trempskými osadamiProudy.

14.00 – Benešovské horny - fanfáry

ipomínky vsi Teletín zaokolních obcí aspolu s výstavou fotografií Teletín, Vyetnickýmtové války.

Fotografie doprovodí výstavy Venkovy a vesničané a Slapy optikou geografa o historii rekreace v regionu, Dějiny obce Teletín, Rudolf Strimpl, první jahodář v Čechách. Dále vystoupí folklorní soubor Kamýčan se zvyky Povltaví a folková kapela Pražec. Občerstvení v místě.

Teletínská tvrz

Poprvé je vladycké zboží v Teletíně zmíněno k roku 1379, kdy zde seděl zeman Mikuláš, a to až do roku 1394. Po něm byl pánem na Teletíně vladyka Zikmund, který ves s tvrzí roku 1405 předal Ješkovi Skomrachovi z Blažimě. Spoludržitelem zdejšího zboží byl jakýsi Lučistec. Do roku 1435 měli Teletín rovněž ve společném majetku Otík z Vesce a Václav Lešanský. Po nich byl v majetku Václava z Netvořic, který ho držel až do roku 1444 a byl patrně posledním šlechtickým vlastníkem Teletína. Po jeho smrti tvrz ztratila rezidenční charakter a pravděpodobně brzy zpustla a zanikla. Třebaže se z místního feudálního sídla do nynější podoby nezachovalo prakticky nic, místo si jistě zasluhuje pozornost pro malebnost drobné obce v půvabné členité krajině i pro nádheru výhledu z blízké vyhlídky zvané Máj, kde se otevírá rozhled po celém středním Povltaví od Brdských hřebenů až po Sedlčansko.

Dobrovolné příspěvky vítány

Vycházka je unikátním seznámením se středověkou lokalitou. Občerstvení - uzená klobása, domácí chleba, pivo, limonády tatranka - prostě tutistické minimum, ale dobře vaří U Novotných v blízkém Třebsíně a nebo U Tůmů v Krňanech. Vše v dosahu menší vycházky.

Vlastivědná vycházka je součástí oslav prvního písemného záznamu o vsi Teletín v roce 1379, tedy 635 let doložené existence vsi Teletína. Objevování středověkých tvrzí je unikátem i pro místní obyvatele. Jedná se 5. července o historický okamžik.

• Příspěvky dobrovolné.
  • V místě prodej knížek Mezi Vltavou a Sázavou, Toulky mezi Vltavou a Sázavou, Nové toulky mezi Vltavou a Sázavou za sníženou cenu pro tento významný den.
  • Možnost výletů do okolí jako kostel Narození Panny Marie ve Vysokém Újezdu, Tvrz Nedvězí v sousedství Teletína.
Poslední aktualizace: 4.7.2014
Kol kolem Teletína 635 - středověké tvrze Povltaví na mapě
Autor: mezirekami

Příspěvky z okolí Kol kolem Teletína 635 - středověké tvrze Povltaví

Teletín - Vyhlídky Máj Mařenka Myšák - Krňany Třebsín - Raisova Vyhlídka
Protože jsem byl ohromen vyhlídkou Máj , vydal jsem se znovu tentokráte o…
Krátký odpolední výlet 40 km za Prahu na nádhernou Vyhlídku Máj. Meandr…
Vyhlídka Máj patří určitě mezi jednu z nejkrásnějších a nejpůsobivějších…
Vyhlídka Máj.
Máj je krásná vyhlídka,  která  se pyšní nádherným pohledem na kaňon řeky…
Vyhlídka Máj se nachází asi 1 km od obce Teletín. Z této vyhlídky je nádherný pohled na meandry řeky Vltavy. Je to krásný sklalnatá vyhlídka . V obci…
Při cestě po pravém břehu řeky Vltavy v úseku mezi Vodní nádrží Štěchovice…
Na dvě, asi nejatraktivnější a turisty nejvyhledávanější vyhlídky na řeku…
Jdeme, jedeme 25. června 2016 do kraje prvního jahodáře v Čechách Rudolfa Strimpla. Letos je to právě 120 let od prv…
Na vycházce projdeme starou keltskou cestou, prohlédnme si kostel…
Zveme na výlet do Vysokého Újezdu u Netvořic, okr. Benešov na Vánoční koncert. Autobusem, autem. Možné spojit s procházkou po keltských cestách.…
Jdeme - jedeme 10. ledna 2016 do Vysokého Újezdu u Netvořic, okr.…
Vysoký Újezd s kostelíkem Narození Panny Marie z 13. století s románskými zák…
Poslední zimní výšlap, Pikovické kolečko. Je poslední zimní den, počasí…
Ze Štěchovic Svatojanskými proudy a dál. Koncem října byla otevřena…
Povltavskou stezku okolo bývalých Svatojánských proudů zná asi každý…
Je to hezký půldenní výlet. Auto jsme nechali ve Štěchovicích a po modré…
Vyjedeme z Prahy autobusem /č. 390/ze Smíchovského nádraží a vystoupíme na…
Svatojánské proudy. Voraři kdysi obávané místo kvůli výskytu peřejí,…
Zvu Vás na krátkou 7kilometrovou vycházku ze Štěchovic do Třebsína za vodníkem a na Smetanovu vyhlídku. Do Štěch…
Na výlet po Naučné stezce Svatojánské proudy se z Prahy vydáme třeba auto…